Den store MD-90-tråden - Delta overtar 8 fra SAS Group mm

Re: Delta med flere MD90'er

Alle MD-90'ene ble levert med glasscockpit, inkl. våre i SAS.

Men visst var glascockpit i SAS MD90 = glascockpit i SAS MD80 ? Några små skillnader var väl i princip bara en del ändringar på grund av andra motorer / fuel tanks.

Och visst hade väl Saudia en mer "utvecklad" glascockpit än standard, SAS MD90 numeric code, som specificerade cockpit layout, var väl 3005 hos McD och Saudia hade 3008 om jag minns rätt. Hans J kan säkert mer om ämnet !
 
Re: Delta med flere MD90'er

Men visst var glascockpit i SAS MD90 = glascockpit i SAS MD80 ? Några små skillnader var väl i princip bara en del ändringar på grund av andra motorer / fuel tanks.

Och visst hade väl Saudia en mer "utvecklad" glascockpit än standard, SAS MD90 numeric code, som specificerade cockpit layout, var väl 3005 hos McD och Saudia hade 3008 om jag minns rätt. Hans J kan säkert mer om ämnet !

Om inte mitt minne sviker mig så erbjöd McDonnell Douglas en helt ny cockpit-layout enligt samma modell som MD-11 när man lanserade MD-90. Denna skulle bli det allenarådande även på den kommande MD-95. Emellertid så var det flesta kunderna på MD-90 även stora operatörer av MD-80, och ville helst att det skulle vara "commonality" mellan 80- och 90-flottorna, så McDonnell Douglas erbjöd därför en cockpit-layout som i stort sett var identisk med vissa MD-80.

Det finns väldigt många olika varianter av den EFIS-cockpit som finns på modernare DC-9-80/MD-80, placeringen av indikatorer och vissa instrument skiljer sig mellan operatörer. Till exempel kan bränsleindikatorn sitta på höger eller vänster sida om motorinstrumenten. Det som skiljer MD-90 från MD-80 är bland annat kontroller för motorstart, bränslekranar och några andra smådetaljer.

Mig veterligen så var Saudi Arabian Airlines den enda kunden som valde den moderna glascockpit-layouten på sina MD-90-30. Detta eftersom de inte var MD-80-operatör sedan tidigare och därför ändå fick "börja från början", och för att de även opererade den underbara MD-11:an för allehanda ändamål. För MD-90-träning beställde Saudi Arabian två simulatorer med denna layout. Hur dessa ser ut kan man till exempel se i denna film: http://www.youtube.com/watch?v=j5ZTvhDTz4s. Ett foto på delar av Saudias panel finns på http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Md-90_Sva_04092003_F.jpg.

MD-95 (som är certifierad som Boeing 717-200 och inget annat) har en cockpitlayout som i stort sett ser ut som MD-11. Mycket angenämt.

Ditt minne är korrekt med avseende på kundkod! SAS kundkod på MD-90 var 3005, Saudi Arabian 3008. Delta, som exempel, har 3001. Jag tog en titt i SAS MD-90-30 LAMM Schematics för att bekräfta och det stämmer.

Mer om SAS köp och operation av MD-90 finns i min gamla tråd från 2008, på denna länk: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27553
 
Re: Delta med flere MD90'er

Kom alle DC-9-80´ene fra Swissair ?

Litet o/t men för att förtydliga (det har även varit uppe tidigare på forumet): samtliga SAS -80 är DC-9, DC-9-81/82/83/87 , de är certificerade som så , nationalitets- och registreringsbevis säger samma sak , officiella skylten i respektive flygplansindivid likaså , detta alltså oavsett vad det är för slags cockpit. Enda "riktiga" MD är MD-88 (som SAS aldrig haft) och MD-90. Att SAS valt att kalla sina 80 för MD-80 är i enlighet med Douglas skrivelse "it is up to the customer to call the aircraft either DC-9-80, Super 80 or MD-80". Några bolag har valt att kalla maskinerna Super 80 (exempelvis American , Alitalia) , andra MD-80, däribland alltså SAS.
 
Re: Delta med flere MD90'er

Og tilbake til topic .. her er bekreftelsen fra gutta på Gatwick til det jeg antydet tidligere:

Hello MD-90 HB-JIB (53553) will follow sister ship HB-JIC (53576) to Stockholm/Arlanda tomorrow where it will also spend a while on maintenance before going to Delta A/L as N918DH.
 
Re: Delta med flere MD90'er

Helt enig, lekreste MD'ene som finnes :)

Nei, nei, det er det B717 ehh MD95 som er

som en stuer:
MD80 (DC-9) typen er desidert en av de mest interessante flytypene i dagens luftfart, men de er bare noe drit å ha med å gjøre, alt for lite plass i bagasje-rommene, buken er ikke høy nok fra gulv til tak, baggasjen henger seg i dørene alt for ofte, bli kvitt dem.......
 
Re: Delta med flere MD90'er

Nei, nei, det er det B717 ehh MD95 som er

som en stuer:
MD80 (DC-9) typen er desidert en av de mest interessante flytypene i dagens luftfart, men de er bare noe drit å ha med å gjøre, alt for lite plass i bagasje-rommene, buken er ikke høy nok fra gulv til tak, baggasjen henger seg i dørene alt for ofte, bli kvitt dem.......

Jobbet i FBUKRBU/OSLKRBU 1986-2002, har vært i verre lasterom enn det du beskriver..........men smekre er de
 
Re: Delta med flere MD90'er

Da har det kommet ut at DL også har kjøpt 9 MD-90'er av China Eastren. Levering begynner i februar.
 
Re: Delta med flere MD90'er

Den er nok bankers, ja .... Delta soper til seg de 90'ene de kan få tak i.
 
Re: Delta med flere MD90'er - inkl 8 fra SAS Group

Målet er 75 maskiner. Er ikke sikker på hvor langt de er kommet, men de nærmer seg ...
 
Er det her vi skal diskutere SAS/Blue1 MD-90? Ser at tre tråder om nettopp dette er stengt - det finnes jo flere spørsmål i denne saken enn at Delta kanskje skal overta maskinene.
 
Re: Delta med flere MD90'er - inkl 8 fra SAS Group

47.

16 Deltas egne MD-90s
9 ex-China Eastern som allerede er i GSO og ATL for modifisering
3 ex-Hello's owned planes already in GSO og ATL for modifisering
11 ex-China Southern
Og de 8 fra SAS.

I tillegg kommer 16 fra JAL som trolig blir offisielt i løpet av et par uker.
 
Re: Delta med flere MD90'er - inkl 8 fra SAS Group

Er det her vi skal diskutere SAS/Blue1 MD-90? Ser at tre tråder om nettopp dette er stengt - det finnes jo flere spørsmål i denne saken enn at Delta kanskje skal overta maskinene.

Kjør på. :up:
 
Re: Delta med flere MD90'er - inkl 8 fra SAS Group

47.

16 Deltas egne MD-90s
9 ex-China Eastern som allerede er i GSO og ATL for modifisering
3 ex-Hello's owned planes already in GSO og ATL for modifisering
11 ex-China Southern
Og de 8 fra SAS.

I tillegg kommer 16 fra JAL som trolig blir offisielt i løpet av et par uker.

You are quite right , tänkte närmast på de som i stort sett är ute i eller klara för operations och nu finns i USA (16+3+9).

Vet du hur det är med China Southern´s B-2100/B-2103 som väl är "China assembled"? ?
 
Re: Den store MD-90-tråden - Delta overtar 8 fra SAS Group mm

Følger visst muligens med som delefly ... de er visst ikke aktuelle for linjetjeneste - de skal være i dårlig forfatning,
 
Re: Delta med flere MD90'er - inkl 8 fra SAS Group

11 ex-China Southern

Litet data om China Southern maskinerna (även B-2100/B-2103):

No
AC REG
TYPE
S/N
Manufacturer Delivery Time
FH
CY
FH/CY
Last C CHECK
��Next Due

1
B-2250
MD-90-30
53523
07/96
36749
20839
1.76
2009.02.15
2010.05.14

2
B-2251
MD-90-30
53524
08/96
37108
20837
1.78
2009.05.19
2010.08.18

3
B-2252
MD-90-30
53525
09/96
36927
20641
1.79
2009.05.23
2010.08.22

4
B-2253
MD-90-30
53526
02/97
36086
20428
1.77
2009.12.31
2011.03.30

5
B-2254
MD-90-30
53527
03/97
35921
20167
1.78
2009.05.16
2010.08.15

6
B-2255
MD-90-30
53528
04/97
36820
18969
1.94
2009.03.06
2010.06.05

7
B-2259
MD-90-30
53529
02/98
35914
18186
1.97
2010.01.14
2011.04.13

8
B-2260
MD-90-30
53530
03/98
33970
16853
2.02
2009.04.16
2010.07.15

9
B-2261
MD-90-30
53531
04/98
34599
17145
2.02
2009.05.28
2010.08.27

10
B-2266
MD-90-30
53532
02/99
31397
18277
1.72
2009.03.13
2010.06.12

11
B-2267
MD-90-30
53533
03/99
31397
18277
1.72
2009.07.14
2010.10.13

12
B-2100
MD-90-30
60001
11/99
27558
15491
1.78
2009.10.16
2011.01.15

13
B-2103
MD-90-30
60002
01/00
27344
15689
1.74
2009.12.03
2011.03.02
 
Re: Den store MD-90-tråden - Delta overtar 8 fra SAS Group mm

Idioter på SK's flottaplanering finns det gott om. Nu är de komplett idiotiska. Varför satte de dem inte på ARN och fasade ut MD-80?
 
Re: Den store MD-90-tråden - Delta overtar 8 fra SAS Group mm

Idioter på SK's flottaplanering finns det gott om. Nu är de komplett idiotiska. Varför satte de dem inte på ARN och fasade ut MD-80?


Fordi det MD-90ene utgjør en liten sub-flåte som er for liten til å få noen særlige noen stordriftsfordeler av og det mest fornuftige de kunne gjøre var å enten selge dem eller leie dem ut
 
Back
Top