Dette kan man bli vant med...

BSSW

Browncoat
Etter et ganske så greit tilbud fra LH i vår, så ble det tur til HKG på meg også.

HKG er ikke en plass som egentlig har fristet meg, og det gjør det heller ikke etter denne turen. Uten at jeg opplevde noe negativt med HKG. Så jeg så på denne turen som en MR i stedet for et reisemål. Og etter denne turen så ville jeg kun mangle noen få hundre miles på min M&M-konto for å opprettholde sølvstatusen litt lengre.

Pga at det alltid er mye å gjøre på jobb, og planlegging av WF-tur, så ”fikk” jeg ikke så mye tid til å tenke på/glede meg til turen før det nærmet seg avreise.

Hotell ble booket på forsommeren, og alt var da klart til avreise. Valget endte på W Hong Kong da dette var enkelt å komme til og sentralt. Da jeg sjekket prisen på hotell der nede så syntes jeg at det var ganske dyrt, men HKG er ikke kjent for å være billig. Og nattraten på W Hong Kong var på over 2000HKD, ca 1600NOK.

Så over til avreisedagen.

LH875
ERJ 190 - D-AECI (Tauberbischofsheim)
Sete 2A

Siden flighten til FRA ikke var før kl 13:40 så slapp man å stå opp før solen. Så det var en forholdsvis uthvilt BSSW som stod opp ca kl 09 for å gjøre seg klar og å ”pakke”. Siden det var en kort tur så var det ikke nødvendig med så mye å bære på...

IMG_1524.jpg

Mer trenger man ikke

Men under pakkeprosessen så klarte man ikke å finne forsikringsbeviset fra Europeiske. Jeg lette og lette, over alt, men ikke noe forsikringsbevis å finne :8:
Tilslutt så måtte jeg ringe til Europeiske for å finne ut what to do. Det endte opp med at de sendte et word-dokument som jeg kunne printe ut og ta med som reisebevis. Så kunne man rette opp i manglende reisebevis ved retur til Norge. Så et nytt problem... printer! Printer har jeg ikke i leiligheten i Tananger, så da var løsningen å stikke innom på jobben å printe ut der. Så gjort.

Så var det bare å komme seg til flyplassen. Gikk fort og greit med taxi.

På flyplassen så var det å få ut BP. Stakk mitt M&M-kort inn i en maskin, men den fant ikke noe reservasjon... Sh*t!!... Bookingreferansen hadde jeg ikke skrevet ned på mobilen, slik som jeg pleier, så det nyttet ikke. Så slo det meg, hadde brukt mitt MasterCard ved booking, så da man prøvde det, og da fikk man ut et BP. *Puste lettet ut*

Gjennom sikkerhetskontrollen uten noe problem. Så var det bare å sette seg ned og vente til boarding skulle begynne.

IMG_1526.jpg

Varmt... Og på FRA så pleier det å være bussing inn til T1B...

I tillegg så oppdaget man, på en annen skjerm, at det litt senere skulle være avgang på NPH200 til Houston. Det er en bizjet, som egentlig ikke skal stå på skjermene i terminalen.

Da det ble tid for boarding så ble det ikke ropt opp at de som hadde C-klassebillett, eller hadde *A gullkort kunne boarde først, så her var det alle mann til mølla.
Ombord kom man da, og sete 2A stod og ventet på meg. Og der slengte man pc-bagen opp i hyllen over. Men først så tok man utav de nye hodetelefonene jeg hadde kjøpt, Bose QC15.

Noe pre-depature drink ble ikke delt ut før pushback.

Etter pushback så taxet vi bort til begynnelsen av RWY 18. Der ble vi stående i 10-15 min... Etter noen minutter så ble det sagt over PA at de ventet på at det skulle lande noen fly før det ble vår tur til å ta av. Mens vi ventet så landet det a whopping 2 stk B737 fra SK. Gjetter på at det ble ventet pga slot en eller annen plass.

Etter take-off så ble jeg spurt om jeg ville ha noe å drikke, joda OJ er godt det.

IMG_1527.jpg

I tillegg så ble det delt ut en liten pose med mandler som jeg drev og småtygget på på resten av turen.

Etter hvert så ble maten delt ut, og på dagens flight så så den slik ut

IMG_1528.jpg

En vegetarrett :drunk:

Men kan i hvert fall si at desserten smakte meget godt.

Etter en stund så brakte FAen, med ansvar for oss to som satt i C, frem en dame til sete 1F. Tror at det var fordi hun følte seg dårlig.

Da vi tilslutt kom oss til FRA så landet vi på den nye rullebanen der, og taxet i noen minutter til vi kom til vår stand. Var først av flyet, og kjente varmen som en murvegg da jeg gikk av flyet og skulle ombord i bussen som ventet.
Inne i terminalen så var det å finne ut hvilken gate flyet til HKG skulle gå fra, og ikke overraskende så var det fra T1C. Så da var det å begynne å gå dit.

Etter passkontroll og ny sikkerhetskontroll så fant man frem til loungen ved den gaten der flyet mitt videre skulle gå fra.
Inn dit slipper jeg både pga C-klassebilletten min og mitt M&M-sølvkort. Der kan man få seg noe snacks å tygge på, og litt forskjellig å drikke, mens man kan se ut på de to gatene som den loungen tilhører. Og ved den ene gaten stod denne maskinen:
IMG_1537.jpg

D-AIMA

Dessverre så var det ikke denne jeg skulle med :(

LH738
B747-400 - D-ABVX (Schleswig-Holstein)
Sete 1A

IMG_1538.jpg

Denne var det som skulle frakte meg til HKG, og da skulle jeg okkupere de 3 fremste vinduene som man kan se her.

Boarding ble foretatt fra loungen, og da var det å komme seg ned en etasje, hvor man da møtte så vidt på de uvaskede, før man gikk inn gjennom dør 1L og tok til venstre :p
Helt fremme i snuten så fant man setet sitt, og et ”lite” rom man kunne sette ifra seg pc-bag’en. Det rommet ble ganske så fullt før pushback.

Denne gangen ble det delt ut pre-departure drink, og man kunne velge mellom vann, champagne (eller noe slikt) og OJ. Jeg valgte naturligvis OJ.

Etter take-off så ble det etter en stund startet på serveringen. Og man ble spurt hva man ville ha av de valgene man fikk i menyen.

IMG_1539.jpg

Dette dukket da opp på bordet mitt.

Til hovedrett så valgte man dette:
IMG_1541.jpg

Som smakte ganske så godt.

Og etter at dette var spist, og bordet var ryddet for alt utenom duken, så fikk man dette
IMG_1542.jpg

God den også :p

I løpet av flyturen så ble det sett en del på tv-serier, filmer og hørt på musikk/radio. Prøvde også å få noe søvn, men endte hele tiden opp i bunnen av setet. Klarte kanskje å få totalt sett 1,5 timer med søvn.

Da det nærmet seg morgen (lokal tid), så ble det tid for frokost.

IMG_1543.jpg

Og slik så den ut

Etter 10+ timer i luften så var det på tide å lande. Ikke noe spesielt å nevne der egentlig, en myk og god landing før man taxet til gate. Så var det å komme seg ut av flyet og traske til passkontrollen, og man kunne komme seg inn til byen. Fant frem til en billettskranke som solgte billetter med det lokal flytoget inn til byen. 90HKD skulle de ha for det, mye billigere enn det flytoget til/fra OSL koster... Men flytoget i HKG har nok litt flere passasjerer enn flytoget i Oslo :p

Anyway, etter noen minutter på flytoget så kom man seg til Kowloon Station og opp og inn i Elements Mall hvor hotellet ligger. Fant til slutt frem til hotellet også. De hadde ikke noe rom klart, klokken var ikke blitt 12 enda. Så da var det å bli registrert inn, fått satt i fra seg pc-bagen og ta seg en runde på kjøpesenteret. Hotellet hadde fått mitt mobilnr så de skulle gi beskjed når rommet var klart.
Etter å ha vandret rundt på kjøpesenteret en stund, så fikk ms. BSSW en sms om at rommet var klart :p Så da var det å komme seg tilbake og få innlosjert seg på rommet. Bagen ble levert ikke mange minuttene etter at jeg hadde kommet meg inn på rommet.

Last edited:
På rommet så fant jeg ut at sengen var ganske behagelig, så da havnet jeg der i et par-3 timer.

IMG_1564.jpg

Kinky bilde må til... :p

Synes at lysstyringen på rommet var ganske stilig...
IMG_1573.jpg

Herifra kunne man styre det aller meste av lys

Etter å ha fått hvilt seg så bar det av gårde for å finne seg noe å spise. Endte opp på Caffè HABITÙ. Merket at jeg var sulten, så det var godt med noe mat.

Litt senere så tok man turen utendørs, for første gang siden FRA, og gikk bort til Nathan Road. Etter å kommet seg bort dit, til slutt, så begynte man å gå først en vei, og så snu og gå tilbake igjen. Mye vindusshopping, lite faktisk shopping.

IMG_1570.jpg

Denne passerte jeg i løpet av gåturen.

Så kjente man at klokken begynte å bli ”mye”, og det var på tide å sove. Kom seg tilbake til hotellet og spurte om lysshowet ville være synlig fra hotellet, eller utenfor hotellet. Men det var det visst ikke, og jeg følte ikke for å hive meg i en taxi for å få det med meg, så da bar det opp på rommet og komme seg i seng.

Dagen etter så kom man seg opp ca kl 08 lokal tid, og etter å ha gjort seg presentabel, så gikk man ut for å seg noe snacks å spise, før man skulle bevege seg mot flyplassen igjen. Etter rutetabellen så skulle HKG-oppholdet vare i litt over 26 timer.
Fant en butikk som hadde noe å spise, og etter å lagt igjen noen HKD så gikk turen tilbake til hotellet for å spise og å sjekke ut.

La ut nye 90HKD, så bar det ut til flyplassen for å sjekke inn og få ut et BP. Stilte seg i kø for passkontroll, og etter det så var det å finne en lounge å sette seg i.

IMG_1574.jpg

Visste at HKG var stor, men ikke SÅ stor :8:
:p

LH739
B747-400 - D-ABVU (Bayern)
Sete 25K

Gikk den lange veien utover til der terminalen deler seg, og gikk til høyre og fant UA sin lounge som har blitt nevnt her på forumet før. LH739 skulle gå fra gate 41, som er ut i den armen som går til venstre.

I UA-loungen så fant man seg en plass å sitte, noe mat og drikke og noe å se på. De hadde også gratis Wifi, så man fikk logget seg på og startet en GM-tråd mens man ventet.

IMG_1575.jpg

Til den lilla pakkemannen ;)

IMG_1576.jpg

Fuud

IMG_1579.jpg

Mens man venter på neste flight så kan det passe med en liten hvil :p

Etter å ha sittet der en stund, og sett på bl.a en UA B737, så bar det av gårde for å boarde dette flyet...
IMG_1580.jpg

...til FRA

Etter å ha funnet sete 25K, som er siste rad i C-klassen i denne konfig’en, så var det å sette seg ned og vente på at flyet skulle avgårde. Pre-departure drink ble delt ut.

Etter take-off så ble det tid for mat. Som jeg fikk tildelt i følgende rekkefølge

IMG_1599.jpg

Forrett

IMG_1600.jpg

Hovedrett

IMG_1602.jpg

Dessert

IMG_1603.jpg

Etter dessert dessert... :8:

Forretten smakte helt ok, men er ikke noe fan av paprika. Hovedretten var ganske god den, litt sterk, slik som jeg liker mat. Desserten var nydelig! Og konfekten var selvsagt meget god.
Husker ikke om det var ved servering av forrett eller hovedrett, men det ble servert fra begge midtgangene samtidig. Og da de 2 FAene stilte seg opp og skulle ned midtgangene så ble det synkron”løping” til bakerste rad. Virket som om det var et gangske lystig crew ombord denne flighten.
Siden vi i den bakerste seksjonen var blant de siste som fikk servert mat, så følte i hvert fall jeg at de var litt tidlige med å rydde. Så jeg fikk ikke helt tid til å bli ferdig med forrige rett hver gang. Litt kjedelig egentlig.

Som på veien ned så ble det litt kikking på den ”store” skjermen rett foran meg, pluss lesing av blad. Så tiden gikk mens man satt der og koste seg.

Etter noen timer til i luften så var det påtide med en liten snack, i form av en wrap
IMG_1607.jpg

God den også

Så var det tilbake til å titte på skjermen foran meg...

En stund før ankomst FRA så var det tid for en ny matbit. Og foran meg så dukket dette opp
IMG_1609.jpg

Som normalt, god denne også ;)

Etter over 11 søvnløse timer i luften så var det på tide å lande på FRA. Og for en gangs skyld så havnet vi på gate, i stedet for å bli busset inn.

På FRA så var det å komme som gjennom passkontroll, sikkerhetskontroll og tax-free ut til loungen ute ved A26 i T1A. Der ble man sittende frem til det var påtide å komme seg til gate i T1B.

LH878
ERJ 190 - D-AECF (Kronberg/Taunus)
Sete 2A

Ved gate på T1B så ble det etter hvert boarding, og følgende bussing ut til flyet. Ombord fant man frem til 2A hvor man skulle tilbringe de neste 2 timene. Var ganske trøtt etter å ha vært våken i 17-18 timer, så var det ikke mye oppmerksomhet igjen i meg. Hvor mange vi var i C på denne flighten vet jeg ikke. Men dette var det jeg fikk utdelt på denne flighten

IMG_1620.jpg

Beklager at det er litt uskarpt

Det meste på det brettet ble returnert nesten urørt.

Ved ankomst SVG så var det en kjapp tur innom tax-free før man kom seg ut og inn i en taxi. Ved ankomst leiligheten så var det å slenge fra seg pc-bag og tax-freepose og finne veien under dynen.

Oppsummering.
Servicen var bra over hele linjen, fra groundcrew til FA ombord. Det meste av maten smakte godt, men den maten som jeg fikk på flighten fra og til SVG har et stort forbedringspotensiale. Er ikke noe fan av fancy mat. Synes det er viktigere at maten smaker bra enn at den ser bra ut. Når det kommer til maten på SVG-FRA, så kan jeg jo si at hvis man ønsker vegetarmat, så er det mulig å forhåndsbestille dette. Så da kan man heller servere noe mer normalt.
Når det kommer til plassen, så var setet i ERJ 190ene et forholdvis standard økonomisete, med dertil avstand mellom setene. Fordelen er at man sitter alene.
Setet i B744 var bra å sitte i, men det var lengre fra veggen enn jeg hadde forventet, slik at ”utsikten” fremover (fra 1A) ikke var så god som jeg hadde trodd. Men klarte ikke å se vingetuppen på flyet heller. Det at setet ikke blir helt horisontalt gjør at man hele tiden ender opp i bunnen av setet. I tillegg så var skjermen i midtkonsollen i 1A, og da må den legges tilbake ved take-off og landing. Det slapp man i 25K. Det var god plass i stolen, så man slapp å tre seg nedi, slik man må på enkelte økonomiseter.
På FRA-HKG så brukte jeg de hodetelefonene som var tilgjengelige, og de fungerte helt greit. Mens på HKG-FRA brukte jeg mine egne QC15, og de var MYE bedre enn de medfølgende. Demper støyen fra området rundt meget bra. Når man har hatt dem på i et par timer så merker man at man blir svett under der, men det blir jeg også når jeg bruker Peltor Optime 3. Så det er noe jeg ser på som normalt når det ikke er noe luftsirkulasjon rundt øret. Løsningen er å ta av seg hodetelefonene i noen minutter innimellom. Samtidig kan man ta seg en tur på do, eller strekke på seg.

Angående forsikringsbeviset man ikke fant hjemme, så dukket det opp i den nye lommeboken da jeg kikket gjennom den i Hong Kong :p

Takk for at dere leste denne TRen :)
Neste TR kommer så fort jeg får skrevet den ferdig, når dette blir vet man ikke da det blir travelt de neste ukene :drunk:

Last edited:
LH har på få år forvandlet C-maten sin fra ganske god til rett ut uspiselig. Sper man på med sklistoler (som er i klart flertall) og stappfulle lounger i FRA, har man et produkt som på ingen måte er verdt den normale prisen. LH-eide Swiss er i en annen liga.

Fin rapport, dog. Takk for den.

Flott rapport, selv med grønnsakstallerkene fra SVG ;) og jeg er en av de som foretrekker LHs nye stoler innen Europa

Ellers skjønner jeg ikke stresset med å glemme bookingkoden, det går jo greit å vise ID på innsjekk ;)

Flott rapport, selv med grønnsakstallerkene fra SVG ;) og jeg er en av de som foretrekker LHs nye stoler innen Europa

Ellers skjønner jeg ikke stresset med å glemme bookingkoden, det går jo greit å vise ID på innsjekk ;)

Du må huske at det finnes normalt ikke innsjekk i distriktene, kun bag-drop. De blir temmelig grinete om du prøver å omgå dette. Valgene står mellom eco bag-drop og biz-bagdrop.

Takk for bra rapport, men du burde tatt deg bedre tid til å oppleve HK. Dette er en av mine favorittbyer

Du må huske at det finnes normalt ikke innsjekk i distriktene, kun bag-drop. De blir temmelig grinete om du prøver å omgå dette. Valgene står mellom eco bag-drop og biz-bagdrop.

På Sola er det ikke noe problem å bare gå i skranken når en flyr biz med LH. Kun fått en sur kommentar der, og det var fordi damen bak ikke trodde jeg fløy biz, men tonen ble en annen da det viste seg at jeg hadde videre transport med LH på First ;)

Takk for bra rapport, men du burde tatt deg bedre tid til å oppleve HK. Dette er en av mine favorittbyer

På Sola er det ikke noe problem å bare gå i skranken når en flyr biz med LH. Kun fått en sur kommentar der, og det var fordi damen bak ikke trodde jeg fløy biz, men tonen ble en annen da det viste seg at jeg hadde videre transport med LH på First ;)

OK. Da er det bedre der enn på BGO. Der er det sutring direkte om noen prøver seg på å hoppe over automaten.

LH har på få år forvandlet C-maten sin fra ganske god til rett ut uspiselig. Sper man på med sklistoler (som er i klart flertall) og stappfulle lounger i FRA, har man et produkt som på ingen måte er verdt den normale prisen. LH-eide Swiss er i en annen liga.

Fin rapport, dog. Takk for den.
Har ikke prøvd Swiss, enda. Litt vanskelig i og med at man ikke kan fly dem utav SVG. Men det frister.

Takk for kommentar :)

Takker :)

Fullt klar over at man kan vise ID og få BP på andre måter, men det gir en litt mer kjedelig TR :p

Takk for kommentar.

Er ikke så glad i å reise til storbyer som HK, NY og London. Men litt mindre storbyer, som Toronto og Seattle, liker jeg. Har også "planer" om en tur til YOW, må innom Elgin Street Diner igjen. Det ligger en Poutine og venter på meg der :p

Bra rapport.
Men hvis reisen var betalt med mastercard, så trenger du vel ikke forsikringsbevis fra europeiske?

Bra rapport.
Men hvis reisen var betalt med mastercard, så trenger du vel ikke forsikringsbevis fra europeiske?
Takk :)

Kanskje ikke, men vil anta at reiseforsikringen til Europeiske er bedre enn den man får gjennom kredittkortet.

Trengte du reiseforsikringen da?

Alltid viktig med reiseforsikring uansett - det har vist seg å være gull verdt for min del og nei jeg ble ikke syk, men heller utsatt for et ran. Fikk refundert det jeg ble ranet for.

Uansett fin tripreport i LH C. Bekrefter det jeg også har opplevd - maten på intraeuropeisk C er BLÆH. Det er sånne stunder man savner Buy on Board hos SK og DY som faktisk kan gi deg bedre mat enn det der. HKG er på min todo liste også. Får se om jeg slenger kortet innom US Airways i dag da.

Olav, check ;)

14.11.2011 SIN-FRA LH779 D-AIMA A380-841 Frankfurt am Main
Blæh... :angry:

:p
Uansett fin tripreport i LH C. Bekrefter det jeg også har opplevd - maten på intraeuropeisk C er BLÆH. Det er sånne stunder man savner Buy on Board hos SK og DY som faktisk kan gi deg bedre mat enn det der. HKG er på min todo liste også. Får se om jeg slenger kortet innom US Airways i dag da.
Takk :)

Maten jeg har fått på intraeuropeisk Y, f.eks til LIS, har vært mer enn god nok. Men det er mainline, mens min tur var i regi av Cityline. Om det har noe å si er jeg ikke sikker på. Kan også være at flytiden spiller inn også.

Ja den maten du fikk på returen til SVG er grusom, jeg fikk det samme på min retur flight tidligere i sommer, vi var 3 i biz og det meste ble returnert, og det er det sikkert mange som har gjort.

Back