Så... Jeg hadde booket meg tur med to overnattinger i Trondheim. Hva gjør man den ene dagen i mellom tro? Drar til OSL og spiser is? (Hadde jeg tenkt det da jeg planla turen, hadde jeg vurdert og fått meg lagt inn).
Er littegrann tognerd også, og Rørosbanen har jeg null erfaring med (bortsett fraå ha kjørt ved siden av deler av den mellom Elverum og Rena (av og til videre til Koppang) utallige ganger på veg til og fra hytta. I tillegg hadde jeg lekt litt med tanken om en dagstur dit, så hvorfor ikke.
28. juni 2013
Værnes - Trondheim S - Røros
NSB lokaltog/NSB Region
Free seating/Vogn 1, sete 12
Turen ble booket fra Værnes. Endte opp med det siden jeg fant ut at det var mer praktisk med to netter der, enn en i byen og en ved flyplassen. At Carlson også kom med en kampanje med 10.000 ekstra poeng for en tonetters overnatting, så var det jo greit (selv om den kampanjen kom etter at jeg hadde booket)
Kom meg opp, ned til frokost, opp igjen, og fikk med pc-veska, men lot kofferten stå, og fant vegen ned til perrongen, som jeg forvrøig har utsikt til fra rommet.
Toget kom ca. på rute, og så sånn ut innvendig:
Etter en liten halvtime var vi på Trondheim S, og det var bare å sprade over perrongen, og boarde neste tog som stod på andre siden av samme perrong.
Det var et helt maken togsett av typen BM92.
Fant plassen, og fikk fort selskap. Relativt fullt, hvertfall i den ene vogna.
Vi duret avgårde, og det gikk tidvis rimelig "hakkete". Slakke av litt, gi på litt, slakke av litt, gi på litt.. Ellers så var det noe med at man merket det bedre når toget hørtes ut som en buss ^_^
Framme lettere forsinket på Røros.
En BM93 stod og blomstret.
Så.. Hva gjør man på Røros?
28. juni 2013
Røros (RRS) - Oslo Gardemoen (OSL)
Widerøe WF55
Dash 8-100
LN-WIJ
Sete 10A (Free seating)
Monkey-class
Jeg var altså åp Røros. Røros har en flyplass, og der flyr Widerøe. De hadde en avgang drøye to timer etter NSB sin ankomst. Den booker vi
Som sagt så gjort, med en ny flight videre fra OSL på samme booking. Dette var altså booket utenom NR-billetten.
Fant først en Coop Mega og fikk kjøpt meg et par brus, en is og en sjokolade. Så så jeg på klokka at to timer egentlig ikke var et hav av tid, og så... TO flasker brus? :headbang
Spiste isen mens jeg tuslet litt rundt i Røros, før jeg skjønte at jeg måtte finne flyplassen. Det hadde gått litt tid, og Guggel anslo en halvtimes gange, så jeg hadde fort bare en drøy time etter ankomst flyplassen (strengt tatt ikke helt nødvendig å være der
så tidlig, men...).
Stod i et vegkryss, magefølelsen sa "venstre". Sjekket Guggel. Guggel sa "høyre". Flott, Da stoler vi på Guggel

. Egentlig skjønte jeg ikke hva magefølelsen min drev med, for vi kom forbi flyplassen med toget, og da kom vi jo fra høyre (i forholdt til sånn jeg sto akkurat da).
Til tross for et par snarveier som Guggel ikke visste om, men som jeg oppdaget etter å ha gått rundt dem, var jeg på sørsiden av jernbanen, og fort på veg gjennom et boligfelt.
Jepp, tror det er den vegen her.
Men TO brus? Den ene var bælmet, og jeg ville helst ikke kaste den andre heller. Samtidig så merket jeg at jeg bælmet den første

. Nå skal jeg ikke gå for mye inn i detaljer, men jeg fant en haug med traktoregg å gjemme meg bak.. Så spradet jeg fornøyd videre, mens jeg koste meg med Farrisen jeg fortsatt hadde igjen
Et lokalt handlingselskap? ^_
Vel framme. Siste dråpe farris ble drukket mens flasken ble kastet, og jeg fant vegen inn. Fant veldig fort innsjekkingsskranken. Hadde ikke fått noe BP på app'en (og så lenge det er poenggivende flighter på billetten er det kanskje greit å ha en hard copy i tilfelle man må claime?). Spurte mannnen om å få et BP. Han spurte om navn. "Foss", svarte jeg. "Martin?" spurte han, og jeg bekreftet. Var sikkert ikke så mange med det navnet på flighten ^_^.
Så var det security.. Det var et bånd ved siden av innsjekkingskranken, som gikk gjennom røngtenmaskinen. På andre siden ble det som "bare" var håndbagasje tatt til side manuelt, mens jeg antar at innsjekkede kofferter fortsatte videre. Det var liksom innsjekking og security i ett ^_^.
Damen på andre siden spurte om å få se i pc-veska. Lurer på om "nei" egentlig var et alternativ? Lot henne kikke nedi, og etter litt fnising fra en lette sjenert Lillebjørn nedi der, var det i orden og jeg kunne gå til gaten. Ja, det var bare en gate, og det stod bare "Gate". Ikke Nummer en en gang, bare "gate" ^_^
LN-WIJ kom etterhvert, og etter at de som skulle av hadde fått gå av, kunne vi gå på. Var vel bortimot halvfullt fly, inkludert et crew som antageligvis hadde vært på nightstop der oppe. WF har såvidt jeg vet et overnattende fly der, og antageligvis er det
ikke samme crew som flyr det opp og ned igjen, men siden det ikke er noen fly på lørdager ville de vel hente ned crewet ^_^
Har selv lært av noen som kjente noen i WF at man setter seg bakerst i Dashen. Jeg tok 10A, en kvinnelig annenpilot i motsatt ende, mens kapteinen nøyde seg med raden foran. Han ville sikkert egentlig sitte bakers ^_^. Flyvertinna fra det passive crewet satt lenger fram. På nødutgang, tror jeg. På den andre siden derimot, hadde et følge på tre (bestemor/datter(barnebarn eller noe sånt) satt på raden foran
og bak nødutgangen.
Det ble en take-off, og vi fant vegen sørover. Litt humpete avgang pga. bra med vind på Røros, men det roet seg.
Flyverten kom også med tralla, og jeg kjøpte for en gangs skyld noe: En cola og en boks Pringles.
Vi kom etterhvert over Mjøsa, og startet descent. En merket at det var en større flyplass med større forhold, for heg gikk approachen mer normalt. Ikke no svinging og veiving og hit-og-dit som på kortbanenettet.
Landet på 19R, og taxet inn til commuterloungen ytterst på innland. Jeg fant vegen mot transfer, og det var "overraskende" enkelt :8:. Inn til høyre og ned en trapp.