Den store punklighetsdiskusjonen

Re: Dagens punktlighet, SAS vs. DY

Jeg skjønner dessuten ikke hvorfor Oslo-Gardermoen skal være omtrent det eneste målet på punktlighet her på forumet. Selskapene har da flere baser og enda flere ruter?

Frem til kl.12 kan jeg melde om 100% punklighet for både DY og FR på RYG i dag. Så det… =P

Re: OSL's mest punktlige, DY vs SAS vs...

Siden det er månedsslutt, kan det jo nevnes at SAS endte på 91.9% på avgangssiden, DY på 86.3 og WF på 80.7. Av de andre, bør kanskje KLM fremheves, med 94.6% av sine 147 gjennomførte flygninger på rute.

På ankomstsiden er rekkefølgen den samme, men tallene er en smule lavere for alle.

De få flightene som er igjen i dag vil neppe påvirke tallene nevneverdig ..

Av de andre, bør kanskje KLM fremheves, med 94.6% av sine 147 gjennomførte flygninger på rute.

Så bør det vel også nevnes at KLM ikke snur på 25 minutter heller, men har mellom 60 og 70 minutter på sine OSL-besøk i løpet av dagen. Da skal det vel ikke så mye til for å kunne holde tiden - og når beregnet flytid i tidstabellen mellom AMS og OSL hos KLM er opp til 20 minutter lengre enn hos SAS - så er det klart enda mer slakk der.

Utrolig at det er liv i denne tråden enda.

SAS ble nettopp kåret til Europas punktligste og dette innbefatter OSL.

Greit nok at man er flynerd men daglige oppdateringer skulle vel ikke være nødvendig, all den tid alle kan gå inn på OSL sidene og sjekke dette.

Greit nok at det ved ekstremt dårlig punktlighet på enkeltdag kan sette inn et spm om hvorfor, men tråden har vært i live siden 06 Oktober i fjor, og det blir vel litt i overkant.

Men det er nå min mening....

Må nok arrestere MOW litt - tallene du viser til inkluderer ikke siste dag i januar - siste dag ble 14/126 for SAS, 4/92 for Norwegian, 1/18 for Widerøe, 7/71 for resten av selskapene og så hadde SAS 2 innings og resten 1 innings.

Tok tallene rett fra osl.no - tok det for gitt at de var live. De kan uansett neppe ha gjort særlig utslag uansett ...

Dagens klaging:
På oppfordring fra vår reisebestiller gikk jeg med på å fly DY i kveld, to år siden sist. Resultat er at jeg er to timer forsinket. Det er mer enn mine siste 75 flighter med sas siste 12 mnd TIL SAMMEN ..
Rapport kommer.
Punktlighet er 69 mot 52!!

Last edited:

Dagens klaging:
På oppfordring fra vår reisebestiller gikk jeg med på å fly DY i kveld, to år siden sist. Resultat er at jeg er to timer forsinket. Det er mer enn mine siste 75 flighter med sas siste 12 mnd TIL SAMMEN ..
Rapport kommer.

Nå hører jeg at Farmer'n ble 4 timer forsinket i dag og han fløy med SAS...;)

På dager som denne blir det litt bingo om flyselskapet du velger er forsinket, men det er ikke til å stikke under en stol at SAS - over tid - har vist at de håndterer dårlig vær bedre enn Norwegian, og sånn sett er "vinnersjansene" større ved å velge SAS.

Nå hører jeg at Farmer'n ble 4 timer forsinket i dag og han fløy med SAS...;)

SAS var klarer til avgang på rutetid kl 1410 i dag, men pga brøyting og lang kø på de-icing kom vi ikke i lufta før ca en time senere. Stod også mange DY-maskiner i samme køen for takeoff når de hadde brøytet banen, slik at dag var nok dette jevnt fordelt...

SAS var klarer til avgang på rutetid kl 1410 i dag, men pga brøyting og lang kø på de-icing kom vi ikke i lufta før ca en time senere. Stod også mange DY-maskiner i samme køen for takeoff når de hadde brøytet banen, slik at dag var nok dette jevnt fordelt...

Joda, det er sikkert sant, og det er vel liten tvil om at i den store sammenhengen så er SAS et mer punktlig selskap enn DY over litt tid. Min kommentar var nå bare en slengbemerkning til Dag Viking som ble forsinket i dag med DY og som var noe misfornøyd med det. Det kunne mao kanskje også skjedd om han fløy med SK i dag...:)

Dagens klaging:
Rapport kommer.

Ditt fly stod værfast på ARN med CTOT halvannen time etter rute, men jeg skjønner hvorfor du sverger til SAS - de har siden 1800 allerede kansellert 2 ARN T/R, mens Norwegian flyr selvom de er 2 timer bak skjema.

Thomas har et godt poeng her.. Slår ikke ut på punkligheten om en avgang blir kanselert.. Det blir veldig feil når SK heller kanselerer enn å sende et fly ut 2t etter rute, slik DY i de aller fleste tilfeller velger å gjøre.... Min mening er at SK jukser i statestikken....

Thomas har et godt poeng her.. Slår ikke ut på punkligheten om en avgang blir kanselert.. Det blir veldig feil når SK heller kanselerer enn å sende et fly ut 2t etter rute, slik DY i de aller fleste tilfeller velger å gjøre.... Min mening er at SK jukser i statestikken....

Det er i de fleste tilfeller sånn at det koster en ikke ubetydelig sum å kansellere, men noen ganger er det helt nødvendig for å få kabalen til å gå opp på dager som disse. Dette har nada med å "jukse i statistikken" å gjøre med andre ord.
Jeg reiser forholdsvis mye innenriks og bruker begge selskaper avhengig av hva som passer best - og min fasit over tid er helt klart at det er oftere forsinkelse på DY enn på SK, selv om det på ingen måte er mye hos DY de siste 8-10 månedene heller.

Jeg jobber i flybransjen selv, så vet godt att det også koster og kanselere. Men det ser jo veldig flott ut når det står i statistikken at 100% av flyene har gått på rute, men i realiteten er 15% kanselert.. Det gir et feil bilde ut til kundene..

Jeg jobber i flybransjen selv, så vet godt att det også koster og kanselere. Men det ser jo veldig flott ut når det står i statistikken at 100% av flyene har gått på rute, men i realiteten er 15% kanselert.. Det gir et feil bilde ut til kundene..

Helt enig i det du sier, men du påstår at SAS manipulerer med statistikken for å få punktligheten til å bli bedre - og den påstanden er et stykke over middels drøy. Og den harmonerer forøvrig svært dårlig med mine erfaringer med selskapet (jeg bruker de faktisk relativt hyppig). Tallet 15% antar jeg du har tatt ut av løse luften for ikke å være noe annet enn et tenkt eksempel?

Om noen gidder å sjekke gjennom statistikken til FlightStats så finner dere hvor mye selskapene kansellerer. Mitt inntrykk er at SAS ikke kansellerer mer enn andre selskaper. Med hyppigere frekvens mellom enkelte byer så er det også mye mindre problematisk for passasjerene om SAS kansellerer en avgang mellom f.eks. OSL og ARN enn om DY gjør det, for man kan skufle passasjerene over på neste avgang.

Hvis du arbejder i flybranchen, så burde du også kende mere til hvordan tingene foregår end at komme med sådanne udokumenterede påstande, som ikke har hold i virkeligheden.

Der er ingen seriøse selskaber der aflyser for sjov skyld eller fordi det ser bedre ud i en statistik, men der kan være mange andre gode grunde til det (crew, equipment osv osv). Der er trods alt for store omkostninger forbundet med det til at man bare gør det for at få dagens punktlighedsstatistik til at se bedre ud. Aflyser man så går det til gengæld ud over en anden statistik og ikke mindst kunderne og pengekassen.

Da vil det gi negativt utslag på regularitetsstatistikken, og det er vel ikke noe bedre ... Og det er ingen som kansellerer bare for å få bedre punktlighetsstatistikk - absurd påstand.

Back