Det er Norge som er bra, Det er Norge som er best... The Sommerferie, pt. 2

Da denne dagen ble booket, var situasjonen: "Komme meg hjem fra Trondheim". Hvordan kommer man seg hjem fra Trondheim? Man utnytter NR-billetten litt til ^_^. Nevnte jeg at jeg kun hadde NR-billett mellom Trondheim og Tromsø? Nå vet dere hvertfall det.

TRD-MJF-MQN-BOO.gif

29. juni 2013
Trondheim Lufthavn Værnes (Trondheim) - Mosjøen Lufthavn Kjærstad (MJF) - Mo i Rana Røssvoll (MQN) - Bodø Lufthavn (BOO).
Widerøe WF734
Dash 8-100
LN-WID
Sete 6D
Plus-et-ellerannet

Det var to mulige routinger fra TRD og nordover, og jeg tror jeg valgte den som på bookingtidspunktet hadde senest avgang. Det ble endret litt på i mellomtiden, men jeg beholdt min avgang.

Fikk sjekket inn og levert bagasje, og fant vegen gjennom security hvor det var minimalt med kø en lørdags morgen. Var det forresten TRD som var beryktet for at man måtte ta ut laptopladere? Både laderen samt to iKabler fikk ligge pent i pc-veska, uten at noe mer skjedde. Vel gjennom fanget jeg en cola, og fant gateområdet nederst i enden, og ned en trapp og satte meg på en stol og ventet.

Ellers var det flere andre som skulle ut og fly. Bl.a. fire amerikanere og et franskt (tror jeg?) par, samt en drøss med UM'er. De fikk selvsagt boarde først.

Boarding skjedde, og hele gjengen trasket over tarmac. Fant meg et sete på rad 6, og fikk selskap der også. En liten ulempe med free seating når en mor og datter kommer nesten sist, og blir splittet. Fikk altså en liten jentunge ved siden av meg. Egentlig ikke noen big deal. Unger tar litt mindre plass ^_^. Hun satt uansett på fanget til moren på raden foran mesteparten av flighten når vi kom oss opp.

Ellers må man skryte litt av personalet. Ei blid vertinne som virket veldig flink med alle ungene ombord (tror det var en 4-5 UM'er pluss minst en som reiste med moren sin). Jeg tror også personlig jeg hadde blitt passe lei av å kjøre den samme PA-speachen tre ganger for hver leg, men hun gjorde det like blid hver gang. (Hun var ikke direkte vond å se på heller)

Vi kom oss up and away, og fløy over masse flotte fjell og annen natur. Under approach til MJF begynte det å riste litt, og plutselig... Flyet datt en halvmeter eller noe. Setebeltet mitt var festet, men tydeligvis ikke stramt nok, og jeg smalt hodet i takpanelet!! Au!! Droppet dog å ringe VG.

Ellers lite å si om turen videre. Mange gikk av i MJF og noen kom på og noen flere ble byttet ut i MQN, og vi landet etterhvert ca. på rute i BOO.

Flyet ble parkert.. Ja, jeg husker ikke helt, men man gikk over tarmac og inn i en passe lang "tarm" av terminalen. Noen snakket med en SAS-ansatt som fortalta at "da ska du bærre gå bort dit", og så gikk de utenfor denne "tarmen". Jeg koblet ikke ting helt. Syntes det virket mest logisk å gå på innsiden mens jeg så en lettere forvirret dame forsøke å finne fram ute på tarmacen. I andre enden av "tarmen" var det kun en veg, ut i "friluft". De som gikk på utsiden slapp antageligvis inn airside.

Ingen big deal. Jeg fant uansett security og kom meg gjennom den, og satte meg og blomstret i snaue to timer.

Last edited:
BOO-TOS.gif

29. juni 2013
Bodø (BOO) – Tromsø (TOS)
Widerøe WF462
Dash 8 Q400
LN-WDH
Sete 3A
Flex eller Plus eller-ettellerannet

Videre til Tromsø der altså. Blomstret litt i terminalen, og kjøpte meg noe å drikke og noen boller (følte meg nesten som stamkunde på Narvesen på BOO nå ^_^).

Flighten var interresant nok, da problemet fra forrige gang fortsatt var det. Kun 7 radet vistet på setekartet (skyldtes visstnok fleksibel billett), og kun AB-setene med midtgang i mellom. I tillegg var alle 7 A-setene tatt, og B-setene ledige. Jeg ville helst ha vindu med Mr. N.O. Body ved siden av meg, så jeg tenkte å høre ved innsjekk på TRD (automatene hadde også samme bug), men innen den tid rant det inn en PM fra et distrikstkontor hos Widerløe om at 3D var reservert ^_^

Så ble det boarding, og jeg fant nevnte 3D. Forøvrig var setene på venstre siden på hvertfall de 6 første radene okkkupert av passive WF-crew (bortsett fra rad 1), og jeg tror hun foran meg på 2D var det også. Hørte hun drev og spurte rundt om noe skyss til et hotell eller noe.

Rad en ble okkupert av en stakkar som hadde vært på fest dagen før, og så ut som han kom rett fra den. Han fikk noen poser og tørkepapir av flyvertinna, og fikk godt bruk for det, så lar vi det bli med de detaljene ^_^

Landet etterhvert på TOS, og vi kom oss av. Sånn litt etterpå kom kofferten også. Den havnet i et oppbevaringsskap, og jeg fant vegen ut.

Så hadde jeg plutselig veldig god tid i Tromsø. Det gikk en flight tre timer etterpå, men var jeg booket på den? Neida, jeg var booket på den som gikk en 7-8 timer etterpå ^_^. Skal innrømme at jeg hadde vurdert å høre om det var mulig å få komme meg med den tidligere flighten, men når SAS ikke engang solgte billetter til noen av flightene, var det vel ikke verdt forsøket en gang. De solgte riktignok noen Plus Full Flex-billetter til drøye 3000 til min avgang samme dag, men det hjalp jo ikke meg noe.

Kofferten var som sagt oppbevart i et oppbevaringsskap, og jeg tenkte meg en tur inn til byen. Klokken var ca. 13, og neste flybuss gik.... 14:40 :rolleyes:
Hadde forsåvidt funnet ut at det gikk mer lokale busser, men det jeg trodde var en bussholdeplass rett utenfor terminalen, var ikke det allikevel.Jeg begynte derfor å traske for å se hva som skjedde, og jaggu! På nedsiden av parkeringshuset var det bussholdeplass. Jeg stilte meg opp på det jeg mente måtte være riktig retning for busser til sentrum, og like etterpå kom det en buss og jeg fikk bli med

null-49.jpg

Vi dro avgårde, gjennom det passe heftige tunellsystemet der har der (Rundkjløring inni fjellet og greier), og da noen plinget på første holdeplassen etter at vi kom ut at tunellen gikk jeg like gjerne av der.

Tuslet så litt rundt, bl.a. innom et kjøpesenter nedi byen der for et toalettbesøk, et par bluray-filmer og en cola. Begynte også å lure på "når kommer hurtigruta inn egentlig?" Da jeg mente at avgangstiden på turen jeg selv var på for 9 år siden burde tilsi en ankomsttid ganske snart. Trasket til havne, og da kom MS Polarlys seilende innover mot kaia ^_^

Så henne legge til (litt mimring også, fra Kystvakten selv om den båten var noen hakk mindre).

null-50.jpg

Planen videre var: Biff. Siste gangen i Tromsø hadde jeg hatt lyst på biff, fant ikke biff, fant Peppes, ble dritmett og fant jeg biff. Derfor bestemte jeg meg for biff på lørdagen istedenfor. Stedet het Steakers (Visstnok en kjede som finnes hele to steder ^_^), og jeg visste de åpnet klokken 15. Å være der akkurat når de åpnet virket jo litt teit, så jeg drøyde det til kvart over.

Så må jeg bare legge til, at jeg hadde fått med meg på Facebook at en kollega plutselig hadde dratt til Tromsø. Han visste ikke at jeg var der, og jeg hadde heller ikke tenkt til å fortelle han om det. Ikke noe galt med fyren, men ferie er ferie (vekk fra jobb) samt at det kanskje kan virke som jeg liker meg litt på egenhånd? ^_^. Om jeg evt. skulle støte på han var det selvsagt helt greit.

Så, jeg ankommet Steakers og ber om et bord. Blir vist til et bord, og setter meg ned, og kikker over på et bord "klokken 10" i forhold til meg. Der oppdager jeg en flirende kollega som forøsker å ta et bilde av meg og legge ut på Facebook før jeg oppdager han. Det rakk han ikke ^_^

Jeg fikk da altså selskap til maten, og etterpå trasket vi litt rundt og kikket bl.a. litt mer på Hurtigruta før jeg etterhvert tok en flybuss tilbake til flyplassen, og gjorde meg klar for...

TOS-OSL.gif

29. juni 2013
TromsøLufthavn (TOS) - Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL)
SAS SK4437
Boeng 737-800
LN-RPN
Sete 17F
SAS GO

Ankom terminalen nesten tre timer før avgang (som noen sikkert mener er galskap) og fikk hentet ut kofferten. Deretter var det å forsøke seg på en automat. Var tom. veldig fornøyd med at jeg husket PNR'en utenatt. "Vennligst kontakt personalet".. Ehm.. Ok? Så kom jeg på at det var PNR'en til den forrige bookingen den dagen jeg husket. At begge hadde de tre første tegnene felles gjorde jo ikke saken enklere. Prøvde på nytt, men fikk ny feilmelding. Ehm. ok? Kanskje jeg forvkslet en O og en 0?

Jeg tror jeg til slutt fikk det til å funke på en tredje automat. Boardingkort kom ut, og bagasjelapp. Og en bagasjelapp til, helt blank. Og så begynte automaten og pipe fordi den var tom før papir. Jeg hadde uansett fått det jeg trengte (trodde jeg), og gikk mot selvbetjeningsbagdropen. La kofferten på og scannet. Enda en feilmelding om at det av en eller annen grunn ikke virket.

Gikk da mot den betjente skranken hvor en frøken scannet den. Det viste seg visst å være noe feil med den (aner ikke hva), så da printet hun en ny en, og alt var i orden.

Fant så security som så stengt ut, men det dukket da opp noen Securitasser da jeg nærmet meg. Stresset ikke så veldig da det ikke akkurat bygde seg opp en kø bak meg. To andre dukket opp, men de virket som om de jobbet der sneik seg forbi. Det peip på først forsøk. Fikk beskjed om å gå gjennom en annen sluse litt på innsiden, og da peip det ikke. Flott.

Fik skaffet litt brus og boller i kiosken og fant i tillegg et sete med en stikkontakt ved siden av, så jeg fikk laden iPhonen som begynte å bli faretruende tom.

LN-RPN kom forøvrig inn i god tid, fra Chania mener jeg. Boarding begynte og til tross for å ha stått der passe lenge var det fortsatt "Charter Plus Class" som var på de to første radene, og salgskataloger for charterflighter lå fortsatt i stollommene. I bagasjehyllen der jeg la håndbagasjen min, lå det en avis. Cleaning, please??

Anyway. Goood benplass på 17F.
null-51.jpg

Vi dro avgårde, og brukte myyyyye rullebane. Kjerra var vel passe utsolgt.

Kursen ble så satt sørover og jeg plugget i øreproppene i iPhonen og lot alt av salgstraller passere,. Fant også en kabal-app på telefonen, så jeg satt like godt og la litt kabal på veg nedover ^_^

Vi landet etterhvert, og parkerte på gate... eh, en av de som var relativt nære bagasjebåndet ^_^

null-52.jpg

Kofferten dukket også opp passe kjapt, og det ble en pitstop på 7-11 før jeg stilte meg i parkeringsshuttlebusskø. Det var visst populært for det var veldig mange andre som stod i den køen også. Jeg fikk uansett skvist meg inn på den første bussen som kom, og etter litt akrobatiske øvelser (les: ståplass og ikke den mest forsiktige kjøringen jeg har vært borti) kom jeg meg av inne på P4, relativt nære "mitt" felt. Fant også igjen bilen, fikk betalt og kommet meg ut, og fant vegen hjem.

Dett var dett. Neste tur i september :)

Takk for en flott rapport Martin. Ser ut til at du har flott en tur. Og jeg kan ikke annet en å glede meg enda mer til jeg skal ut å flakse på Norge-Rundt bilett med Widerøe. Om fire-fem minutter er det teoretisk sett 14 dager igjen til avreise. Håper de går fort.

Hvordan var temperaturen/været i Tromsø? Var det levelig?

Fantastisk rapport, takk for den! Artig å se mye kjent fra TRD og-der-omkring. Jeg har også alltid lurt på det der med lader til Macen, TRD er den eneste plassen de har bedt meg om å ta denne ut av sekken og legge sammen med Macen.

Og jeg har hatt gleden av og ha Martin som passasjer ser jeg WF462/26 Juni. Kan rapportere om en eksemplarisk oppførsel. Neste gang får du gi meg et hint....

Tusen tusen takk, Martin, for en extraordinary topp rapport... Dette kan du..:up::up:

Back