Den mest kuriøse flyplassen du har flydd til ?

Re: Den mest kuriøse flyplassen du har flydd til ?

Må være OCJ, eneste plass jeg har sett Sheriffen ha både våpen og nøkkel til en 300 liters ELTO med noen Red Stripe flasker inni.
I tillegg fikk vi vandre tarmaclangs og tittte på noen parkerte småfly, og noen havarerte småfly:drunk:

Jeg må jo velge Freetown (FNA) jeg da.
For dere som har vært på forumet en stund, så har dere muligens lest om flyplassen i en av mine reiserapportene.

Sierra Leone har drøye 6 millioner innbyggere, men kun èn flyplass. Den ligger underlig til, utenfor hovedstaden Freetown. Jeg skriver underlig fordi det er svært vanskelig å ta seg inn til selve hovedstaden fra flyplassen. Man kan kjøre bil, det tar omtrent 5 timer, på elendig vei, som i tillegg regnes for å være farlig. Så farlig at amerikanske ambassadefolk ikke får lov til å kjøre den veien når det er mørkt.

Man kan også ta helekopter, en ferge, en luftputebåt, eller private båter av ymse kvalitet som tar deg over havet og til hovedstaden. Det er svært sjeldent at alle disse transportmåtene fungerer samtidig. Det er alltid ett eller flere som er ute av drift. For eksempel gikk luftputebåten tom for drivstoff en gang, og folk dro ut i småbåter med bensin i bøtter. Det gikk dårlig....

Flyplassen har ingen monitorer, det går ikke å se ankomster og avganger. Alt må man spør seg rundt om , og det blir sjeldent fortalt noe som er i nærheten av å være korrekt. Det er heller ingen scanning av håndbagasje, personer, eller sendt bagasje. Ingen røntgen apparat. Alt foregår manuelt, av betjenter som mer enn gjerne stopper deg av de mest utrolige grunner, til du har betalt litt, eller litt mye.

Det er umulig å forklare stemningen på flyplassen, men lydnivået er særdeles høyt, og det vrimler av folk som på en eller annen måte skal hjelpe deg, mot penger. Det råder et komplett kaos, i mine øyne ihvertfall.

Flyplassen i Sierra Leone er ikke direkte travel, til tross for at det er den eneste flyplassen i landet. Her er en oversikt over alle avganger og ankomster: http://www.visitsierraleone.org/Vis...ting-there/Sierra-Leone-Flights-Schedule.html

Jeg hadde planer om å reise ned nå i oktober/november, men det går mot at kona drar istede. Barnehjemmet vi driver der skal utvides, om ikke mye så ihvertfall litt.

Desverre er det forbudt å ta bilder på flyplassen, men bildene ville uansett ikke kunne skildre kaoset og stemningen som rår der.

IMM

Det måste bli militärflygplats i närheten av Pattaya hösten 2008.
Kom med första SAS-flyget efter demonstrationerna. Vilket styr men mest en intressant upplevelse såhär man minns det i efterhand. Borde ta reda på vad den heter for å platsa här då.

Edit står flydd til ser jeg nå. Dette var mer fra.

Last edited:

LRV
-så flere flyvrak ligge rundtom under innflygningen
-kun en liten "pølsekiosk" som terminal
-"sikkerhetskontrollen" bestod i å be folk legge igjen konkylier de hadde funnet på øyene. Lå en stor haug ved rullebanen.
Airport+Los+Roques.jpg

Må vel bli Innsbruck, LOWI, på klappsete! Utrolig utsikt på approach og final!

X40 (Inverness Airport) eller LCQ (Lake City), begge i Floriden. LCQ var ganske spesiell,lite trafikkert og da jeg landet fikk jeg øye på en sværing av et fly ( i forhold til lille meg) en UA A320 som stod parkert. Ganske spesiell opplevelse. Ellers var Merrit Island i samme stat om natten også en kuriositet.

Det måste bli militärflygplats i närheten av Pattaya hösten 2008.
Kom med första SAS-flyget efter demonstrationerna. Vilket styr men mest en intressant upplevelse såhär man minns det i efterhand. Borde ta reda på vad den heter for å platsa här då.

Edit står flydd til ser jeg nå. Dette var mer fra.

He he, jeg og familien var på flyet som landet der. Immigration gikk som smurt og mye raskere enn i BKK, dog var det litt kaos på utsiden.

For min del må det vel bli LHPA Papa Air Base i Ungarn. Utrolig spennende å se en ekte militærflyplass fra den kalde krigen på innsiden! Masse gammalt snacks som stod å rustet ved shelterene sine som MIG-23 og MIG-21 samt masse gammelt radar og luftvernsutstyr..

Ikke sikker, men kanskje USH. Verdens sørligste internasjonale ruteflyplass...

Last edited:

Jeg har noen kandidater i noen kategorier. I klassen verst er Kinshasa N'djili en god kandidat: Korrupsjonen ligger utenpå overalt, nitrist og dårlig organsiert terminal samt en haug med rustne flyvrak. Air France of Brussels Airlines har check-in i sentrum p.g.a. forholdene på flyplassen.

I kategorien med sjarm er Sogndal artig, høyt oppe på en ås. Jeg holder også en knapp på Martha's Vineyard, en liten terminal i New England stil med én utgang (Det var ihvertfall slik på nittitallet).

Last edited:

Må vel være blant annet: LOS, SLU, NBO og JRO. Ellers er det vel MQP som har et stilig, afrikansk design.

Jeg har vel ikke vært de mest kurrøse stedene, er forsatt ung.

Innflygningen til SPU var spesiell.

Tax freen og sikkerthetskontrollen på GDN var veeeldig rar.

For min del må de være NNM. Nå er den oppusset, men da jeg var der først var det fortsatt et sovjetisk preg over det hele, med catering bestående av personalkantina i overetasjen og bagasjeutllevering utført av en fyr som bare gikk med koffertene mellom flyet og en dør bak i terminalen.

Må vel være GOI , Bussing til flyet med flere minbusser, Vaktholdet av smågutter med kalashnikover og Lee enfield rifler, og alle boarding kortene ble skrevet ut for hånd :D

Jeg kan heller ikke glemme ansiktet på den lille gutten som (ganske frekt og freidig) rev kofferten ut av hånden på meg og bar den bort til bussen og forlange noen rupier. Jeg hadde ikke noe mindre på meg en noen ti dollar sedler, som han ble veldig fornøyd med :D

Last edited:

For min del må det være Cusco (CUZ), Peru.
Noe spesielt der er at vanligvis justeres lufttrykket ned til tilsvarende 2400 meters høyde (har jeg i alle fall hørt) når de flyr på max høyde. Når de skal lande i Cuzco skal de lande på 3000 meter då da må de ytterligere ned med trykket.

BOB er spesiell med et lite bygg hvor det ikke er noe som heter sikkerhetssjekk eller kontroll med hvem som går hvor, men det mest spesielle er at flyplassen ligger på en liten øy som man må ta båt til. Terminalbåten som går rett fra terminalbygget og inn til den største byen på hovedøya er gratis. De som har booket 5-stjernes hotell blir hentet at en flåte av forskjellige luksusbåter som kommer til terminalbygget og tar dem rett til hotellet.

For min del må det være Cusco (CUZ), Peru.

Jeg stemmer også på den. Jeg hadde en del fine turer med noen gamle 727-ere der i 2002. Planen var egentlig å klatre Ausangate, fjellet som flyene må unngå ved en solid sving rett etter avgang. Koselig å se dem svinge krapt høyre, eller hva med denne som kom ned. Den planen gikk i vasken pga et kraftig uvær, men...:

E3ausfly.jpg

Jeg likte også TLE, hvor de rullet ut den fine brannbilen sin hver gang noen skulle lande. Skal si det ristet godt med en ATR-72 på solgangsbris der.

Ellers tror jeg kanskje ikke man trenger å dra lenger enn til SDN for å finne en ganske snodig lagt haug med asfalt... :-)

Det må nok bli Værøy Lufthavn. Først som PAX på Twotter`n til WF manga ganger i min barndom. Og som pilot med Cessna i senere år.;)

(POG) Port Gentil Airport, Gabon. Air Gabon Fokker F-28 Fellowship fra Libreville. 30 minutters flight med tilhørende kryssing av ekvator.

Back