• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Det kan bli mulig å handle over kvoten

• Thread starter Thread starter jb1
  • Start date Start date

jb1

ScanFlyer Rusty
Medlem
Det kan bli mulig å handle over kvoten

http://www.aftenposten.no/forbruker/reise/article1415160.ece

Vil det da lønne seg å fortolle istedenfor å kjøpe på polet?

Re: Det kan bli mulig å handle over kvoten

Tolldirektøren ser deg...

wiig3.jpg

Innrøm det, alle har vi vel smuglet ved å handle over kvota, og gått plystrende gjennom grønt flere ganger.

Synes det er på tide at Regjeringen skjerper på tollreglene. Grei regel, bare du klarer å få med deg det du vil kjøpe og det kun er til personlig bruk og ikke videresalg, så kan du gå på grønt.

Om det så vil si å fylle hele stasjonsvogna med sprit og vin etter en harrytur, so be it. Det hadde blitt ett voldsomt kjør på svinesund og i tax free butikkene på flyplassene i landet, så hadde ting roet seg, og folk kunne med god samvittighet ha med seg ett par flasker ekstra med vin og sprit når man ble vant til ordningen.

Ser jeg at dette noengang vil skje... Nei ikke med det første. :( :cry:

LN-AFG: Jeg minns at finansminister Kristin Halvorsen, jepp - dere leste riktig, i våres tenkte litt høyt om at kvotene var for små og at de burde økes noe. Blir det noe utav det?

Vel det har gått meg hus forbi. Bor jo i England serru, der pilsen koster £2 på puben NOK22, og da er det en pint 0,6! Så har vel ikke tenkt så mye på disse kvotene egentlig.

Vi får håpe det ikke bare er vanlig politisk pisspreik. :rolleyes:

Kvoten på vin ble økt fom. 1/7. Mener at det var fra 1 til 2 liter vin i tilleg til sprit.

Originally posted by Trety

LN-AFG: Jeg minns at finansminister Kristin Halvorsen, jepp - dere leste riktig, i våres tenkte litt høyt om at kvotene var for små og at de burde økes noe. Blir det noe utav det?

Kvoten ble jo justert 1.7. - går ut fra det er det du tenker på?

Alkoholholdige drikkevarer:
1 liter drikk med alkoholstyrke over 22 til og med 60 volumprosent og 1,5 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent, eller 3 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent.
2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent, eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent.
Dette betyr at man f.eks kan ta med 5 liter øl dersom man ikke medbringer andre alkoholholdige drikkevarer

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=70721&epslanguage=NO#fritak

B737 og TG923: Jepp, dette var det jeg tenkte på. Jeg er ikke helt oppdatert på vinkvotene ettersom det ikke er mye å spare - da setter jeg heller stor pris på polets kunnskaper som veileder meg bra hver gang.

Brennevinet fylte jeg derimot kvoten på, uten at det går fryktelig fort med tømmingen av disse flaskene. ^_^

Enig, Trety! Vin har så og si samme prisen som på polet. Men jeg fyller nå hele kvoten lell, jeg.;)

Tja... På en del vinflasker er det faktisk mye å spare. Gode røde og hvite viner er alltid med hjem - nå etter 1. juli er det 4 flasker minst...

Gode kvalitetsviner finner en oftest billigst på Vinmonopolet. Selv italienske sommergjester i år var imponert over det norske polets utvalg av kvalitetsvin og hamstret med seg flasker hjem.
Ingen tvil om at det er sprit som er billigst på duty free i forhold til Vinmonopolet.
Hadde ikke gjort noe om kvoten ble justert litt opp.

Vin er genrelt ikke dyrt her i landet, det er når alkoholprosenten går opp at man kan tjene på tax-free. Vodka er ikke cognac selvom det føles slik hvis man skal kjøpe på polet. :D

Kvoten Norge har er ikke så ille samenlignet med andre land så er vi ganske på gjennomsnittet, men det er avgiftene som er høye.

Om man tjener på å kjøpe og fortolle selv er som alt annet, noe man må regne seg til selv. (Herre gud altså!)

Får en handlet over kvoten på andre flyplasser rundt omkring? På Kastrup er de alltid strenge...aldri fått handlet over kvoten der.

Just buy in regular shops in foreign country's. This is about the same price as norwegian "tax free" and your quote is rased to 20Kg of alcohol you can put in your checked in bagage and 8 kg of alcohol you can put in your hand lugage. If you sell half of that in Norway and you get caught every second time you enter the country you would still be abe to pay your foreign trips from the profits and have 14 kg of alcohol left over for your party's :p

Originally posted by Hurum

Får en handlet over kvoten på andre flyplasser rundt omkring? På Kastrup er de alltid strenge...aldri fått handlet over kvoten der.

Det er et samarbeid mellom myndighetene i de nordiske land som gjør at operatører av tax-free lager med salg skal begrense mengden til neste lands kvote. Men skal du ut av norden gjelder ikke det.

Kvoten Norge har er ikke så ille samenlignet med andre land så er vi ganske på gjennomsnittet, men det er avgiftene som er høye.

ehhh, hvilke land ligger vi på snittet med da? ikke EU-landene i hvertfall.

norsk kvote får du plass til i et par poser, men EU-landenes kvote trenger du et par jekketraller med europaller på for å få med deg alt.

Jan Roar Rød

Originally posted by nutcase

ehhh, hvilke land ligger vi på snittet med da? ikke EU-landene i hvertfall.

norsk kvote får du plass til i et par poser, men EU-landenes kvote trenger du et par jekketraller med europaller på for å få med deg alt.

Jan Roar Rød

Det kommer ann på hvordan du ser på det. Innen EU, som er 1 market, er det romslige kvoter, men kommer du utenfra og skal inn til EU så er kvoten ca som den gamle norske

Back