Denied boarding

• Thread starter Thread starter jb1
  • Start date Start date

jb1

ScanFlyer Rusty
Medlem
Jeg ble utsatt for denied boarding sist fredag. Jeg ville sjekke inn i god tid og fikk da beskjed om at flyet var overbooket og at jeg ikke kunne få utdelt setenummer der, men at jeg måtte spørre ved utgangen. Jeg sa at jeg absolutt ikke ville bookes om, da det passet svært dårlig. Jeg bad derfor om at det måtte gis beskjed til gaten om at jeg ikke ville bookes om. Dette fikk de ikke beskjed om og da jeg kom til gaten fikk jeg bare beskjed om at jeg skulle fly via et annet sted og at jeg måtte skyndte meg dit som om det var den største selvfølgelighet i verden. Jeg sa at jeg aldri hadde blitt spurt om det var iorden og at de fikk lete etter frivillige først. Det sa de at de ikke ville gjøre og at dette måtte jeg bare akseptere. Må man bare akseptere dette? Kompensasjon ble ikke nevnt med et ord før jeg selv sa fra. Jeg har sjelden vært utsatt for noe så uprofesjonell og uhøflig kundebehandling.
Må man bare akseptere en denied boarding, eller kan man "kjempe imot"?

Prosedyren er hos de fleste selskap at man skal spørre om frivillige først (som da kan sikre seg kompensasjon, DBC), og om ikke det funker, så får man plukke ut noen, som selvfølgelig også skal ha DBC. Man har da (ihvertfall i teorien) en pri-liste man går etter. At de ikke informerer om DBC/matkuponger ol har jeg selv opplevt, og det synes jeg er rævva!

Hvilket flyselskap var dette på? Det er vel kanskje litt forskjellige prosedyrer fra selskap til selskap!

BF:-p

De bør så absolutt spør om frivillge. Det kan jo hende det er noen fattige militærgutter, studenter eller andre som faktisk synes det er helt topp å få en grei kompensasjon mot å reise noen timer senere. Dette var dårlig av flyselskapet!

Merkelig at de ikke spurte først.

Ellers er det typisk med overbooking når man ikke kan stå over flyet. Når man derimot har god tid skjer det aldri.....

Jeg er nok redt at mange på gate til tiders er litt likegyldig. Masse kaos osv. gjør at man lett glemmer å se på ting fra passasjerens side. Når noen må stå igjen så kan det være en selvfølge for oss på gate men en katastrofe for passasjeren. Men regler skal følges og passasjeren skal uten oppfordring få det han har rett på!
Å kjempe imot er det nok desverre liten vits i. Fullt er fullt og vi hiver ikke av andre passasjerer fordi noen ikke er fornøyd. Det hadde tatt seg ut.

Hilsen,
Laurenz

Eneste fornuftige forklaringen på at det ble som det ble, er at de må ha vært i veldig tidsnød, og ikke hatt tid/bemanning til å gjøre jobben som de skulle. Og istede for å forsinke flyet ved å bruke tid til å finne frivillige, så har de kanskje bare gjort kort prosess og tatt noen. Den eneste logiske forklaringen jeg kan tenke meg.

IMM

Originally posted by Savipix

Sounds like Austrian in my ears

Right you are PC. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal kaste av andre når det er fullt, men de hadde visst om problemet lenge. Jeg sjekket inn i god tid og da sa de at de ikke kunne gi meg noe nummer, men at jeg måtte spørre ved gaten. Jeg sa ifra med en gang at de måtte prøve å finne frivillige da det ikke passet meg i det hele tatt. Hun sa, jeg skal gi beskjed, noe hun ikke gjorde, og ved gate ble jeg bare bryskt presentert med voucher til København. Da gjentok jeg at dette kunne de ikke bare gjøre uten å spørre om noen ville gjøre det frivillig og at det passet meg særdeles dårlig. Det virket ikke som de forstod at dette kunne være et problem. Det kom et par gloser på tysk som gjorde at hun forstod min vrede, men de sa bare "wir können nichts mehr für Sie tun". Personalets likegyldighet var slående. Austrian strøk i absolutt alt. Dessverre har Austrian i utgangspunktet det klart beste tilbudet mellom Oslo og Wien, slik at jeg må nok finne meg i å reise med dem en gang til, men da skal jeg ikke gi meg så lett.

Vi har lige lavet en opsummering af reglerne for Denied Boarding m.v. ( i samarbejde med Statens Luftsfartsvæsen).

http://www.flyrejsen.dk/rettigheder

En ting er kompensationen, men jeg er helt enig med dig i, at det er meget dårlig stil ikke at forsøge at finde frivillige i dette tilfælde. Det vil ske i langt de fleste tilfælde og med langt de fleste selskaber...

jeg har jobbet som "red cap" i noen år, og har hatt utallige avganger som har vært overbooket. Jeg har "kastet" av sikkert flere hundre passasjerer, og kun EN gang har jeg ikke fått tak i noen som frivillig ville stå igjen. Det er ALLTID noen som vil stå igjen, for den kompenasjonen flyselskapet gir. Som nevnt av en her tidligere, så er det ofte studenter eller soldater som er kjappe til å melde seg frivillig. Men på pendlerruter hvor det er mange avganger, er det ofte businessmenn står igjen en time for en fin slump penger. Lettjente penger. I det ene tilfellet jeg ikke fikk tak i en frivillig, måtte jeg "tvinge" to damer til å ta en annen reiserute. Når man blir Denied Boarding ufrivillig, er kompensasjonen enda høyere, så disse damene fikk så mange Euro utbetalt, at det endte med at de var storfornøyd!

Den måten Austrian har gjort det her, er jo helt utrolig!

Selvom jeg synes at Austrian oppfoerte seg kloenete i denne saken er det vel alikevel 2 sider av denne saken ogsaa....ja du var etter din mening ute i god tid....men ikke god nok, det faktum at du ikke fikk sete ved sjekkinn gir en klar indikasjon paa at du var blant de siste som sjekket inn....systemet gir ut seter saa lenge de finnes, foer det begyner med "Seat at Gate"....og selvom "Seat at Gate" i dette tilfellet ikke ble det du hadde forventet, kunne det like gjerne om sommeren ha foert til en oppgradering til Business Class (hvilket er billigere for selskapet enn den kompensasjonen du fikk) hvor urettferdig det hoeres ut, saa tror jeg med 15 aar paa "den andre siden av skranken" at din egen reaksjon, kroppspraak var en medvirkende aarsak til at flyet gikk uten deg, at man ikke strakk seg ekstra langt.....husk selv om de skjuelr seg bak en uniform er de mennesker med menneskelige reaksjoner.....

Helt enig med DC-8-63... Vi har ved et par anledninger meldt oss frivillig til å stå over avganger som vi visste ville bli fulle. Det har gitt tilgang til lounge og også begge gangene C-klasse over atlanterhavet tilbake til Skandinavia - selv om det faktisk ble ledige plasser på alle klasser. Dette er definitivt et spill...

Jeg var meget høflig inntil det var helt klart at jeg ikke kom med. Jeg sa ifra fra første stund at dette passet meg særdeles dårlig og at de burde lete etter frivillige. Når personalet reagerte så uproft som de gjorde sa jeg også ifra, men på en streng men dannet måte. Jeg har flere ganger opplevd at de spør ved check-in om man kan tenke seg å vente mot kompensasjon, her sa de bare med en gang, vi kan ikke gi deg noe sete, spør ved gate. Business var smekkfullt på dette flyet, jeg spurte om det.

Som EK007 sier, så er det ikke alltid en oversold flight ender i negativitet. Jeg har hatt flere DBC-utbetalinger der paxen kommer inn på kontoret for å få sine penger og er storfornøyde over å fått "støtte" til reisekassen. "Håper det er overbooket neste gang også" har jeg hørt flere ganger.

Selvfølgelig ikke alle som er like fornøyde, av åpenbare årsaker.

Originally posted by dc-8-63

Selvom jeg synes at Austrian oppfoerte seg kloenete i denne saken er det vel alikevel 2 sider av denne saken ogsaa....ja du var etter din mening ute i god tid....men ikke god nok, det faktum at du ikke fikk sete ved sjekkinn gir en klar indikasjon paa at du var blant de siste som sjekket inn....systemet gir ut seter saa lenge de finnes, foer det begyner med "Seat at Gate"....og selvom "Seat at Gate" i dette tilfellet ikke ble det du hadde forventet, kunne det like gjerne om sommeren ha foert til en oppgradering til Business Class (hvilket er billigere for selskapet enn den kompensasjonen du fikk) hvor urettferdig det hoeres ut, saa tror jeg med 15 aar paa "den andre siden av skranken" at din egen reaksjon, kroppspraak var en medvirkende aarsak til at flyet gikk uten deg, at man ikke strakk seg ekstra langt.....husk selv om de skjuelr seg bak en uniform er de mennesker med menneskelige reaksjoner.....
dc-8-63 jeg har 9 års erfaring "bak skranken" og det du sier der er helt feil.
Har paxen kommet til rett tid så har han kommet til rett tid, og har dermed krav på å bli behandlet deretter. Stenger innsjekk 40 min før, og man er sjekket inn 39 min før, ja da har man kommet til tide, og alt annet er uvesentlig for paxen.
Ikke bare skal det betales ut kompensasjon, men denne skal også være tilnærmet dobbel hvis det er en involuntery denied boarding.

Originally posted by FBU

Originally posted by dc-8-63

dc-8-63 jeg har 9 års erfaring "bak skranken" og det du sier der er helt feil.
Har paxen kommet til rett tid så har han kommet til rett tid, og har dermed krav på å bli behandlet deretter. Stenger innsjekk 40 min før, og man er sjekket inn 41min før, ja da har man kommet til tide, og alt annet er uvesentlig for paxen.
Ikke bare skal det betales ut kompensasjon, men denne skal også være tilnærmet dobbel hvis det er en involuntery denied boarding

Det var aldri snakk om at jeg kom for sent, og jeg er helt enig med siste taler, at så lenge man kommer innefor fristen har man fulle rettigheter. Jeg glemte forøvrig å nevne at Austrian har en annen praksis jeg ikke har opplevd før: For å få utbetalt kompensasjonen må man skrive under på at man frafaller alle andre krav mot selskapet. I realiteten har man intet valg, situasjonen er stressende og ofte står neste fly og venter. Rett og slett frekt.

Nja, akkurat den waivern der er nok ganske så vanlig. Tror vi hadde en lignende formulering på våre vouchers i AY. Har ingen DBC-vouchers på kontoret her, så får ikke sjekket hva det står på våre, men ville ikke bli overrasket om det sto noe sånt.

Back