Delta har søkt på slots - OSL

Re: DL har søkt på slots - OSL

De har meldt inn et fly med 262 seter.

I så fall tror jeg de skal få store problem med å fylle opp foran, for 40" pitch og domestic first seter er langt fra konkurransedyktig mot SAS og Continental sine produkt.
De kan vel selge det som premium economy, men det passer heller ikke inn i Delta sin strategi.

Enten er det en feil, eller så er det meldt inn og så endres det senere. Kun mine to nikkels.

Last edited:

Uanset hvad de har requested i forbindelse med deres slots på OSL, så må det vel betegnes som fuldstændig usandsynligt at de skulle dukke op med 763 i domestic config med 262 sæder - men i første omgang handler det jo om de overhovedet kommer eller ej...

[...]

Delta er jo Skyteam medlem mot Sas og Co som begge er i Star Alliance. Hvilke fordeler kan dette gi dem på ruta til NYC?

Én klar fordel er jo det at man får enda flere valg når man skal vestover med Skyteam. For det andre; Se for deg en case der man flyr Delta på turen, men at nonstop-returen deres passer dårlig inn i planleggingen din... da er det fint å kunne ha feks KLM og AMS som et godt alternativ, og fortsatt kunne tjene poeng. Mao løfter ikke dette kun DL, men også Skyteam generelt. Så lenge KL/AF ikke må nedjustere sitt tilbud til OSL pga DL så taper nok ingen på det vil jeg tro. Dessuten kan det være greit for mange med FlyingBlue-kort å kunne velge en nonstop-rute til en mer enn viktig storby, noe NYC er på mange måter. ;)

Last edited:

Man skal ikke se bort ifra at en Delta-rute mellom OSL og JFK også kan tiltrekke seg noe feedertrafikk mellom OSL og sentral-Europa. Selv om det er mange non-stop flighter fra f.eks Amsterdam til USA, blir det jo alltids en og annen som velger å fly via OSL også - akkurat som nordmenn flyr via andre europeiske byer for å komme seg videre til USA.

Vet noen hvordan rutetabellen kommer til å se ut dersom Delta velger å starte opp denne ruten?

De har heldigvis JV over dammen så utgiftene og inntektene blir fordelt mellom DL/AF/KL.
Regner med at en eventuell flight vil ha DL/AF/KL rutenummer også. Om KL vil merke det på flightene OSL-AMS, så går alikevel penga tilbake til KL, eller underskuddet om det skulle bli realiteten!

Men hva skjer med optimistene i 787'en til Kjos etter dette, hvis det blir realitet..4 dgl til united'n og787 flyr tidligst 2012/2013??

Won't happen - denne versjonen har ikke BizElite. Trolig er det er 'default' seteantall paa flytypen naar de legger inn slotsoenkad, handling e.l.. DL's 763ER har konfig 35/181 eller 30/185.

Man skal ikke se bort ifra at en Delta-rute mellom OSL og JFK også kan tiltrekke seg noe feedertrafikk mellom OSL og sentral-Europa. Selv om det er mange non-stop flighter fra f.eks Amsterdam til USA, blir det jo alltids en og annen som velger å fly via OSL også - akkurat som nordmenn flyr via andre europeiske byer for å komme seg videre til USA.

Vet noen hvordan rutetabellen kommer til å se ut dersom Delta velger å starte opp denne ruten?

Det er en super sød tanke, men hvis du ser på DL´s rutenet ud af Europa, så tror jeg desværre at det vil blive meget få rejsende udenfor OSL´s primærområde...

Dette er nok en ren taktikk ifra Skyteam, folk i Norge har ikke giddet å bruke 2 connections før en IC flight ifra CPH og KL drar jo til AMS ifra flere norske flyplasser, med meget bra priser, og Skyteam er nok redde for at fler pax heller vil bruke SK ifra sin lokale flyplass. Så forsvinner SK, så forsvinner DL er nå min gjettning.
Om de kommer med 767 eller 757 spiller ingen rolle, har jo så si samme config, og 757 er mest økonomisk? Men spørs om de vil ha cargo da...

Won't happen - denne versjonen har ikke BizElite. Trolig er det er 'default' seteantall paa flytypen naar de legger inn slotsoenkad, handling e.l.. DL's 763ER har konfig 35/181 eller 30/185.

Kan konstatere at DL for S11 har søgt slots på CPH-ATL til 763 med 219 sæder - så 262 er ikke default for DL når de søger slots.

Jeg tror kanskje man etter hvert bør slutte å tro at hele verden spinner rundt SAS og hva SAS gjør.

Dette er nok en ren taktikk ifra Skyteam, folk i Norge har ikke giddet å bruke 2 connections før en IC flight ifra CPH og KL drar jo til AMS ifra flere norske flyplasser, med meget bra priser, og Skyteam er nok redde for at fler pax heller vil bruke SK ifra sin lokale flyplass. Så forsvinner SK, så forsvinner DL er nå min gjettning.

Igjen, denne beslutningen ble tatt før SAS lanserte EWR så don't hold your breath..

Om de kommer med 767 eller 757 spiller ingen rolle, har jo så si samme config, og 757 er mest økonomisk?

Delta sine transatlantiske 757 har 160 seter (de har også en varient med 174 seter) mens deres 767-300ER har rundt 220 seter. Jeg vil ikke akurat kalle det "så si samme config"

Kan konstatere at DL for S11 har søgt slots på CPH-ATL til 763 med 219 sæder - så 262 er ikke default for DL når de søger slots.

OK, men de bruker den ikke mer transatlantisk for det... ;)

Alle snakker om de norske markedet, men man skal ikke glemme at det bor noen mill her borte ogsaa. Og yielden er langt bedre ogsaa. Det er mye lengre mellom de riktig billige billettene fra USA til Skandi enn det er andre veien. Saa jeg tror egentlig beregningene til DL gaar langt mere paa hvor mange US-baserte pax de kan frakte over, og saa faar resten komme som 'ising paa kaka'.

Continental hadde i 2009 ca 33% belegg med lokaltrafikk til New York. Dvs. at 67% fløy videre i USA. Det vil i 2010 være ca 600.000 reisende mellom OSL og Nord-Amerika, fra Norge totalt ca 850.000.

Er de 850.000 kun reiser fra Norge eller begge veier?

Og finnes det tall på eller en fordelingen på reisende OSL--> USA, USA-->OSL, Norge-->USA og USA-->Norge?

Jeg tror kanskje man etter hvert bør slutte å tro at hele verden spinner rundt SAS og hva SAS gjør.

Tror ikke det heller, men ingen tvil om at konkurransen spisser seg til på OSL for IC trafikk. Og konkurrentene sitter da heller ikke å ser på at mulige jaktmarker forsvinner, eller gamle for den saks skyld. Og man må da tenke nye muligheter, som jeg vil si Skyteam har gjort her, mulig noe norske pax forsvinner ifra ifra AMS/CDG, men er ikke alle som skal til US heller.

Delta sine transatlantiske 757 har 160 seter (de har også en varient med 174 seter) mens deres 767-300ER har rundt 220 seter. Jeg vil ikke akurat kalle det "så si samme config"

Ikke mer... det visste jeg ikke, eller glemte å sjekke, trodde de kjørte over 200, er ikke det normalt på flere 757?

Ikke mer... det visste jeg ikke, eller glemte å sjekke, trodde de kjørte over 200, er ikke det normalt på flere 757?

Continental kører med en config på 175 (16/159) sæder i de 757ere der benyttes transatlantisk. Den 757 version DL fremtil 30 oktober har anvendt på JFK-ARN/CPH er ex NW maskiner med en config på 160 (16/144). Her fra 31. oktober er der skiftet til ex. TWA maskiner med en config på 176 (16/158).

I henhold til nuværende plan forventer DL igen fra sommerflyveplanen 2011 at benytte 757 med 160 config på JFK-CPH.

Er de 850.000 kun reiser fra Norge eller begge veier?

Og finnes det tall på eller en fordelingen på reisende OSL--> USA, USA-->OSL, Norge-->USA og USA-->Norge?

Det er reisende begge veier. Jeg tror bestemt at vi har disse tallene også, skal sjekke og så kommer vi tilbake.

Over 200 seter på en 752 betyr charter eller kun økonomiseter. Skal man ha en skikkelig business-klasse kommer man på rundt 160-170, avhengig av fordelingen mellom de ulike klassene.

Det høres også merkelig ut, siden Delta sine 763ER har 215 eller 216 seter.
Man skal aldri si aldri, kanskje de skal smyge inn en ekstra 3-seter bakerst.

Back