• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Den lange veien fra Stavanger til Oslo (via Canada og Fiji)

Herlig rapport, bilder og bil (og selvfølgelig sjåfør😀). Tim Hortons har bra kaffe, og de har gledelig nok begynt å dukke opp i Sørøst-Asia også.

Siden EB spurte så pent, så får jeg vel fortsette litt her da 😜

Hvor var vi? Jo, vi var i Calgary, men vi skulle altså dra til Lake Louise denne dagen. Jeg plukket opp kusina mi på hotellet like ved campus ved morgengry (montro om vi satt klar i bilen like over klokken 06.00) og kjørte avgårde vestover mot Banff National Park. Vi stoppet innom en Tim Hortons på veien, og snaue to timer senere var vi parkert ved alpinanlegget i Lake Louise. For å komme seg til *selve* Lake Louise-innsjøen, må man nemlig enten være jæskla tidlig ute med egen bil, for parkeringen fylles opp før soloppgang, eller så kjører man til alpinbakken, parkerer der, og tar shuttlebuss til innsjøen. Og det var nettopp dette vi gjorde. Parks Canada, nasjonalparkstyret, har en egen shuttle som er billigere enn de andre kommersielle, men de billettene rives bort rundt april-måned, og det var jo litt før vi hadde tenkt på turen vår. Dermed endte vi opp med å booke med en av de private tilbyderne, noe som kostet rundt 50 CAD per person for de avgangene vi ønsket oss. For en 15 minutters busstur hver vei så er jo det ut av HVITØYET, men fader heller, det var jo verdt det. Vi måtte jo komme oss til Lake Louise.

Og vi kom oss jo dit også, etter 15 min i buss.
Langs innsjøen ble vi møtt av en skokk med folk.

IMG_4364.webp

MEN! Når jeg sier vi skulle til Lake Louise, så betyr ikke det at vi skulle henge rundt vannkanten med alle turistene med selfiestang og pensko. Nei, vi skulle nemlig opp i høyden, til et lite tehus oppi lia, og en topp som heter Little Beehive.

Hvor utsikten er sånn cirka SÅNN HER:
20250619_125703_Original.webp
Lake Louise til venstre i bilde, og yours truly i midten mens hu fikler med telefonen.

Men ja, turen opp til Little Beehive er veldig enkel og grei, man stiger opp ca 500 høydemeter på rundt 3 km. Det er godt merket sti hele veien.

IMG_4376.webp
Som avdanka orienteringsløper tar jeg stort sett med meg kart på tur.

På vei opp til Little Beehive stoppet vi ved Lake Agnes teahouse, som har åpen kafé om sommeren. De tar kun cash (USD og CAD) og tilbyr snacks, kaffe og te. Vi hadde med oss niste, og det var kanskje like greit, for da vi kom opp dit var det lang kø.
Vi fant oss en benk ved vannet og spiste nista vår, sammen med et par fra Belgia som var på Canada-ferie og spurte oss om vi var danske da vi satt og prata på brei arendalsdialekt. Close enough! Vi slo følge med dem både opp til Little Beehive og ned til Lake Louise litt senere.

tempImageQPdGim.webp
Mirror Lake, med Big Beehive i bakgrunnen, på vei oppover bakkene. Vi hadde en plan om å gå opp på Big Beehive også, men kneet mitt svikta litt på nedstigningen fra Little Beehive så vi bestemte oss for å bare gå rett ned fra Little Beehive.

IMG_4395.webp
Lake Agnes teahouse

IMG_4401.webp
Lake Agnes

tempImageWaMZkO.webp
Dette var vel det eneste "wildlife encounter" på denne turen. Et lite ekorn som satt ved siden av benken hvor vi spiste nista vår, og ventet tålmodig på å kunne ta for seg av smuler og rester fra menneskene på tur.

Etter nistepausa gikk vi det siste stykket opp til Little Beehive hvor utsikten var upåklagelig. For en dag, for et vær, for et reisefølge, FOR EN TUR!!!! Jeg var på dette tidspunktet hellig overbevist om at jeg faktisk aldri har vært på en finere plass i verden, og det tror jeg sannelig stemmer fortsatt.

IMG_4418.webp
Lake Louise og Fairmont baki der. Alle de små sorte flekkene på vannet er kanoer som folk kan leie fra ei båtbu like borti veien fra Fairmont. Tror det kosta rundt 100 CAD for 45 minutter. Det er ikke billig å være på tur her, men gåturen opp til toppen her var jo gratis (med unntak av litt svette og noen kalorier..)

IMG_4431.webp
Fra Little Beehive, med Fairview Mountain i bakgrunnen. Her kan du også se at jeg har bjørnesprayen festet på skulderstroppen til sekken min, lett tilgjengelig. Selv om man er på trafikkerte stier i skogen og fjellet er det sterkt anbefalt å ha med sprayen også til Little Beehive og Lake Agnes.

20250619_125630_Original.webp
Og så gikk turen nedover igjen. Vi gikk ned samme vei som vi gikk opp. Her på vei ned mot Lake Agnes som kan skimtes til høyre i bildet. For noen fantastiske fjell det var i dette området altså!

Vi gikk ned igjen altså, men tok en liten detour langs Lake Agnes. Veien opp til Big Beehive går rundt Lake Agnes videre på denne stien her:

IMG_4580.webp

att.3dgGgJtixkKQ_DiBlRS9niKjlMw-QwckRFqvWKcT4aU.webp
Videre på vei ned

att.yA_lSSI0mN4liMwOkmc9t2S4sp87s9apDeeahhvoc_E.webp
Turfølget (f.v. kusine, to stk belgiske turister, og undertegnede) vel nede ved Lake Louise igjen

20250619_153427_Original.webp
Lake Louise

tempImagetU7KC6.webp
Fairmont Lake Louise.. Uka etterpå gikk det visstnok en mama grizzly på denne stien langs vannet, rett foran spaet til hotellet.

tempImagefRG0ph.webp
Lake Louise alpinarena. Man kan ta gondolen opp på fjellet her også om sommeren, og den turen kommer visstnok med grizzly-garanti, da det er mange bjørner som går rundt og spiser fra vegetasjonen i alpintraseene. Vi tok dog ikke turen opp her, men det var godt tilrettelagt for parkering, og med toaletter, giftshop og restauranter for besøkende også sommerstid.

att.7U-AjmsJp4sETo-aCDmGoydJuikBBau74Q6dnyhysdQ.webp
Et stykk veldig fornøyd Cecilie med dagens tur!

Vi kjørte tilbake mot Calgary, men da vi kom til Banff etter rundt en halvtimes kjøring var vi ganske så sultne etter en dag på tur, så vi stoppet innom for å spise middag.

tempImageptJipB.webp
Banff

Og etter middag fortsatte vi turen tilbake til Calgary, men ikke før vi hadde stoppet innom Canmore for en kaffepause (sjåføren begynte å bli trøtt i nebbet) PLUSS at jeg ville innom Canmore Brewing for å kjøpe noen øl og litt merch. Endte opp med en crewneck genser og en sixpack med pils.

tempImageZNnA7i.webp
Canmore Brewing

De neste par dagene var det meldt et himla regnvær, men det passet egentlig fint for det var i løpet av disse dagene jeg skulle flytte ut av hybelen min. Kusina mi var snill og hjalp meg med å pakke meg ut av studioleiligheten og hjelpe til med nedvask. Det var nok også bra å restituere litt etter Lake Louise turen, da kneet mitt som sagt var litt vrangt. Etter noen dagers pause var vi dog klare for tur igjen. Og jeg hadde vært innom Lamlee's for å kjøpe meg en vaskeekte Stetson-hatt, klar for å ta fatt på neste episode av turen: Icefields Parkway hele veien til Jasper!

att.4AVQj0ofsIWQoTobDJSFgJ7yCVInmfZMJFx7uddtJf8.webp
Ny hatt på huet og lokalbrygg i neven - klart man er fornøyd da!

Back