Denne flydillen vår...

*AC*

ScanFlyer Blue
Denne flydillen vår...

Åssen er det blant dere? Er dere like ihuga på alle typer eller? Assa, jeg skjønner at noen av dere som har litt peil har noen modeller som er favoritter og sånt, men det jeg tenker mer på er typen som sagt...
Jeg selv liker nå passasjer/transport flyene best,de STOOORE kuuule! :D
Og jeg har litt inntrykk av at det er det det er mest av her på forumet også?
Det er jo det dere spotter på og legger inn bilder av?
(ja jeg er veldig fornøyd med det jeg assa. :p)
Er det tilfeldig, er dere like hekta på småfly og modellerog alt sånt og eller?

Ja, jeg føler meg kanskje litt unormal som syns de store flya er best og som liksom drømmer om at HVIS jeg skulle vært pilot skulle det vært på et sånt, småfly og jagere og sånt er ikke spennende på den måten i det hele tatt.
Forøvrig har jeg ei datter på 6 som siden hu var 2 har drømt om å bli jagerflypilot. :p
Hehe, jeg deler ikke helt den. Jeg merker at jeg ikke er spes.misunnelig på venner som kjører egne småfly. Og de som henger på flydagen på KJeller osv. Jeg er liksom ikke helt DER jeg vil på Gardermoen jeg.
Åssen er dere der?

Re: Denne flydillen vår...

Jeg er til trafik fly...Til at begynde fotograferede jeg alt lige fra Cessnas til A380, det blev registreret og katalogiseret.
Men det blev for omfattende og idag hedder det stort set kun trafik fly. Grænsen går ved
CRJ 100/EMB 135 som de mindste..Ikke noget med Militær fly, bort set fra fly som er diverse landes "officelle" fly.
Biz-jet fotograferer jeg kun når det B737 eller større..

Hilsen Ole

da eg va liten gutt va eg flau over å ha flyintresse, fordi eg såg ingen andre hadde det samme intressen.. og eg skammet over å ha den intressen. Men da eg kom til videregående så fant eg andre folk med samme intresse, ble eg glad, og kunne preike masse om fly.. og eg fra med den tiden til nå har akseptert mer og mer av min intresse av fly, og det har internet også sørget å vise meg at flyintresse e meget vanlig.. men intressen forandrer seg gjennom tiden med forskjellig intresseområder... men en ting har hold det samme intresse: flykikking ! :up:

Jeg vokste opp like ved Rygge (da Rygge Hovedflystasjon) og det å ha fly putrende rundt ørene så og si hver dag har nok mye av skylden for at ting har blitt som det har blitt. Jeg har ingen interesse for passasjerfly, å stå på vollen på Gardermoen og se på de samme luftbussene komme og gå hver dag er ikke min ting, føler at jeg like godt kunne ha sittet på en togstasjon og sett på togene. Men folk er forskjellige.

Hovedinteressen min er militære maskiner og da hovedsaklig kampfly, det skal være etterbrennere og bøttelass med vapor ;)

Ellers elsker jeg airshows, men da helst militære airshows, og fotografering av fly. Jeg er også svært glad i simulatorer, og da helst combat sims.

For min del begrenser interessen seg til passasjerfly, ikke mindre enn de små regionaljetflyene, samt turboprops som Dash 8 og ATR. Fra og med disse, og oppover, er alt spennende og interessant for meg (jo større jo bedre? :D). Dessuten elsker jeg gamle klassikere som 707, 727, DC-8; masse lyd og svart eksos - herlig!

Småfly, mindre bizjets og kampfly interesserer meg langt mindre.

Last edited:

B767: Kjenner meg igjen i det du skriver, det er kun de senere år flyinteressern min virkelig har voksa, for øvrig så dekker flyinteressen min det meste av fixed og non-fixed wing.

Født og oppvokst i Bodø. På 50- og 60-tallet. Det sier vel det meste?

2 klasse, 1963, skolen vår var den gamle fiskerifagskolen på Langstranda. Lå litt øst for der hvor Widerøe holder til nå. Var bare ett gjerde rundt skoleplassen, det var flyplassgjerdet. Omtrent ved terskelen på daværende RWY 07. Der hang vi i gjerdet, og så F86F, F86K, RF84 og F104 under innfasing. Og haugevis av utenlandske fightere. Pluss alt annet. Hadde ikke skoleklokke, læreren sto på trappa og plystret. Han tapte konkurransen mot flyene hver eneste gang.

Og faren til bestekompisen var vaktmester på lufthavna, så det var dit og drikke te og få wienerbrød hos ham mens vi gjorde leksene, bare avbrutt av Metropolitan, DC7 og av og til "polflyet" (DC8) som var nedom og hentet litt skubbevann før de dro videre.

Kanskje ikke rart at hele fem av oss i den klassen ble noe innen luftfart?

Mvh,

Det er vel like mange variabler som det er medlemmer på forumet. Min interesse går vel så mye på 'business'-siden som på flåter og individer. Småfly og militærfly er jeg temmelig likegyldig til. jeg liker også å ta bilder, men desverre er det dårlige muligheter der jeg bor nå ..

Med 30 år i bransjen i Norge og USA har jeg vært borti mye rart og dette har nok satt sitt preg ...

Hos meg er det også trafikk-fly som er i fokus. Fly dessverre ikke i jobben. Så jeg prøver å fly noen turer i løpet av året. Om å gjøre å samle på forskjellige flytyper/flyselskaper/flyplasser. Og samle på enkelt individer. F.eks prøve å fly flest mulig av Norwegian sine maskiner.

Begynte kun som en interesse for jagerfly etc. Det var tøft å ligge pladask ved enden av rullebanen på Kjeller når F 84 Thunderjeten skulle lande. Senere da jeg fikk råd til å reise , kun sivil luftfart pluss A-lappen...

Som guttunge fikk jeg mye fine foto fra USSR da M.G. Knutsen fikk høre om min interesse. Flott person, forresten...

Last edited:
Jeg fikk en viss flyinteresse da jeg som liten (tidlig 70-tall) badet på Hamresanden og så og hørte alle flyene til og fra Kjevik. Interessen økte på etter noen besøk på Fornebu for å titte på fly sammen lillebroren min og foreldrene mine fra jeg var 6-7 år. Frelst ble jeg i løpet av en tur Jarlsberg-Geiteryggen-omvei-Jarlsberg i en Cessna 172 og FBU-TRF-FBU i en Socata Rallye, begge som 11-12-åring. Så hadde jeg min airlinerdebut som 13-åring med 732 fra BU: FBU-KRS og tilbake dagen etter med F-28. Jeg begynte å lære meg flytyper og titte nøyere på flyene som fløy over huset og skulle lande på RWY 24 på FBU. Fullstendig forelsket! Året etter (1985) ble det en tur med Scanair DC-8-63 som sto parkert side om side med Scanair A300 og BU 762 på GEN. Besatt! Jeg begynte å lese alt jeg kom over om fly og flyvning og syklet ut til og rundt på absolutt hele FBU for å titte.

Jeg er interessert i fly, flyvning, det flytekniske, flyplasser og luftfart generelt. Det spiller ingen rolle om det er smått eller stort, militært eller sivilt. Likevel synes jeg nok det er aller mest stas med jetliners og minst interessant med vinger som ikke sitter fast. Jeg liker å lese, se og diskutere fly, men tar ikke bilder. Jeg synes det er gøy å titte på fly på flyplass, men har ikke gjort det på 15 år uten at jeg har skullet ut og fly selv. Unntaket er to flyshow på RYG og seminarer på Radisson Blue på OSL (som jeg er en pådriver for). Jeg drømmer fortsatt om flylappen...

Last edited:

Må nesten legge til en liten kuriositet. Jeg var livredd for å fly når jeg var liten. Bodde i nord og Twin Otter'n var faktisk min store skrekk! Men skulle gjerne hatt en tur i den nå som ting har blitt litt annerledes....

Jeg tror (tror) at jeg bestandig har hatt en skap-flyinteressert personlighet inni meg. Men kroppen min misforstod skap-interessen for å være flyskrekk, så da sleit jeg visst med den der skrekken i et par år, før jeg ramla over Scanair-forumet her og fikk "åpenbaringen".

Jeg synes vel også at passasjerfly er mest spennende sånn sett, jo større jo bedre om jeg skal stå på bakken og se de - jo mindre og mer propelldrevet jo bedre om jeg skal være passasjer.

Er vel enda litt på det stadiet at bare det å fly er himla spennende, jo lavere jo bedre, derfor liker jeg spesielt godt alt med propeller. Helst bare én, midt frampå.

Passasjerfly fascinerer meg helt ned til den minste krok og krik, elsker å stikke hodet opp og inn i rom og avdelinger for reparasjon. Kan ikke si jeg noen sinne har funnet krigsfly interessante på *den* måten. Elsker historien bak og rundt dem, men omtrent der stopper det også. Businessjet'er, hvis jeg får komme nært dem er de spennende, på avstand har de potensiale til å være sexy, men ikke noe jeg løper bort til flyplassen for.

Årsaken er helt sikkert så enkel som at det er passasjerfly man selv sitter på, og må stole på, og at det derfor er interessant for en selv å se hva det er man egentlig stoler på. Gjelder også småfly til en viss grad, men de blir fort så små at det er en kjapp greie å gå rundt de ;) He he he.

Hm? Er vi SÆRE?

Fordi vi er interessert i fly? Er det en SÆR interesse?
Fikk det akkurat smelt i trynet av ei venninne her... (jeg satt på youtube med noen jagerfly og lydmur og litt sånt :D )
Finnes det ikke veldig mange andre interesser som er særere?

Re: Hm? Er vi SÆRE?

Få en realityserie som foregår ombord på fly så skal du se det endrer seg.

Folk som ser på realityserie er ikke sær. De har bare mer enn et par skruer manglende...

Skal man ha tak i sære folk så er det de som ser på båter. Det er sært det. Eller tog!

-A ;)

Fordi vi er interessert i fly? Er det en SÆR interesse?
Fikk det akkurat smelt i trynet av ei venninne her... (jeg satt på youtube med noen jagerfly og lydmur og litt sånt :D )
Finnes det ikke veldig mange andre interesser som er særere?

Uansett om mange liker det, så er det like sært å se på fotball, håndball, samle på frimerker, mynter, hobby-hacker. Disse tingene er bare mer almennt akseptert, da de er mye mer vanlige.

Fotball er jo hovedargumentet mitt, med tanke på at det i bunn og grunn er 22 menn (i noen tilfeller kvinner), som prøver hardnakket å få tak i ballen, for så å skyte den vekk.

Jeg mener ikke man kan defineres som sær, på grunnlag av ens hobby.

Back