Den store MD-90-tråden - Delta overtar 8 fra SAS Group mm

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Den store MD-90-tråden - Delta overtar 8 fra SAS Group mm

Da har man begynt å klargjøre et par ex-Hello MD-90'er for overlevering til Delta.

HB-JIC (53576) skal klargjøres (og males?) på ARN før den blir ferget over. Ny reg blir N919DN. (LGW spotters)

HB-JIA (53552) - lagret Victorville med Delta-halefinne - skal til GSO for klargjøring. Er muligens allerede sendt over. Ny reg. N917DN (aktiv).
 
Last edited:
Re: Delta med flere MD90'er

Mener å ha lest et sted at Delta planlegger å støvsuge markedet noe for 90'er?
 
Re: Delta med flere MD90'er

De har også reservert N918DH, visstnok for HB-JIB som skal følge hakk i hel med -JIA ..
 
Re: Delta med flere MD90'er

Hva er grunnen til at de ønsker flere MD-er? Trodde de var relativt dyre i drift. (Men de er vel billige i innkjøp... Er det eneste grunnen?)
 
Re: Delta med flere MD90'er

Delta er veldig fornøyde med MD90, og de vil ha en større flåte da de mener 16 maskiner ikke er nok til å drive dem effektivt nok.
 
Re: Delta med flere MD90'er

Var Sas´s 8 eksemplarer og rett og slett for få til å drive lønnsomt ?
 
Re: Delta med flere MD90'er

Var Sas´s 8 eksemplarer og rett og slett for få til å drive lønnsomt ?

Ja. Pluss at de ble levert som "Off the Shelf" vare uten SAS sitt standard utstyrsprogram, bl.a. ble de levert uten trapp foran.
MD-90 hadde helt andre, og nyere, motorer og brukte mye mindre drivstoff enn MD-80.
 
Re: Delta med flere MD90'er

Hva skjer med Saudi Arabian sine MD-90?
De har glasscockpit i motsetning til de fleste andre MD-90 som er produsert.
 
Re: Delta med flere MD90'er

Med fare for avsporing - hvordan går det med Blue1s MD-90-flåte? Det var jo en del snakk om at disse maskinene var for store og skulle byttes ut.
 
Re: Delta med flere MD90'er

Jeg husker alt styret på fornebu når vi måtte taue bort MD90'ene....Det var vel 7 mann til sammen krampet sammen i cockpit fordi nesa var så lett......ogpga den manglende trappen...
 
Re: Delta med flere MD90'er

Alle MD-90'ene ble levert med glasscockpit, inkl. våre i SAS.

Fløy du MD-90 også ?
Husker jeg hadde billett på første turen fra FBU til ARN, men nådde ikke fram i tide pga. Sporveis-streik i Oslo (skjønte det ikke før det var for sent). Så/filma avgangen fra restauranten i 2.etg. :)
 
Re: Delta med flere MD90'er

Fløy du MD-90 også ?

Ja, den gikk inn som en variant i MD-gruppen pilotmessig. Da vi leaset inn "sveitserne" (ex-SR MD-80 med klokkecockpit), så var også disse så få at ikke hele pilotkorpset på MD fikk fly disse. Man endte opp med 3 grupper: Ren MD-80, MD-80/DC-9-80 og MD-80/MD-90.
 
Re: Delta med flere MD90'er

Da vi leaset inn "sveitserne" (ex-SR MD-80 med klokkecockpit), så var også disse så få at ikke hele pilotkorpset på MD fikk fly disse. Man endte opp med 3 grupper: Ren MD-80, MD-80/DC-9-80 og MD-80/MD-90.

Kom alle DC-9-80´ene fra Swissair ?
 
Re: Delta med flere MD90'er

Svaret er ja Eirik, alle ni DC-9-81

Et like så riktig svar er nei, men da er vi langt inne i en annen diskusjon. SAS valgte å kalle disse ni Swiss-maskinene DC-9-80 (med runde klokker i cockpit) slik at disse enkelt kunne skilles fra MD-80 (med glass-cockpit).
 
Re: Delta med flere MD90'er

I tillegg kom vel SAS sine foerste MD-80 med klokker...husker at det var endel som ble bygget om til Glass Cockpit paa Koksa....tanken var visstnok at en skulle kunne fly kombinert DC-9-xx og MD-80
 
Back
Top