Re: «Den utrolige reisen»
Fin rapport, men dette må være for en tid tilbake?
Det ser ikke akkurat ut som vinter på bildene
Det er helt riktig - turen startet 02. august i år, så i god tid før det ble vinter.
Av ren nygjerrighet; hvor mye koster det å leie et fly for å fly en slik tur?
Tenker da med alle lufthavn-, fuelkostnader osv.
I Bergen Aero Klubb er timeprisen 1.500kr per time, og man må legge til ti minutter teknisk tid per legg.
En kjapp tur på kalkulatoren viser da ca. 57.000kr i flyleie, hvis man leier et fly i klubben.
I tillegg kommer som du sier flyplassavgifter som varierer litt fra hvor man lander og hvilken service man benytter seg av, - for vår del var det ca. 4000kr i ulike avgifter (landingskort for Avinor sine flyplasser var inkludert i leien).
Det där är Tullinge, en före detta militär flygflottilj, sedermera civilt flygfält som huserat bla flygklubb och polisens helikoprar. Numera är det väl bostäder som byggs där. Ingen flygverksamhet vad jag vet.
Aha - interessant!
Formen på området var ikke til å ta feil av, og jeg mistenkte det gjerne var en tidligere militær tilknytning til området.
Det ser helt fantastisk ut, og inspirerer virkelig til å utfordre seg selv litt og legge ut på lengre turer eller evt turer utenom de typiske cavok-dagene.
Hvilket program bruker du til flyplanlegging og navigasjon underveis på paden?
Helt klart, - det var en fantastisk tur og for vår del har det absolutt gitt mersmak.
Vi har allerede noen idéer for hvor vi skal fly neste gang, - gjerne noe i samme distanse, men sørover.
LN-BBU var på sørkysten av Spania for et par år siden også - og tidsforbruket ned dit var noe mindre enn hva vi totalt kom opp i på denne turen.
På iPaden bruker jeg Air Navigation Pro:
https://itunes.apple.com/no/app/air-navigation-pro/id301046057?l=nb&mt=8
Programmet virker utrolig bra, og jeg har kjøpt kart for de ulike landene vi fløy i.
Det kan lastes ned noen gratis-kart også, - som også har kontrollsoner etc, f.eks. i Estland hvor det ikke var andre offisielle kart tilgjengelig benyttet vi oss av disse.
I tillegg har jeg kjøpt 3D-kart for Norge som virker rimelig greit, og man får en "elevation pack" som er stripen du ser nederst på skjermen.
Jeg må si at dette programmet er et must for slike turer, og gjør både planlegging og selve flygingen mye enklere.
iPaden hadde både mer informasjon, og en langt penere presentasjon av dataene enn hva Bendixen som stod i panelet kunne gi oss.
I tillegg har jeg en Garmin 695 som var montert på høyre stikke. Denne hadde også oppdaterte kart og gav mye nyttig informasjon, men igjen må jeg si at presentasjonen på iPaden var langt bedre.
Det Garminen har som iPaden (foreløpig) ikke har - er SafeTaxi, som slo over til å vise taxekart automatisk mens man er på bakken. Dette var svært nyttig.
Utenom dette lastet jeg ned VFR Routes Light Aircrafts som .pdf og parkeingskart, som jeg byttet over til på iPaden når vi var i kontrollsoner og på bakken (du ser det på enkelte av bildene i rapporten også).
