Jeg vil vel si både og om jeg er enig med han. Selve hovedhallen hvor en har innsjekksområdet, er bare fint av utseende noen få ganger. Praktisk så er det som en diger idrettshall og grå og trist og sprer støy som en ropert. Belysningen er begrenset og mangler varme, og nesten skrudd av hvis du er der før kl 6 på morgenen (noe som faktisk ganske mange må ettersom innsjekkstiden til morgenavgangen er utvidet.) Et eksperiment du kan gjøre når du er der er å se om du føler at det er blå himmel ute når du er inne.
Selve pirene er derimot mye bedre, mer koseligere, det kommer mye lys inn fra utsiden og det er lavere under taket. Taket er hvitt her og man får bedre følelsen av at det er lysere og behageligere. Og det som er finere er å traske igjennom lørdag kveld når du ser solnedgangen fra innenlandsterminalen og terminalen er nesten tom.
Den er dog for liten, og mangler sjel (det at mange ønsker seg noe som er bortgjemt for å slappe av er fordi terminalen er sjelløs og lite intim). Husk at rene store linjer oppleves fint ved første øyekast, men i lengden så er vi lagd for å bruke øynene og se variasjoner.
Flytoget kan jeg ikke klage på siden jeg får en god pris siden jeg jobber på lufthavnen, og prisen ellers er ikke så dårlig sammenlignet med våre nærmeste store lufthavner. Men sammenligner du lengre bort er normalprisen ganske høy. Det finnes jo også alternativer og.
Når det gjelder teknisk stand på utstyret på lufthavnen så er det tydlig at man så mer på pris heller enn kvalitet. Skiltingen også er ikke mangelfull, men fargene matcher omgivelsene i slik grad at de er umulig å få øye på.
Gardermoen har en smart planløsning, som nå blir rivd ned fordi terminalen er for liten og man lager flere og flere kombigater som blir vanskeligere og vanskeligere og finne eller komme til.
Flyplassen er en gjennomsnittsplass, og sammenlignet med andre store og viktige flyplasser bygget de siste 10 årene er den ikke så mye og skryte av, det er klart den er smartere enn flyplassene fra -70 årene og eldre, men det synes jeg bare skulle mangle.