Den store punklighetsdiskusjonen

Re: Flyselskapene du kan stole på

Hva er tallmaterialet som FlightStats benytter? Er det reelle tall for alle flygninger, eller er det som Skånvik sier et statistisk utvalg (og hvor stort utvalg er det evt snakk om)? Kan det tenkes at det er systematiske skjevheter?

Det vet ikke jeg sikkert.
Men synes alikevel det er merkelig at det kun er en gruppe av selskaper som ikke liker/støtter flightstats sin måte å jobbe på.

Å påstå at SAS har bedre regularitet enn Norwegian er bare tull.

Dette har vel vært diskutert en del tildligere også.

Det vet ikke jeg sikkert.
Men synes alikevel det er merkelig at det kun er en gruppe av selskaper som ikke liker/støtter flightstats sin måte å jobbe på.

Mine spørsmål er relatert til hvorvidt det kan tenkes at det er detaljer i innsamlingen av data som gir opphav til systematiske skjevheter, som derfor kunne forklart DYs og FRs antipatier mot FlightStats. Jeg aner ikke.

Hva er tallmaterialet som FlightStats benytter? Er det reelle tall for alle flygninger, eller er det som Skånvik sier et statistisk utvalg (og hvor stort utvalg er det evt snakk om)? Kan det tenkes at det er systematiske skjevheter?

Uten svar på dette blir diskusjonen litt poengløs. Og er svaret "kun en del av drfiten" kan man ikke legge undersøkelser/seirer herfra il grunn. (I tillegg til de andre momentene som er kommet frem)

Offentliggjør ikke SAS/NAS sine statistikker på dette så vi kan lese rett fra kilden?

Hva baserer du det på?

Det baserer jeg på tallene du kan se på avinor sine sider.

Det som NRK har lagt ut i sin liste skjønner jeg ikke stort av.

Der er SAS satt opp med 141 kansellerte og DY med 304.

Jeg gikk igjennom tallene på OSL for disse månedene og der er SAS oppført med 141 kansellerte. Dette er derimot KUN for avganger. Ankomster er langt høyere.
Dette er på 12950 flygninger, ikke 81614 som flightstats/NRK påstår.

Norwegian er oppført med 63 kanselleringer på OSL av 10968 planlagte avganger.

Flightstats er helt klart en like pålitelig kilde som en hvilken som helst fyr du kan møte på plata.

Nok en gang applaus til NRK for heller dårlig research.

Re: Flyselskapene du kan stole på (regularitet/punktlighet)

Avinors egen statistikk for f.eks. OSL, som man finner her gir jo en liten pekepinn.
Forskjellene er små, og av de tre norske er WF "dårligst".

Herre min hatt :spin ... Kan man ikke bare være glad for at vi her på berget har noen av verdens mest punktlige flyselskaper? Er det virkelig slik at SAS gjør alt de kan for å skjule statistikk en å bare fly på rute? De siste fire årene jeg har reist med fly i Norge og omegn så har det gått utrolig smertefritt mtp. forsinkelser og kanselleringer både med SAS og Norwegian. Uheldigvis for NAS så har de vært litt mere forsinket ifht. SAS for min del, men det er minimalt. Ryanair fra Rygge er en annen historie...

Begge selskaper presterer bra, dog er DY strået hvassere på Regularitet.
Forøvrig beregnes regulariteten ut fra andelen av planlagte avganger som gjennomføres.

For min del er det åpenbart at Flightstats ikke har gode tall og at det er en tydelig agenda for SK å forsvare deres rapporter. SAS oppga tidligere egne tall for punktlighet og Regularitet på sine hjemmesider. Dette forsvant i september 2010, muligens på grunn av gunstigere tall fra Flightstats. DY oppgir egne tall månedlig.

Emnet SK vs DY Regularitet har vært oppe tidligere..

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=73598&highlight=Kansellerer

Ryanair fra Rygge er en annen historie...

Jeg har ikke inntrykk av at Ryanair har spesielt dårlig punktlighet på Rygge. Snarere tverrt imot. Vi kan jo ta idag (23 februar) som ett eksempel.

Ryanair (Rygge):

Avganger: 13

Forskinkede avganger: 0

Kanselerte avganger: 0

Pungtlighet: 100 %

Regularitet: 100 %

SAS (Gardermoen):

Avganger: 129

Forskinkede avganger: 6

Kanselerte avganger: 1

Pungtlighet: 95 %

Regularitet: 99 %

Tallene tok jeg fra Ryg.no og OSL.no

Nå vil jo selvsagt disse talle variere fra dag til dag, men jeg synes det var interessant å ta denne nokså normale dagen som ett eksempel.

Last edited:

Jeg gikk igjennom tallene på OSL for disse månedene og der er SAS oppført med 141 kansellerte. Dette er derimot KUN for avganger. Ankomster er langt høyere.
Dette er på 12950 flygninger, ikke 81614 som flightstats/NRK påstår.

Kanskje ikke så veldig overraskende at du finner avvik i statistikken når du velger å sammenligne Avinors tall for Oslo med tallene til FlightStats (og NRK) som gjelder totalt for flyselskapet :)

Det mest overraskende i den sammenligningen er at du har funnet at SAS har det samme antall kansellerte avganger fra Oslo som det FlightStats rapporterer at SAS har totalt.

Det mest overraskende i den sammenligningen er at du har funnet at SAS har det samme antall kansellerte avganger fra Oslo som det FlightStats rapporterer at SAS har totalt.

HVis tallene stemmer så er det jo åpenbart noe som ikke stemmer, eller så kansellerer SAS kun på OSL (men jeg antar at det var nettopp dette du mente)...;)

Jeg har ikke inntrykk av at Ryanair har spesielt dårlig punktlighet på Rygge. Snarere tverrt imot. Vi kan jo ta idag (23 februar) som ett eksempel.

Ryanair (Rygge):

Avganger: 13

Forskinkede avganger: 0

Kanselerte avganger: 0

Pungtlighet: 100 %

Regularitet: 100 %

SAS (Gardermoen):

Avganger: 129

Forskinkede avganger: 6

Kanselerte avganger: 1

Pungtlighet: 95 %

Regularitet: 99 %

Tallene tok jeg fra Ryg.no og OSL.no

Nå vil jo selvsagt disse talle variere fra dag til dag, men jeg synes det var interessant å ta denne nokså normale dagen som ett eksempel.

Jeg var nok ikke presis nok i hva jeg skulle frem til. Jeg refererte til de gangene jeg har reist med Ryanair. Det var en begredelig erfaring mtp. punktligheten.

Kanskje ikke så veldig overraskende at du finner avvik i statistikken når du velger å sammenligne Avinors tall for Oslo med tallene til FlightStats (og NRK) som gjelder totalt for flyselskapet :)

Det er derfor jeg sammenlignet med Avinor sine tall for å vise at dette ikke henger sammen.

Jeg tittet på Flesland sine tall, og der hadde SAS 60 innstillte avganger. Da er SAS oppe i 201 på bare 2 flyplasser.

Så igjen, flightstats, det er langt i fra noe man kan basere en seriøs nyhetsartikkel på.

Definer "Normal dag" , for hvem ? , flyene kommer fra/skal til et sted også ....

Begge selskaper presterer bra, dog er DY strået hvassere på Regularitet.
Forøvrig beregnes regulariteten ut fra andelen av planlagte avganger som gjennomføres.

For min del er det åpenbart at Flightstats ikke har gode tall og at det er en tydelig agenda for SK å forsvare deres rapporter. SAS oppga tidligere egne tall for punktlighet og Regularitet på sine hjemmesider. Dette forsvant i september 2010, muligens på grunn av gunstigere tall fra Flightstats. DY oppgir egne tall månedlig.

Emnet SK vs DY Regularitet har vært oppe tidligere..

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=73598&highlight=Kansellerer

Om du sjekker f.eks "The SAS Group Traffic figures
January 2011" så rapporteres det der .http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/13/A7/9E/wkr0001.pdf

Om du sjekker f.eks "The SAS Group Traffic figures
January 2011" så rapporteres det der .http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/13/A7/9E/wkr0001.pdf

Beklager dårlig research - SAS rapporterer selvfølgelig :8:

DY sine tall kan finnes her for samme periode.http://www.mynewsdesk.com/uk/pressroom/norwegian/document/view/traffic-january-2011-12069

..summa summarum viser rapportene at SK kansellerte 8 promille (99,2%), mens DY 5 promille (99,5%)

Jeg konkluderer med at Skånevik har knusktørt krutt i sin uttalelse fra post#1, mens Knut Morten Johansen' latterlige forsøk på å dekke seg bak Flightstats feilaktige statistikk faller igjennom :headbang

Nice try :old

Nei, det Skånevik sier er jo quote "Det er helt feil at SAS er bedre enn oss på regularitet. Vårt prinsipp er at vi flyr selv om vi er forsinket, vi kansellerer ikke flygningen for å være mer punktlig"
Det hun påstår er at SAS kanselerer heller en å fly forsinket. Her snakker hun mot bedre vitende, og en tullete påstand som hun vet er feil.
Jeg tviler på at noen selskap kanselerer for å forsøke å vise bedre punktlighet. Man kanselerer derimot pga vær, teknikk, mangel på personale, håpløse slottider osv.
BIG difference.
Om DY viser seg å være bedre en SK på punktlighet og regularitet, et kjempegrattis fra meg, det er noe man skal være stolte av da det er udiskutabelt at SAS er i verdenstoppen.
Men når ledere i Norwegian går ut snakker piss mener jeg det er lov å reagere, da blir det for dumt. Å hu frøkna har jo kommet med endel merkelige uttalelses tidligere også.

Back