Det nytter å prate sammen...

enml

ScanFlyer Gold
Det nytter å prate sammen...

I går var Atlantic Airways på Molde Lufthavn Årø. De kom inn med pax, men skulle i utgangspunktet gå tom tilbake til Vagar på Færøyene.

Like etter at flyet hadde parkert komer det en kvinne gjennom sikkerhetskontrollen. Kvinnen har billett fra MOL til OSL til CPH til FAE.
En av sikkerhetskontrollørene er av typen som PRATER MED passasjerene når de kommer igjennom kontrollen. I dette tilfellet slår denne kontrolløren av en prat med kvinnen og det kommer frem i samtalen at hun skal til FAE. Så sikkerhetskontrolløren spør jo da om hun skal være med flyet som står her som skal gå direkte til FAE. Dette sier hun nei til og forklarer sin reiserute.

Denne sikkerhetskontrolløren mener da at hun bør høre med SGS og Atlantic Airways om muligheten for å være med flyet direkte til FAE og være der på 1 time og 15 minutter, istedet for å bruke hele dagen på en lang omveg.
Det gjør kvinnen og kort etter har dette latt seg ordne og det viser seg etter et opprop over høytalerene at det er ytterlige 2 med samme rute som slår følge. Dermed ble det 3 meget fornøyde pax som reiste til FAE:thumbup :up: pga en oppmerksom sikkerhetskontrollør.

Denne kvinnen hadde fått hjelp til innsjekking for sin reiserute MOL-OSL-CPH-FAE av en A N S A T T i SGS. Hvorfor fikk hun ikke der tilbudet med en gang, hvorfor er ikke de som jobber med dette såpass oppegående at de vet at det står et fly her som skal til FAE?? Skjønner dere nå hva jeg mener med folk som bare er A N S A T T...? :naughty:

I dag, fredag 26.08.2005 har den aktuelle sikkerhetskontrolløren sin siste arbeidsdag. Han går nå inn i pensjonistenes rekker for andre gang. Første gang var i 1997 da han avsluttet 35 års tjeneste i politiet. Molde Lufthavn Årø mister med dette en attraksjon som har vært en problemløser og inspirator til glede for mange pax, medarbeidere og A N S A T T E på flyplassen. Legger ved et bilde av flyet som gikk til FAE med de tre pax og lar det være et symbol på hvordan det hele er ment å fungere.

Takk for utmerket utført arbeid! :devot:

Attachments

• atlantic2.jpg
    atlantic2.jpg
    117.5 KB · Views: 7
Re: Det nytter å prate sammen...

Originally posted by enml
I går var Atlantic Airways på Molde Lufthavn Årø. De kom inn med pax, men skulle i utgangspunktet gå tom tilbake til Vagar på Færøyene.

Like etter at flyet hadde parkert komer det en kvinne gjennom sikkerhetskontrollen. Kvinnen har billett fra MOL til OSL til CPH til FAE.
En av sikkerhetskontrollørene er av typen som PRATER MED passasjerene når de kommer igjennom kontrollen. I dette tilfellet slår denne kontrolløren av en prat med kvinnen og det kommer frem i samtalen at hun skal til FAE. Så sikkerhetskontrolløren spør jo da om hun skal være med flyet som står her som skal gå direkte til FAE. Dette sier hun nei til og forklarer sin reiserute.

Denne sikkerhetskontrolløren mener da at hun bør høre med SGS og Atlantic Airways om muligheten for å være med flyet direkte til FAE og være der på 1 time og 15 minutter, istedet for å bruke hele dagen på en lang omveg.
Det gjør kvinnen og kort etter har dette latt seg ordne og det viser seg etter et opprop over høytalerene at det er ytterlige 2 med samme rute som slår følge. Dermed ble det 3 meget fornøyde pax som reiste til FAE:thumbup :up: pga en oppmerksom sikkerhetskontrollør.

Denne kvinnen hadde fått hjelp til innsjekking for sin reiserute MOL-OSL-CPH-FAE av en A N S A T T i SGS. Hvorfor fikk hun ikke der tilbudet med en gang, hvorfor er ikke de som jobber med dette såpass oppegående at de vet at det står et fly her som skal til FAE?? Skjønner dere nå hva jeg mener med folk som bare er A N S A T T...? :naughty:

I dag, fredag 26.08.2005 har den aktuelle sikkerhetskontrolløren sin siste arbeidsdag. Han går nå inn i pensjonistenes rekker for andre gang. Første gang var i 1997 da han avsluttet 35 års tjeneste i politiet. Molde Lufthavn Årø mister med dette en attraksjon som har vært en problemløser og inspirator til glede for mange pax, medarbeidere og A N S A T T E på flyplassen. Legger ved et bilde av flyet som gikk til FAE med de tre pax og lar det være et symbol på hvordan det hele er ment å fungere.

Takk for utmerket utført arbeid! :devot:
Flighten fra MOL til FAE var en tomflyvning.
Og derfor er PAX korrekt expederet via CPH til FAE.
At det så viser sig at RC gerne vil have de 3 psgr med til FAE er jo rigtig godt for
PAX.
MEN det er absolut ikke dårlig service af min kolleger på Molde, ikke at fortælle at
der holder et fly, som egentlig skulle afgå UDEN PAX til FAE....
I princippet kunne flyet jo være omdisponeret EFTER take-off fra MOL,,,,og var det
så god service hvis PAX endte op på en anden af RC destinationerne
Hilsen
OLe

Du har, sk931, totalt misforstått poenget i denne tråd og viser den samme "gode" SGS holdning som dine kolegaer.

Selvfølgelig kunne det være at flyet måtte omdisponeres, men dette er jo noe som pax får opplyst om og at de er klar over når de setter seg i flyet.

Poenget her blir at de som jobber på lufthavnen til enhver tid er klar over hva som kommer og går av fly og søker å finne muligheter til sine pax/kunder (de som dere faktisk lever av). På en liten lufthavn som Molde Årl skal ikke dette være noe problem. Det handler bare om å vise vilje til å undersøke muligheten. Om pax ikke hadde kunnet være med flighten til FAE av en eller annen årsak, så hadde pax ihvertfall opplevd at SGS/SAS eller "who ever" hadde prøvd å yte ekstra service slik at de føler seg satt pris på som kunde...

He he! Ja, jeg regner med at dette var mat for mons:)

He he! Ja, jeg regner med at dette var mat for mons:)

Både middag og dessert...., men jeg ser poenget i historien.:)
Kompisen i security var jo bare løsningsorientert, så fikk det vel være opp til pax og ikke minst Atlantic om de ville gå for løsningen.
God helg, by the way!

Utfordringen i en slik situasjon er vel sannsynligvis avregningen mellom SK og Atlantic. Men det ser jo ut som at de fant en god løsning her...

Jeg tror faktisk ikke at Atlantic Airways har "trafik rettigheder", det vil sige , ret til at
flyve PAX mellem MOL og FAE....
Det var en ting jeg glemte tidligere, og derfor har min kolleger i MOL stadig
behandlet kunde korrekt og ekspederet vil OSL og CPH
Hilsen
Ole

Du understreker bare poenget mitt ytterligere sk931.
Atlantic skulle jo i utgangspunktet flyge pax fra CPH til FAE, og når man ser på rutetidene i går så skulle den aktuelle maskinen etter ankomst fra MOL fly fra FAE til CPH for så å returnere til FAE med de aktuelle pax. Uansett fikk SK og RC beholde sine billett intekter og samtidig gjøre plass til 3 ekstra pax på sine flighter (mersalg).

Hvorfor ikke søke muligheter og gjøre unntak til alles beste når forholdene tillater det, istedet for å se begrensningene...?

Jeg kan ikke skjønne annet enn at hvis et slikt initiativ hadde kommet direkte fra de SGS/SAS ansatte så hadde det vært reklame av uvurderlig verdi...

Jeg kan ikke skjønne annet enn at hvis et slikt initiativ hadde kommet direkte fra de SGS/SAS ansatte så hadde det vært reklame av uvurderlig verdi...

Selv om MOL ikke er verdens største flyplass....., så er det da ikke gitt at vedkommende SGS'er var klar over at maskinen stod på MOL ?

/G

Er helt enig med SK931 har. Der er mange årsager til at SGS personalet ikke skulle begynde og få pax med på RC's tomflyvning. Check-in personalet skal ikke være rejsekonsulenter som sidder og prøver at finde alternative rejseruter til pax. De skal på bedste og venlig måde checke folk ind på de flyvninger som de har billet til. Evt. kan check-in personalet i visse tilfælde tilbyde pax at komme med et fly før hvis pax møder op i god tid og der flyves flere gange på det bestilte rute. Men de skal absolut ikke sidde og finde alternative rejse ruter.

Men vi er på den anden side helt enig i at det var super opmærksomt af sikkerheds rep. og samtidig var det også super flot service af RC at medtage pax, noget ikke mange selskaber ville have gjordt på en tomflyvning.

Den riktige måten å gjøre ting på er selvsagt det sk931 og TheDane sier. Men siden det tilfeldigvis sto en maskin der som tilfeldigvis skulle til pax'enes destinasjon kunne det vel for akkurat denne anledningens skyld på en liten flyplass være lov å bruke det man har på innsiden av hårfestet. Dette var jo bare en løsning som ble presentert for pax og flyselskap. De kunne jo sagt at nei, desverre det går ikke, så hadde ikke dette vært noen sak....
Siden flyet tok av fra MOL med tre fornøyde pax i kabinen, tror jeg faktisk alle parter, inklusive SGS/SAS var både "fat-and-happy".:)

At man utav denne historien kan finne på å klage på den ansatte (som av en eller annen årsak tydligvis skal skrives med store bokstaver og mellomrom) kan jeg bare ikke forstå. Dette er ikke et apotek der man skal opplyse om den ene og andre likverdige eller bedre varen når man kommer og skal sjekke inn.

Kjempefint at det løste seg på en sånn fin måte, men ck-infolka fortjener NULL dårlig samvittighet for at de selv ikke gjorde noe med denne saken! Meget urettferdig kritikk fra enml's side. :pissed

Man skal heller ikke glemme at avgiftssatsene er annerledes for en tomflyvning enn for en 'revenue'-flygning ... hvis rett avdeling i Avinor faar greie paa dette, kan det fort bli en veldig dyr affaere for RC ....

Jeg synest dere alle understreker poenget mitt. Jeg sier ikke at de gjorde noe galt i SGS/SAS, for de har alt på sitt tørre og har fulgt sitt A4 ark i utgangspunktet. Men det som blir kjernen i saken er at det kunder/pax opplever av god service i utgangspunktet kommer fra en sikkehetskontrollør og ikke fra de som jobber med flyene direkte.

For det er holdningen og viljen til å yte det lille ekstra, det å vite hva som skjer rundt en som arbeidstaker som kan gjøre den store forkjellen på å ha meget fornøyde pax og det å ha helt likegyldige pax.

For hva tror dere ikke denne kvinnen forteller til sine bekjente når hun skal fortelle om sin reise? Jeg tror ihvertfall at det blir skryt til Securitas og Atlantic Airways.

For det som helt klart skinner igjennom, er at mange er så forbasket opptatt av å se begrensningene og ikke mulighetene. Men det er uansett ineressant å se de forskjellige meninger rundt dette.

Slik helt avsluttningsvis kan jeg nevne at ankomsten av Atlantic Airways sin maskin, som hadde pax inn, var ført opp på ankomstinformasjonen, men det ble satt "Innstillt" under Remarks flere timer før flyet kom. Ikke ble det forandret til "landet" heller av de som skulle gjøre det når flyet landet. Så da er det kanskje ikke så rart om de SGS/SAS ansatte ikke visste at flyet sto der...

Det er også andre ting som spiller inn her. Hadde passasjeren en billett som kunne bookes om til RC eller godtok RC SK dokumentet ukritisk. I så tilfelle så var det "bad shit" for RC om de har godtatt ett dokument som ikke kan endorseres til RC eller av en eller annen grunn ikke fikk billetten stemplet!

Rc har i så tilfelle fløyet passasjeren gratis.:cool2

Vel som tidligere A N S A T T er jeg ikke enig i at sk931 med flere ikke fatter kjernen i poenget ditt. Det er en del forutsetninger du ikke tar til grunn enml. Den viktigste er at dette kunne veldig fort ha blitt en situasjon som ville bli oppfattet som daarlig service!

God service i dette tilfellet var avhengig av at RC sa ja, hadde de sagt nei etter at kunden hadde faatt forventninger om aa komme hjem paa underkant av 2 timer, ville helt klart blitt opplevd som daarlig service og mest urettferdig ville det nok ha blitt opplevd som daarlig service av RC!

Et annet aspekt i denne saken er at det nok mye mye enklere for en fantastisk sikkerhetskontroloer aa spoerre enn en billettkontorANSATT, blant annet fordi hvis en billettkontorANSATT spoer vil det klart indikerere at billetten blir endosert og at RC gis rettigheter de noedvendigvis ikke har....noe jeg selv laerte smertelig naar jeg endoserte 5 billetter til Pan Am Oslo London fordi SK511 ble 5 timer forsinket pga slott tid. Dette var 5 reisende som ville mistet sin forbindelse videre til Afrika og neste alternativ var en uke senere.....hva gjore Pan Am...jo de forlangte Full pris til New York fordi de ikke hadde trafikk rettigheter mellom Oslo og London...hva visste jeg ... jeg var jo bare A N S A T T jeg....

Jeg tror det ogsaa er viktig aa huske at en ikke vil ha tid til raadighet til aa yte spesiellt god service til samtlige passajerer, naar en strekker seg ekstra gaar det med tid og resurser som i esktreme tilfeller kan foere til daarligere service til andre passasjerer.

Etter 10 aar bak skranken som A N S A T T er det mange tilfeller jeg husker, fra den unge Australske jenta som hadde reist i fra Sydney for aa overraske sin Norske kjaereste, la oss si det slik han var mere enn overrasket og hennes 3 ukers besoek passet ikke helt inn med den NYE kjaeresten...saa den unge Australske jenta kom graatende til FBU med en billett som under 0-null omstendigheter var gyldig for tilbake reise foer 14dager hadde gaatt....hva gjorde vi A N S A T T E, vel vi broet samtlige regler som kunne brytes, fant plass til jenta 2 dager senere....og mellomtiden tok 2 jentene paa billettkontoret (A N S A T T E) av jenta, med sightseeing etc.

Eller hva med moren til en Iransk flyktning, som hadde kommet til Norge fra Tehran med Iran Air billett med open retur, returen var kun gyldig med Iran Air fra Europa, og samtlige avganger var totalt utsolgt.....hun maatte ut av Norge fordi oppholdstillatelsen gikk ut og forlengelse ble avslaatt...jeg endte opp med aa fly til Frankfurt paa en fridag med billetten som jeg tok med meg til Iran Airs billettkontor i Frankfurt, og etter 35 kopper meget soet Te og 2 timer senere var billetten Endorsert (overfoert) til Swissair (Jeg er sikker paa at det var minst 3 Mullaher involvert I Tehran for aa dette til)

Saa vi A N S A T T E yter ogsaa det lille ekstra....

Ja, her har jeg fått igang diskusjonen så det holder...

Nå har jeg fått denne historien servert fra ytterlige to andre hold og fått den mer konkretisert fra opprinnelig hold. Med ny info viser det seg at det var en SGS MEDARBEIDER som i utgangspunktet hadde iverksatt tiltak for å få til at denne kvinnen skulle komme seg direkte til FAE med RC. Da bør denne SGS MEDARBEIDER hedres for god service. Og så bør jeg krype og åle til korset for å ha vært for rask på avtrekkerebn i denne saken! :naughty:

Den aktuelle SGS medarbeider (han som hjalp damen) har etter det jeg skjønner tatt seg nær av denne tråd fra meg. Det skjønner jeg godt utifra at han var den som faktisk hjalp til her. Så nok en gang... jeg får bare krype til korset å ta den smekk jeg måtte fortjene for det.

MEN, uansett hva enkelte her måtte mene om hva som er god service og ikke, så er ihvertfall jeg av den oppfatning at det å følge med på hva som skjer på flyplassen og tilby seg å undersøke muligheten for en slik ordning som her, selv om der er utenfor A4 arket, er det som er god service. Om det i det hele tatt lot seg gjøre å få pax med denne flighten eller ikke er slik sett uvesentlig, for poenget mitt har i heøle tråden vært at det å undersøke muligheten for dine kunder er det viktigste.

Allikevel er jeg fortsatt av den mening at det alt for ofte forekommer at folk bare er ANSATT. Det du nevner eksempelvis her dc-8-63 er ikke folk som er A N S A T T, men eksempler på MEDARBEIDERE som gjorde en god jobb (da tenker jeg på dere i Flyselskapene og ikke Mullhaene), selv om det ikke passer inn i en A4 verden. Nettop det har vært, som nevnt, poenget her hele tiden og jeg mener forsatt at om man ikke ser utenfor A4 arket og ser etter andre løsninger så er man ansatt.

I morgen blir det å ta kontakt med vedkommede som føler seg støtt og beklage min post, men jeg beklager ikke at det kritiseres når ANSATTE ikke strekker seg såpass langt at det kan gjøre den reisendes hverdag enklere. For det har ikke på noe tidspunkt vært til hensikt å kritisere de som har ytt god service,men tvert imot. Hadde det på det tidspunkt jeg skrev dette inlegget vært kjent at det var han i SGS som i utgangspunktet hadde tilbudt seg å prøve å finne en slik løsning så hadde det blitt skryt til alle parter.

Gud hjelpe oss om sikkerhetsansatte på OSL skulle følge rådene fra Molde... Bare de så et fly skulle de overprøve alle som var innsjekket... HJELP!!!

Foreslår at ENML lager en user guide til kjapp tankegang og samtale med pax'en
så kan han distrubere den ut til oss uvitende a4 ansatt.
I mellomtiden så skal jeg sjekke om der er noen som kommer forseint til sist
fly svg-osl, kanskje jeg kan tilby vedkommende å ligge på postsekken i
Benair's Caravan, den skal jo til osl allikevel:wow:

Back