Den store motoreksplosjonsdagen ....

Da parkerer United sine Boeing 777 med PW4000-motorer.
United airlines said Sunday it is “voluntarily and temporarily” halting flights of Boeing 777s with Pratt & Whitney 4000 engines of the sort that disintegrated shortly after takeoff Saturday on a United flight out of Denver.

The airline said the grounding affects 24 jets that were in active use. Its fleet of 777s also includes 28 that are currently in storage.
https://www.seattletimes.com/busine...airlines-temporarily-grounds-boeing-777-jets/
 


Ikke bare United, og det er vel FAA som har beordret en midlertidig grounding av samtlige 777 med PW4000 motorer under deres jurisdiksjon. Dog er det vel bare United som har 777 med P&W motorer i USA. American har jo Rolls-Royce på sine 777-200ER maskiner

Det samme har japanske luftfartsmyndigheter, hvilket rammer ANA og JAL, som har henholdsvis 19 og 13 maskiner med disse motorene
 
Synd at 777, som vel er et fly som har en tilnærmet plettfri historie, nå også rammes av feil.
Det virker som Boeing er utsatt for en form for woodoo :-(
Hvor stor del av flåten er utstyrt med disse motorene ?
 
Motorene er da designet for å tåle et brudd i et blad, er de ikke? Mener å ha sett dette blir testet ut.
 
Visttnok en spesiell type fanblades som er hule på denne motoren..
Anbefaler å lese hele rapporten triple seven viser til tidligere i denne tråden. NTSB var svært kritisk til P&W's overhalingsfasilitet og -prosedyrer hvor man prioriterte å "få unna backlog" over skikkelig opplæring av personellet:
http://aerossurance.com/safety-management/ndi-failures-b777-pw4077-fbo/

Hendelsen den gang er jo svært lik denne siste, så det kan jo tyde på at stikkordet kan bli "vedlikeholdsfeil"...
 
Last edited:
Motorene er da designet for å tåle et brudd i et blad, er de ikke? Mener å ha sett dette blir testet ut.


Nå har det jo vært nok eksempler som viser at dette ofte ikke er tilfelle. Selv om det består testen med «høne inn i motoren»
 
Vi har jo et forum medlem som er på fornavn med alle disse PW ;) Dr. Johnsen er sikkert litt små opptatt akkurat nå. Selv har jeg mange timer i disse maskinene fra den tiden jeg pendlet til Hawaii med 95% av flightene med disse. Husker at jeg hadde Dag på tråden når jeg endte opp med maskinen som hadde blitt stående en stund ute i Stillehavet.
 
Er ganske nøyaktig 3år siden samme hendelse med samme type motor\fly og samme destinasjon
http://aerossurance.com/safety-management/ndi-failures-b777-pw4077-fbo/

Og den hadde l/n 4 så det var søstermaskinen. :cool:

Dr.Johnsen kan sikkert utdype / korrigere - men jeg vil tro at disse PW motorene skiftes mellom fly individene, så teoretisk kan jo motorene som feilet opprinnelig ha blitt levert med nyere individer. Selskapene har vel noen ekstra motorer, slik at et individ med motor problemer «bare» får en ny motor og blir stående inntil motoren er reparert.
 
Most gas turbine engine failures are “contained” which means that although the components might separate inside the engine, they either remain within the engine case or exit it via the tail pipe. This is a standard design feature of all turbine engines and generally means that the failure of a single engine on a multi engine aircraft will not present an immediate risk to the safety of the flight. Sizeable pieces of ejected debris may, though, present a hazard to persons on the ground.

However, an “uncontained” engine failure is likely to be a violent one, and can be much more serious because engine debris exits it at high speeds in other directions, posing potential danger to the pressurised aircraft structure, adjacent engines, the integrity of the flight control system and, possibly, directly to the aircraft occupants.

Uten å ha sett bilder av motoren i detalj mener jeg contained hvis den ikke har gått igjennom motor casingen
Helt sikker på at de vil finne mere skader på skrog,vinger og stabbe i og med at allt som kommer ut av tailpipe er i en rotasjon
 
NTSB sine foreløpige undersøkelser tyder på at det er snakk om metalltretthet

https://www.flightglobal.com/safety...ailure-caused-by-metal-fatigue/142556.article

After a preliminary onsite exam, the National Transportation Safety Board (NTSB) says the engine failure on a United Airlines aircraft on 20 February was likely caused by metal fatigue.

77103_50970654253_58989d1399_4k_209990.jpg


De har forresten ikke definert det som en uncontained failure. Samtidig så forstår de ikke hvorfor hele motor cowlingen forsvant

After the initial investigation, Sumwalt says that the NTSB is currently not defining the incident as an uncontained engine failure.

“We, according to our strictest definition, do not consider this to be an uncontained engine failure. For the public it doesn’t matter. It was still an event that we don’t like to see,” he says.
 
De har ikke definert det som det foreløpig, men det må ha vært noe kraft i den cowling delen som laget hullet i fairingen ved vingerota.
 
Back
Top