Norske PASS dyrest i verden
Hei,
Du skal ikke langt utenfor Schengenlandene før det blir stempel i passet, reiser du til et land i Afrika eller Asia går det fort en side til visumet og et par til stempling ut og inn. Har et vanlig pass (10-års) og et duplikat pass som er gyldig i to år, bruker duplikatpasset mest mulig til land hvor de er glade i stempler. Pleier som regel å få fyllt opp passene innen de går ut på dato.
Gjelder også å holde orden i hvilke land som det ikke er lurt å ha stempler i passet fra nabolandet, feks India/Pakistan.
Måtte bytte det ene passet fordi det ikke tålte å bli lagt flatt for scanning ut/inn av Schengen, brukte en dag til å stå i kø for å få et nytt uten at utløpsdatoen ble endret.
Pass/visa regler er tidvis inkonsekvente, skulle av skipet jeg arbeider på etter å ha vaert i Mexico.
Ikke mulig å gå i land i Miami og ta fly til Europa uten ordentlig visum som jeg måtte ha søkt om i Norge, gikk i stedet i land i Bahamas uten noe bry - og der får man umiddelbart visum på flyplassen til USA slik at jeg kunne fly fra Bahamas til Miami for å ta BA videre til Europa!
Eders
Knut Erik