Den store punklighetsdiskusjonen

apron

ScanFlyer Blue
Vi har over noen måneder sett at DY frakter flere passasjerer over OSL. Fra september vil jeg tro SAS er tilbake, da trafikken i antallet avganger er tilbake på 2009 nivå (+500 deps vs/aug)

I 2005/2006 viste DY en posisjon som OSL's mest punktlige jet operatør. Nå kan det se ut som at de tar tilbake tronen.
Så langt i oktober er differansen til nestemann +9 prosentpoeng!

Stort grattis til DY og Rfly for målrettet arbeid og fokus!

Keep up the good work:up:
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Dette er jo bare helt fantastisk og viser at fokus på punktlighet virkelig gir resultater så det monner, grattis til alle involverte:D
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Men, Diff'en spises fort inn
osl-sk-dy-week.png


:up
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Norwegian 93 0 100%

dagen fra osl så langt:fly

Men er der noen som ser noe som skurrer her...


FlytiderAvgangerAnkomsterSøk i rutenummer Rutenummer: Dato: I går, tirsdag I dag, onsdag I morgen, torsdag Fredag Lørdag Søndag Mandag Tirsdag
Kun flygninger til eller fra Oslo lufthavn.
Fra Til Tid Flyselskap Gate Status
Oslo Stavanger Avg. 17:40 Norwegian 19 Avreist 17:50 <-----------?
Oppdatert kl. 19:49

Er det jeg som skurrer eller
 
Last edited:
Re: DY - OSL's mest punktlige

De har 15 minutter å gå på. Så om flighten blir 13 minutter sen ut fra OSL, regnes det ikke som delay på avinor sine sider ;)
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

OSL leverer godt punktlighetsmessig om dagen - totalpunktlighet for alle selskaper på hele 95,4% i går, hvorav SAS leverte 94,7% og DY 98,1%. Venter i spenning på avslutningen av høstferien samt om de-ice produktene får seg en "benchmark". Såvidt jeg kjenner til byttet DY leverandør til NordicAero sist år, og samarbeidet har begynt å "sette" seg.

Sålangt i oktober
2010/OSL DY15"/SK15"
Okt 93,8/85,7

Klarer DY å holde unna?
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Bare så det er sagt... "rubberwatch" er fullt mulig med ACARS også... og det blir/har blitt brukt...;)
ACARS setter jo "off block" ved "Entrance door closed + Park brake off" så når man venter på f.eks. lasting er det jo bare å slippe park brake når døra er stengt (selvfølgelig kun med "chocks in place"). Vips, så er man avgårde!

Bad practice, selvfølgelig, men likevel...:rolleyes:
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Et lite spm, litt OT;

Hvorfor måles punktligheten i avgangstid?
Det spiller jo ingen rolle når flyet tar av, det avgjørende er jo om flyet lander på tid eller ikke.... ?
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

I så fall ville bare selskapene satt opp lenger flytid, og således fått større andel punktlighet enn det som er reelt.
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Punktligheten blir vel i så fall like reel, selv om flytiden er lenger?

Det kommer jo an på hvor lang tid hvert enkelt selskap legger inn det!
Ser jo i dag at f.eks SAS og DY har ulik flytid mellom byer i Norge, selv med samme flytype.
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

I så fall ville bare selskapene satt opp lenger flytid, og således fått større andel punktlighet enn det som er reelt.

Det er jo ikke helt gratis for flyselskapene å slynge flyene mindre tett enn de kan gjøre (et fly på bakken genererer ikke inntekter osv.). Dvs. om ikke punktlighet er særdeles viktig og kan omsettes i økt inntekt så tror jeg ikke det trikset vil være førstevalget.
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Man kunne uansett lagt inn 10-15 minutter ekstra flytid på kveldens siste avgang, den skal ikke slynges videre. Det er jo også størst sjanse for følgeforsinkelser sent på dagen.

Kanskje det er en annen grunn? Som at det er lettere å måle? Som at man da ikke blir rammet av forsinkelser gjennom de-ice, holding osv?
Man kan jo si at avgangstiden i større grad er opp til selskapet selv, enn ankomst-tiden.
 
Last edited:
Back
Top