Det er Norge som er bra, Det er Norge som er best... The Sommerferie, pt. 2

Eller muligens til Andenes og Andøya for å se på andre flyvende ting som går rett opp i stedet for rett frem.. :)

Kim

Eller muligens til Andenes og Andøya for å se på andre flyvende ting som går rett opp i stedet for rett frem.. :)

Kim

Mulig det og. Jeg kikket bare på avgangstidene hos Avinor og fant den avgangen som passet best med at "flyavgang var om en drøy time".

Tipper han skal fly med lufttransport til verøy (helicopter) men gudene veit hvordan han fikk opp den i SAS appen, jeg får ikke opp SK og WF engang.

Tviler på at LT samarbeider med SK utover muligens noe interline-ting ifm. transfer i BOO kanskje?

Jeg må beklage. Har ikke helt hatt TR-formen inne, og jeg oppdaget at det var lite bilder på iPhonene også..

Anyway. Som LN-MOW delvis bekrefter over, tilhører setekartet Widerøe. Jeg aner ikke hvorfor det så sånn ut, men flyet hadde to seter på hver side, og mange flere rader enn de åtte jeg kunne velge mellom.

BOO-TOS.gif

26. juni 2013
Bodø (BOO) – Tromsø (TOS)
Widerøe WF462
Dash 8 Q400
LN-WDL
Sete 8A
Flex eller Plus eller-ettellerannet

Skulle Norge sees, så kunne det gjøres på den runde måten. En Norge Rundt-billett var blitt booket, mest for å komme meg mellom et par byer, og det ble billigst sånn, men så ble det booket litt mer etterhvert.

null-24.jpg

Boarding begynte enkelt ved at fyren i gaten uttalte "Tromsø, bærre stig på".
Ned trappa, ut på tarmac, og bort til LN-WDL, som var drøye året gammelt.

Fant 8A, og fikk fint plass. Beltet gikk også på med litt makt ;)

Ellers lite å skrive. En tralle kom forbi, men jeg droppet å kjøpe noe. Etterhvert begynte vi nedstigning, og når kjente jeg at vi fløy propællfly!
Litt svinging fram og tilbake, og så vsar vi plutselig på final. Landet, taxet, og fikk gå av.

Forøvrig var det en passasjer som forhørte seg som noe jeg tror var en connection han var nervød for (vi var uansett leeeeenge før rute, og den var antageligvis lovlig i utganspunktet). Av en eller annen grunn så jeg han utenfor terminalen etter ankomst, så om han mistet flyet, eller hadde veeedlig god tid, aner jeg ikke.

Jeg fikk kofferten min, og fant først en billettautomat som gjaldt for fybussen, og jeg kom meg kjapt til Radisson Blu. Ble kajpt sjekket inn, og fant vegen opp til et rom det stod Business Class på døra på. Strengt tatt vet jeg ikke hva som var forskjellen, annet enn at det hang en DN på døra morgenen etter.

Ellers skjedde det ikke mye i Tromsø. Tuslet litt rundt, og fant til slutt middag. Var egentlig litt sugen på en biff, men fant ut at Big Horn hadde lagt ned i Tromsø for en stund siden. Jeg må tilstå at jeg havnet på Peppes for andre kveld på rad. På veg tilbake til hotellet gikk jeg forbi et sted kalt Steakers :headbang

Så tok man kvelden etterhvert.

TOS-SKN-BOO.gif

27. juni 2013
Tromsø (TOS) - Stokmarknes (SKN) - Bodø (BOO)
Widerøe WF462
Dash 8-100
LN-ILS
Sete 9A (Free seating)

Det ble frokost, og deretter ihjelslåing av tid på hotellrommet før jeg sjekket ut rett før 12, og tuslet over til Rica for å vente på første flybuss. Det vil si, han som kom først, ville ikke ha med seg noen, men den andre som kom ville det. Var vel på flyplassen i 12:30-tiden, bare 3 timer før avgang :stir.

null-25.jpg

Svære forhold på TOS.

Boardingpass lå i Passbook på iPhonen (Jeg sverger normalt til papir, men tenkte å "være litt gæren" :cool:). Scannet telefonen mot automaten, registrerte et kolli, bagasjetag kom ut og jeg klistret den på, og fikk droppet den på en slik selvbetjent bagdrop. Faktisk var det ikke en eneste betjent SAS-skranke der (det satt dog to stykker i servicesenteret rett ved siden av)

Security var uten kø, så jeg kunne gå helt fram, og ta meg god tid med å plukke ut laptop og iPad og få av meg beltet. Gikk gjennom, og... PIIIIIIP!!

"Ja, nu va du heldig og ble trukket ut til tilfeldig kontroll" kom det fra en litt eldre mann som begynte å ta på meg. Da han var fornøyd med det, fikk jeg gå videre.

null-26.jpg

Fant meg så en kiosk og bunkret opp litt for tre timers venting.

Sånn litt etter om og men, var det på tide å finne gaten, nummer 18, som var ned en trapp i enden av bygget. Visste på forhånd at det var LN-ILS som skulle fly, men den stod parkert litt lenger bort. En gateagent dukket opp etterhvert og begynte med å trille ut en rullestolpassasjer, men kom fort inn igjen. Trodde først at han ikke fant flyet. Hva som egentlig var grunnen, er jeg ikke sikker på. Etter litt venting og litt walkie talkie-prating, prøvde han på nytt, og da han kom tilbake fikk resten gå. Det var bare å "gå tel det flyet der borte", og så surra vi i veg over tarmacen, og boardet flyet ^_^

null-27.jpg

Endte nest bakerst. En liten blemme mtp. plassering av vinduet, som var plassert veldig "langt bak". Så ble vi stående litt (Vi hadde vel tom. boardet nesten litt etter avganstiden). Kapteinen kom ut og sa noe som hvertfall de på de to første radene hørte, og så kom flyvertinnen og delte ut sjokolade. En passasjer lenger bak spurte henne om hva som skjedde, og det viste seg at det var problemer med loadsheet-printeren. Etterhvert kom vi oss likevel avgårde. Bra guffe i motorene i det vi tok av, og satte kursen mot Stokmarknes, en flyplass jeg forøvrig har en del turer til og fra da jeg tjenestegjorde i Kystvakten. Den gangen vi gikk i billettluka og hentet bllettenn, før vi gikk i innsjekkingsskranken og sjekket inn, og så var det ikke noen sikkerhetskontroll eller noe sånt der ^_^

Landingen der var i høyeste grad visuell. Først en downwind, så en base, og deretter en veldig short final.

Noen gikk av, enda flere kom på, og et par stykker måtte sette seg lenger bak pga. trim ^_^

Ny taake-off og en lettere begivenhetsløs flight nedtil Bodø (bortsett fra utskikten selvsagt)

Vel framme i Bodø ble det litt sånn:

null-28.jpg

BOO-BNN-TRD.gif

27. juni 2013
Bodø (BOO) - Brønnøysund (BNN) - Trondheim (TRD)
Widerøe WF462
Dash 8-100
LN-WIM
Sete 10F (Free seating)

Etter et par timer i Bodø var det ny boarding. LN-WIM (M for Martin :cool:) stod klar ved gate 15, og jeg vr kjapt ombord, og satte meg helt bakerst på høølyre side. Fem-seteren ble passe full. En i hver ende, og en i midten ^_^. Han i midten vr forøvrig EBG og hørtes ut som han skulle hjem til Brønnøysund. Han forsøkte seg på litt smalltalk om vær og sånt, men jeg er ikke helt typen til sånt. Da jeg etterpå skimtet at han hørte på Smokie på iPhonen sin, lurte jeg litt på om jeg skulle fintet han med noen spørsmål ala "Hvilken vokalist er din favoritt?" eller "hva synes du om de tre albumene originalbesetningen gjorde etter bruddet med Chinn/Chapman?". Enten hadde han sett ut som et spørsmplstegn, eller så hadde vi faktisk hatt noe å prate om ^_^

Vi landet også i BNN, og noen gikk av, og flere kom på. Bl.a. tre kamerater som skulle ha de tre ledige setene i midten på femmeren :rolleyes:.

Jada, jeg er stor, og ikke den det er best plass ved siden av, men når det allikevel er andre ledige plasser i flyet, så er det ikke min feil.

Vi dro avgårde nok en gang, og landet også i Trondheim. Litt usikker på hvor vi parkerte, men jeg tror det var i "retning utland", så det var et stykke å gå for å komme til bagasjebåndet for innland, og på et sted var det en automatisk dør som ikke ville åpne seg. En medpassasjer brukte makt, og så kunne vi gå allikevel ^_^

Kofferten var også overraskende raskt ute, og jeg fant vegen hit:

null-32.jpg

null-30.jpg

Donald ble ofret i restauranten.

null-31.jpg

Og litt sorbet...

Etter middagen var jeg bortom en automat og hentet en billett, og deretter en tur i terminalen og fant denne :cool:
null-33.jpg

Turen går videre i morgen på den billetten jeg hentet på den automaten.

Se der ja. Hadde en fjern forestilling om at det muligens var noe n/r greier på gang. Men tror ikke jeg kobla helt på grunn av den laaaange togturen i starten. Skal innom alle de flyplassene selv i sommer.

God tur videre...

Klar for dagens første flight, og den er ikke fra TRD. Ankom forøvrig flyplassen til fots fra byen den tilhører.

Tog fra Trondheim til Bodø tok jeg på tirsdag ;)

Nå har jeg flydd en flight, og venter på neste mens jeg koser meg med denne ;)

null-34.jpg

AaargH!

Jeg skulle gjerne knekket koden. Men jeg får liksom ting ikke helt til å stemme. Men det aner meg at du muligens er på Gardermoen. Uvisst om det er B&J på andre skandinaviske flyplasser. Dessuten er ikke dette en Norges-ferie?

Teori 1: Hurtigruta til Sandnessjøen. Og 1400 avgangen direkte til Gardermoen. Men det passer ikke med rutetidene på hurtigruta. Dessuten hadde du vel hotell i Trondheim i natt?

Teori 2: Hurtigbåt til Kristiansund og fly derfra. Men avstanden fra sentrum til flyplassen er 7 kilometer. Ikke sikker på om du gidder å gå så langt... Men kan jo hende. Vet ikke jeg...

Teori 3. Buss eller tog til Røros og fly derfra. Bare to kilometer fra sentrum til flyplassen. Kanskje det er denne teorien jeg setter høyest akkurat nå.

Fyller på med flere teorier etter hvert. Hvis jeg kommer på noen.

For å gi et muligens litt enkelt hint så hadde handlingagenten på flyplassen et navn som hørtes ut som "noe lokale greier".

Men det er to flighter på boardingkortet. Hvor skal jeg videre? ;)

Jo DET er en annen sak. Tenker at vi sannsynligvis skal vestover siden det sannsynligvis fortsatt reises på Norge-Rundt-billetten. Men det er jo mange muligheter her.

FDE, SOG, SDN, FRO, HOV eller kanskje til og med BGO?

Er vel fortsatt en teoretisk sjanse for at du stikker nordover igjen. Til f.eks BNN eller SSJ. Men gidder du det da?

Back