• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Den store MD-90-tråden - Delta overtar 8 fra SAS Group mm

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Den store MD-90-tråden - Delta overtar 8 fra SAS Group mm

Da har man begynt å klargjøre et par ex-Hello MD-90'er for overlevering til Delta.

HB-JIC (53576) skal klargjøres (og males?) på ARN før den blir ferget over. Ny reg blir N919DN. (LGW spotters)

HB-JIA (53552) - lagret Victorville med Delta-halefinne - skal til GSO for klargjøring. Er muligens allerede sendt over. Ny reg. N917DN (aktiv).
 
Last edited:
Re: Delta med flere MD90'er

Mener å ha lest et sted at Delta planlegger å støvsuge markedet noe for 90'er?
 
Re: Delta med flere MD90'er

De har også reservert N918DH, visstnok for HB-JIB som skal følge hakk i hel med -JIA ..
 
Re: Delta med flere MD90'er

Hva er grunnen til at de ønsker flere MD-er? Trodde de var relativt dyre i drift. (Men de er vel billige i innkjøp... Er det eneste grunnen?)
 
Re: Delta med flere MD90'er

Delta er veldig fornøyde med MD90, og de vil ha en større flåte da de mener 16 maskiner ikke er nok til å drive dem effektivt nok.
 
Re: Delta med flere MD90'er

Var Sas´s 8 eksemplarer og rett og slett for få til å drive lønnsomt ?
 
Re: Delta med flere MD90'er

Var Sas´s 8 eksemplarer og rett og slett for få til å drive lønnsomt ?

Ja. Pluss at de ble levert som "Off the Shelf" vare uten SAS sitt standard utstyrsprogram, bl.a. ble de levert uten trapp foran.
MD-90 hadde helt andre, og nyere, motorer og brukte mye mindre drivstoff enn MD-80.
 
Re: Delta med flere MD90'er

Hva skjer med Saudi Arabian sine MD-90?
De har glasscockpit i motsetning til de fleste andre MD-90 som er produsert.
 
Re: Delta med flere MD90'er

Med fare for avsporing - hvordan går det med Blue1s MD-90-flåte? Det var jo en del snakk om at disse maskinene var for store og skulle byttes ut.
 
Re: Delta med flere MD90'er

Jeg husker alt styret på fornebu når vi måtte taue bort MD90'ene....Det var vel 7 mann til sammen krampet sammen i cockpit fordi nesa var så lett......ogpga den manglende trappen...
 
Re: Delta med flere MD90'er

Alle MD-90'ene ble levert med glasscockpit, inkl. våre i SAS.

Fløy du MD-90 også ?
Husker jeg hadde billett på første turen fra FBU til ARN, men nådde ikke fram i tide pga. Sporveis-streik i Oslo (skjønte det ikke før det var for sent). Så/filma avgangen fra restauranten i 2.etg. :)
 
Re: Delta med flere MD90'er

Fløy du MD-90 også ?

Ja, den gikk inn som en variant i MD-gruppen pilotmessig. Da vi leaset inn "sveitserne" (ex-SR MD-80 med klokkecockpit), så var også disse så få at ikke hele pilotkorpset på MD fikk fly disse. Man endte opp med 3 grupper: Ren MD-80, MD-80/DC-9-80 og MD-80/MD-90.
 
Re: Delta med flere MD90'er

Da vi leaset inn "sveitserne" (ex-SR MD-80 med klokkecockpit), så var også disse så få at ikke hele pilotkorpset på MD fikk fly disse. Man endte opp med 3 grupper: Ren MD-80, MD-80/DC-9-80 og MD-80/MD-90.

Kom alle DC-9-80´ene fra Swissair ?
 
Re: Delta med flere MD90'er

Svaret er ja Eirik, alle ni DC-9-81

Et like så riktig svar er nei, men da er vi langt inne i en annen diskusjon. SAS valgte å kalle disse ni Swiss-maskinene DC-9-80 (med runde klokker i cockpit) slik at disse enkelt kunne skilles fra MD-80 (med glass-cockpit).
 
Re: Delta med flere MD90'er

I tillegg kom vel SAS sine foerste MD-80 med klokker...husker at det var endel som ble bygget om til Glass Cockpit paa Koksa....tanken var visstnok at en skulle kunne fly kombinert DC-9-xx og MD-80
 
Back
Top