DHL starter Lakselv - Oslo 23MAI17

SQ321

ScanFlyer Gold
Re: Frakt på OSL

Kom akkurat i mailboksen min. Utrolig bra jobbet av gutta på OSL. Bøter meg i støvet.

Re: DHL starter Lakselv-Oslo

Liker litt konseptet ved å nå tilby feed inn til de andre med fraktkspssitet fra Finnmark, hvor jo det tar lang tid med trailer

Mye ledig kapasitet nordover slik jeg forstår, men det er det nok budsjettert med. Håper denne lykkes og blir spennende å se hva frekvensen faktisk blir

Jeg var oppe i Finnmark for rundt 15 år siden og da var det snakk om at de skulle forsøke med fraktruter derfra og østover. Argumentet var at det var kortere å frakte fisken til LKL enn til OSL før den ble flydd østover. Logikken er jo der. Dette kan fly - bokstavelig talt.

Jeg var oppe i Finnmark for rundt 15 år siden og da var det snakk om at de skulle forsøke med fraktruter derfra og østover. Argumentet var at det var kortere å frakte fisken til LKL enn til OSL før den ble flydd østover. Logikken er jo der. Dette kan fly - bokstavelig talt.

De hadde jo en Tu-204 som gikk noen turer til Seoul via Sibir. Men når man fore flere aktører fra OSL er det sikkert mye lettere å få økonomi i det. Det er som med det meste i bransjen - det er volumet som gir gevinst. Ikke marginene.

Oppstarten blir på tirsdager, med avgang fra OSL mellom 0700 og 0800, ankomst LKL mellom 0900 og 1000. Etter ca en time på bakken blir det ankomst OSL mellom 1200 og 1300. På tirsdager er det jo god korrespondanse med Cargolux, AirBridge Cargo, Korean og Qatar ut fra OSL. Så vidt jeg vet har DHL allerede begynt å trene aktuelle piloter i vinteroperasjoner. Ruten skal evalueres etter 6 måneder, og hvis pilene peker rett vei vil det kunne åpnes for en rotasjon nr 2 osv.

Espen

Ser ut som ruten kommer i gang i morgen, og ser ut som velkomstkomiteen oppe i Lakselv gjør seg klare for å fylle flyet med frakt. Uten at jeg vet hva som vil være ombord i første flight

Og bildet er av en 767 ... ;)

Skal også nevnes at WGH har jobbet hardt for å legge forholdene til rette for operasjonen.

Mer her:

https://www.ifinnmark.no/porsanger/...-flyginger-fra-lakselv-lufthavn/s/5-81-558639

Tirsdag var det stor aktivitet med ompakking på Lakselvterminalen, før DHLs Airbus 300 landet på Lakselv lufthavn. Lasten som ble klargjort bestod blant annet av hvitfisk og kongekrabbe, fra Nordvågen, Indre Billefjord, Trollbukt, Gamvik, Mehamn, Kjøllefjord, Skjånes, Båtsfjord, Vardø og Bugøynes.

Hele 100.000 sjømatmåltider skal ha blitt sendt avgårde med DHLs maskin tirsdag. Denne lasten skal ha vært tett på kapasiteten til Airbus-maskinen.

Litt av dagens last.
29b0df8b3b1c422e5fc2bd17013f3d9f.jpg

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Vi får håpe DHL også får til litt frakt nordover.
Med sitt nettverk av speditører burde ikke det være umulig

Vi får håpe DHL også får til litt frakt nordover.
Med sitt nettverk av speditører burde ikke det være umulig

Det er begrenset hva slags frakt som passer inn i ei rute med to ukentlige avganger. Kombinasjonen av tog og bil bruker vel rundt halvannet døgn fra Oslo til det meste av Finnmark og det finnes en del kapasitet på passasjerfly og Posten-rutene for ting som haster mer. Da blir det et forholdsvis lite marked som er igjen.

Ser her Martin Langaas på Linkedin melder at 340tonn trollkrabbe ble fløyet ut i august. Gitt 9 avganger (?) i august og alt gikk med DHL flyet fra Lakselv gir jo de ca 38t krabbe per flight

Ser her Martin Langaas på Linkedin melder at 340tonn trollkrabbe ble fløyet ut i august. Gitt 9 avganger (?) i august og alt gikk med DHL flyet fra Lakselv gir jo de ca 38t krabbe per flight

Kongekrabbe antakelig? Men mye mat ja. Og på mandag oppheves sperrefristen for snøkrabbe som man også har hatt Banak-Asia-drømmer om.

Back