27. juni 2013
Tromsø (TOS) - Stokmarknes (SKN) - Bodø (BOO)
Widerøe WF462
Dash 8-100
LN-ILS
Sete 9A (Free seating)
Flex eller Plus eller-ettellerannet
Det ble frokost, og deretter ihjelslåing av tid på hotellrommet før jeg sjekket ut rett før 12, og tuslet over til Rica for å vente på første flybuss. Det vil si, han som kom først, ville ikke ha med seg noen, men den andre som kom ville det. Var vel på flyplassen i 12:30-tiden, bare 3 timer før avgang :stir.
Svære forhold på TOS.
Boardingpass lå i Passbook på iPhonen (Jeg sverger normalt til papir, men tenkte å "være litt gæren"

). Scannet telefonen mot automaten, registrerte et kolli, bagasjetag kom ut og jeg klistret den på, og fikk droppet den på en slik selvbetjent bagdrop. Faktisk var det ikke en eneste betjent SAS-skranke der (det satt dog to stykker i servicesenteret rett ved siden av)
Security var uten kø, så jeg kunne gå helt fram, og ta meg god tid med å plukke ut laptop og iPad og få av meg beltet. Gikk gjennom, og... PIIIIIIP!!
"Ja, nu va du heldig og ble trukket ut til tilfeldig kontroll" kom det fra en litt eldre mann som begynte å ta på meg. Da han var fornøyd med det, fikk jeg gå videre.
Fant meg så en kiosk og bunkret opp litt for tre timers venting.
Sånn litt etter om og men, var det på tide å finne gaten, nummer 18, som var ned en trapp i enden av bygget. Visste på forhånd at det var LN-ILS som skulle fly, men den stod parkert litt lenger bort. En gateagent dukket opp etterhvert og begynte med å trille ut en rullestolpassasjer, men kom fort inn igjen. Trodde først at han ikke fant flyet. Hva som egentlig var grunnen, er jeg ikke sikker på. Etter litt venting og litt walkie talkie-prating, prøvde han på nytt, og da han kom tilbake fikk resten gå. Det var bare å "gå tel det flyet der borte", og så surra vi i veg over tarmacen, og boardet flyet ^_^
Endte nest bakerst. En liten blemme mtp. plassering av vinduet, som var plassert veldig "langt bak". Så ble vi stående litt (Vi hadde vel tom. boardet nesten litt etter avganstiden). Kapteinen kom ut og sa noe som hvertfall de på de to første radene hørte, og så kom flyvertinnen og delte ut sjokolade. En passasjer lenger bak spurte henne om hva som skjedde, og det viste seg at det var problemer med loadsheet-printeren. Etterhvert kom vi oss likevel avgårde. Bra guffe i motorene i det vi tok av, og satte kursen mot Stokmarknes, en flyplass jeg forøvrig har en del turer til og fra da jeg tjenestegjorde i Kystvakten. Den gangen vi gikk i billettluka og hentet bllettenn, før vi gikk i innsjekkingsskranken og sjekket inn, og så var det ikke noen sikkerhetskontroll eller noe sånt der ^_^
Landingen der var i høyeste grad visuell. Først en downwind, så en base, og deretter en
veldig short final.
Noen gikk av, enda flere kom på, og et par stykker måtte sette seg lenger bak pga. trim ^_^
Ny taake-off og en lettere begivenhetsløs flight nedtil Bodø (bortsett fra utskikten selvsagt)
Vel framme i Bodø ble det litt sånn: