Delvis OT: Norske PASS dyrest i verden

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Jeg så smiley'en, og skjønte at du ikke mente det jb1, like lite som jeg mente at det hindret "fri flyt av pengesterke nordmenn". :D Dårlig forsøk på jushumor fra min side også!:)

Norske PASS dyrest i verden

Hei,

Du skal ikke langt utenfor Schengenlandene før det blir stempel i passet, reiser du til et land i Afrika eller Asia går det fort en side til visumet og et par til stempling ut og inn. Har et vanlig pass (10-års) og et duplikat pass som er gyldig i to år, bruker duplikatpasset mest mulig til land hvor de er glade i stempler. Pleier som regel å få fyllt opp passene innen de går ut på dato.
Gjelder også å holde orden i hvilke land som det ikke er lurt å ha stempler i passet fra nabolandet, feks India/Pakistan.
Måtte bytte det ene passet fordi det ikke tålte å bli lagt flatt for scanning ut/inn av Schengen, brukte en dag til å stå i kø for å få et nytt uten at utløpsdatoen ble endret.

Pass/visa regler er tidvis inkonsekvente, skulle av skipet jeg arbeider på etter å ha vaert i Mexico.
Ikke mulig å gå i land i Miami og ta fly til Europa uten ordentlig visum som jeg måtte ha søkt om i Norge, gikk i stedet i land i Bahamas uten noe bry - og der får man umiddelbart visum på flyplassen til USA slik at jeg kunne fly fra Bahamas til Miami for å ta BA videre til Europa!

Eders
Knut Erik

Ja, dette kan være en djungel. Ikke alltid de samme reglene som gjelder for f eks nordmenn og svensker heller. Skal du f eks til Indonesia og har norsk pass, så får du kjøpt visum på flyplassen. Men er du svensk, så må du ordne det på forhånd.

Men for en Indoneser som reiser til NO eller SE, så gjelder stort sett samme sak (søke visum i Indonesia).

Glag jeg har TIMATIC, men av og til stemmer faktisk ikke det som står der heller.

Back