Re: Den mest kuriøse flyplassen du har flydd til ?
Jeg må jo velge Freetown (FNA) jeg da.
For dere som har vært på forumet en stund, så har dere muligens lest om flyplassen i en av mine reiserapportene.
Sierra Leone har drøye 6 millioner innbyggere, men kun èn flyplass. Den ligger underlig til, utenfor hovedstaden Freetown. Jeg skriver underlig fordi det er svært vanskelig å ta seg inn til selve hovedstaden fra flyplassen. Man kan kjøre bil, det tar omtrent 5 timer, på elendig vei, som i tillegg regnes for å være farlig. Så farlig at amerikanske ambassadefolk ikke får lov til å kjøre den veien når det er mørkt.
Man kan også ta helekopter, en ferge, en luftputebåt, eller private båter av ymse kvalitet som tar deg over havet og til hovedstaden. Det er svært sjeldent at alle disse transportmåtene fungerer samtidig. Det er alltid ett eller flere som er ute av drift. For eksempel gikk luftputebåten tom for drivstoff en gang, og folk dro ut i småbåter med bensin i bøtter. Det gikk dårlig....
Flyplassen har ingen monitorer, det går ikke å se ankomster og avganger. Alt må man spør seg rundt om , og det blir sjeldent fortalt noe som er i nærheten av å være korrekt. Det er heller ingen scanning av håndbagasje, personer, eller sendt bagasje. Ingen røntgen apparat. Alt foregår manuelt, av betjenter som mer enn gjerne stopper deg av de mest utrolige grunner, til du har betalt litt, eller litt mye.
Det er umulig å forklare stemningen på flyplassen, men lydnivået er særdeles høyt, og det vrimler av folk som på en eller annen måte skal hjelpe deg, mot penger. Det råder et komplett kaos, i mine øyne ihvertfall.
Flyplassen i Sierra Leone er ikke direkte travel, til tross for at det er den eneste flyplassen i landet. Her er en oversikt over alle avganger og ankomster:
http://www.visitsierraleone.org/Vis...ting-there/Sierra-Leone-Flights-Schedule.html
Jeg hadde planer om å reise ned nå i oktober/november, men det går mot at kona drar istede. Barnehjemmet vi driver der skal utvides, om ikke mye så ihvertfall litt.
Desverre er det forbudt å ta bilder på flyplassen, men bildene ville uansett ikke kunne skildre kaoset og stemningen som rår der.
IMM