• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Der lykken kommer flyvende

Exiz

ScanFlyer Silver
I lokalavisen vår, Fædrelandsvennen, er det idag en helsides artikkel med flyspotteren Glenn Bøhn Melhus.
Jeg vet ikke om han er aktiv på forumet her, men linken til Scanair stod ihvertfall i artikkelen. Den er foreløpig ikke lagt ut på avisens nettsider.

I tillegg til et intervju med Glenn er det et par flybilder. Det morsomme er at avisen to ganger har klart å skrive feil. Først står det; "Et nokså ordinært Boeing-fly letter", mens det er bilde av en Fokker 50, og på skrå under står det, "Her foreviger han nok en Boeing 737-500", men også her er det en Fokker 50 som er avbildet...

I artikkelen sier han at han er den ivirgste planespotteren i Kristiansand, og at det nok ikke er noen som er så for utvidet rullebane som han. Ellers bor han nærme flyplassen, og har brukt rundt 18.000 på fotoutstyr.

En helt ok artikkel om en flott hobby, gøy å se at lokalavisen finner det interessant å skrive om. :)

Det var hyggelig å høre at Fædrelandsvennen endelig hadde fått laget en slik reportasje. Det er lenge siden de kontaktet diverse personer for å fa noen til å stille opp. Ikke noen flere enn Glenn som var villige til å stille opp?

Originally posted by Exiz
I lokalavisen vår, Fædrelandsvennen, er det idag en helsides artikkel med flyspotteren Glenn Bøhn Melhus.
Jeg vet ikke om han er aktiv på forumet her, men linken til Scanair stod ihvertfall i artikkelen. Den er foreløpig ikke lagt ut på avisens nettsider.

er jo en LN-GBM fra Kr.Sand her inne da :)

Originally posted by LCH78
Originally posted by Exiz

er jo en LN-GBM fra Kr.Sand her inne da :)

Det stemmer ja! Tenkte ikke på det jeg.
Kan ærlig innrømme jeg ikke er av de mest aktive her i byen. :p
Har vel aldri vært på Kjevik for å spotte egentlig, bare mange ganger for å fly. ;)

Originally posted by GF1
Ikke noen flere enn Glenn som var villige til å stille opp?

Var ingen som spurte! :p
Artig artikkel ja, men avisa har jo selvfølgelig greid å kalle Fokker 50 for Boeing fly. :lol

Det er nok meg ja. :hi2

Ser også at de har klart å kalle Fokker for Boeing.

Dette er andre gangen jeg har vært i kontakt med Fædrelandsvennen, forrige gang, som var rundt august i fjor var flere ivolvert. Det ble ikke noe av. Denne gangen var det tenkt som en del av deres F-bil konsept, men de fant ut at de ville gjøre mer ut av det. Det var også en annen journalist enn forrige gang, og jeg fikk kontakt med ham etter en reportasje de hadde om "ufrivillige flykikkere" på Kjevik. (Kanskje snarere tok kontakt...)

Edit: Det bør jo nevnes at jeg sjelden pleier å kalle meg en planespotter, sier stort sett flyinteressert, da min interesse for fly dekker mye mer.

Ser også i Fevennen at den 18 april var det en Lufthansa Piper Cherokee innom Kjevik. Visste ikke at Lufthansa hadde slike småfly engang! Noen som vet hva det gjorde der?

Trodde de bare holdt til nede i Arizona.. Må vel trene litt hjemme i Euro også.

Lufthansa Flight Training - Piper Cheyenne. Er innom Kjevik en gang i blant, flyr et par landingsrunder, tanker, og flyr videre.

Da kan jeg melde om nok en positiv reaksjon på Fædrelandsvennens reportasje: En mann ved navn Rune Nygård satte seg straks ned og scannet inn 6-7 bilder av eldre dato fra et album. Bildene ser slik ut, og de nyeste er fra ca 1969:
kjevik-gml0.jpg

kjevik-gml1.jpg

kjevik-gml2.jpg

kjevik-gml3.jpg

kjevik-gml4.jpg

kjevik-gml5.jpg

kjevik-gml6.jpg

Originally posted by GF1
Da kan jeg melde om nok en positiv reaksjon på Fædrelandsvennens reportasje: En mann ved navn Rune Nygård satte seg straks ned og scannet inn 6-7 bilder av eldre dato fra et album.

Veldig artig. Gøy å se disse gamle bildene! :up:

Fint at det kom reaksjoner på den måten, interessant å se hvordan det var i området rundt Kjevik før det ble dekket av asfalt og betong. På bilde nummer to nedenfra kan du se et hvitt hus med en rød låve, der bodde jeg et par år som liten, og det var der grunnlaget for min hobby ble lagt. (Som ekstra blomsterpotte i vinduet.) Skjønt, utsikten var mer preget av rullebane enn hus og trær.

Har nok nevnt det før, men...

Back