Delvis OT: Norske PASS dyrest i verden

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Norske pass er blant de dyreste i verden - og helt nødvendig selv om du bare reiser til Europa.

For passet er eneste godkjente legitimasjon for nordmenn i Schengen-landene.
Passfriheten vår stanser i praksis i innsjekkingen på flyplassen du reiser fra.

- Alle nordmenn må ha pass med seg til utlandet, for pass er eneste gyldige legitimasjon, sier trafikk-konsulent Christina Gøllner Wold, Servisair Gardermoen.

Passet må med til tross for at Schengenavtalen har fjernet grensekontrollene i det meste av Europa.
http://pub.tv2.no/TV2/nyhetene/article388059.ece
Innslag om dette i TV2 nyhetene med intervjuer fra ulike personer/ansatte på Gardermoen.

For å sammenlikne:
Pass koster 270,-kr i Sverige, og ca 340,-kr i Finland

Jo tack.. fick surt betala €95 på Norska konsulatet i Monaco då jag skulle få ut ett nytt pass förra året.

Og takket være reglene til et visst stort land i vest som hele tiden blir strengere må man punge ut rett som det er hvis man reiser mye dit. (Noe jeg desverre ikke gjør! :) )

Myndighetene satte forresten opp prisen i fjor fordi de ikke syntes det var dyrt nok!

Og det ble også både vist og informert om at de fleste EU land har innført nasjonale ID-kort på størrelse med førerkortene.
Finlnad har allerede innført dette, og straks kommer Sverige.
Disse kortene er nok langt lettere å ta med seg og passer i lommeboka.

Men i Norge beholder en vel ordningen med pass - den er garantert en god inntektskilde til Staten, som nok ikke bruker 995,-kr på å utstede et pass. For en familie med 2-3 barn kan dette fort bli dyrt. Pass til barn er av naturlige årsaker kun gyldig i 2 år, og koster 420,-kr.

synes nå heller at dem kan sjekke opp hvem som før pass her i Norge jeg da.. dem gir dem jo gladelig ut til folk som Savipix og Mullah krekar osv osv da :)

Jeg må jo fornye passet mitt nå i overmorgen..
..synes det er unødvendig dyrt.
Men man får jo mye for pengene,
en fin rød liten bok med gullskrift og greier! :cheers:

Eeeehhhh,ble noen overrasket over at vi har de dyreste passene i verden????
Ikke glem at vi er et av verdens rikeste land,så da er det jo helt naturlig og loppe innbyggerne mest mulig for det meste de skal ha gjort....

Det er utrolig dyrt for et pass i Norge. I Sverige koster det 1/4 av hva det koster her. Det må være brudd på rett til fri bevegelse etter EØS avtalen;)

Når kommer det norske passet i en størrelse som f.eks førerkortet?

Originally posted by EB
Når kommer det norske passet i en størrelse som f.eks førerkortet?
Det blir nok veldig lenge til.....
Kan umulig skje før en har en internasjonal standard slik at visum etc kan legges inn i chip'en (eller i magnetstripa).
Hvor skal en stemple kortene hen...ved inn og utreise:biggrin

Men at Norge kan komme til å få nasjonale ID-kort på minibankkortstørrelse har jeg tro på vil skje FØR passene kommer i dette formatet.
Hadde Norge vært EU-medlem så hadde vi kanskje innført dette samtidig med de andre nordiske landene gjør det, men inntil videre venter vi nok.
Et gebyr på 990,-kr for å utstede et slikt lite kort hadde nok ikek gått - da hadde folk protestert langt mer....og det vil vel ikek myndighetene.

Selv synes jeg at nasjonen Norge skal tilby alle sine innbyggere et pass gratis da dete er eneste godkjente legitimasjon for innbyggerne i utlandet. Er på linje med FrP i denne saken.

Lenge siden jeg fikk stempel i det hele tatt - så det kan umulig være noen grunn!

Det er da fortsatt noen land som stempler. Du inser sikkert hvilket kjempeproblem det ville bli å enes om en standard for dette chippasset ditt, og hvor mange land som ikke har en IT-infrastruktur som kan håndtere dette. Da måtte man i tilfelle ha et kort for noen land, og et gammelt pass for andre.

Kortlesere må også finnes både her og der, og det er ikke gratis.

Norge er jo en sinke når det gjelder ting som dette, så ikke hold pusten. Treige med MRP var vi, og sikkert like treige med biometriske pass. Om en del av blodprisen vi må betale for passet gikk til å utvikle f eks biometriske pass, så hadde det kanskje gått fortere, men i vanlig ordning går nok det til helt andre ting.

Det er fortsatt mange land som stempler. I Europa er jeg litt usikker på om de nye EU-landene fortsatt stempler, sist jeg var i Tsjekkia stemplet de passet, men det var i 2003. Drar man utenfor Europa stemples det i stor stil og visum må man ofte også ha. Det tar nok laaaaang tid før dette kan lagres elektronisk i et kort.

Originally posted by jb1
Det er utrolig dyrt for et pass i Norge. I Sverige koster det 1/4 av hva det koster her. Det må være brudd på rett til fri bevegelse etter EØS avtalen;)

Nja, så lenge det er norske regler som bare rammer nordmenn klarer vi kankje å snike oss unna? Men det hindrer jo fri flyt av pengesterke nordmenn til resten av EU!:D :p

EDIT: Ticketor, norske myndigheter har allerede inngått avtale med et finsk firma om produksjon av biometriske pass. Såvidt jeg forsto skulle det være på plassi oktober, men sikkert bare i Oslo i første omgang (what else is new?:sarc ) selv om det er den siste byen som trenger det siden vi har ambassaden her.

Skal bestille nytt pass i morgen..
Ansökningsavgiften motsvarande SEK 370 erläggs när ansökan lämnas in.
100,- ekstra for å få det via ambasaden..

Hva er tilsvarende ekstrakostnad for en nordmann tro? :)

min lille datter på 7 måneder er nå også utstyrt med pass - på signaturlinjen står det "Not able to sign" Dæh!:up:

Originally posted by EB
Lenge siden jeg fikk stempel i det hele tatt - så det kan umulig være noen grunn!
Tror det er en meget god grunn.

Mange land har vel ikek PC og datautstyr til å håndtere elektroniske småkort i stedet for pass....og bare det å enes om en standard er nok vanskelig....vil forresten anta at Norge velger en annen standard enn resten av Europa

Annerledeslandet

Originally posted by LCH
Originally posted by jb1

Nja, så lenge det er norske regler som bare rammer nordmenn klarer vi kankje å snike oss unna? Men det hindrer jo fri flyt av pengesterke nordmenn til resten av EU!:D :p

EDIT: Ticketor, norske myndigheter har allerede inngått avtale med et finsk firma om produksjon av biometriske pass. Såvidt jeg forsto skulle det være på plassi oktober, men sikkert bare i Oslo i første omgang (what else is new?:sarc ) selv om det er den siste byen som trenger det siden vi har ambassaden her.

det er et blunkende øye ved siden av, det er nok ikke brudd på EØS avtalen det her, dårlig jus-humor som du også jo kjenner:sarc

Back