De tre store for mars 2009

Da er du usedvanlig lett å ryste.

Kan vi diskutere sak, ikke folks meninger om andre folks motiver? Sistnevnte er uhyre uinteressant.

Lad mig påpege at jeg ikke har udtalt mig om nogles folks motiver - men derimod om deres argumentation som jeg personligt synes er mangelfuld og baseret på nogle enkelte parametre som ikke forklarer det samlede billede. Men hvis dette er uhyre uintereesant for dig så er det jo fint...

Lad mig påpege at jeg ikke har udtalt mig om nogles folks motiver - men derimod om deres argumentation som jeg personligt synes er mangelfuld og baseret på nogle enkelte parametre som ikke forklarer det samlede billede. Men hvis dette er uhyre uintereesant for dig så er det jo fint...

Nei, det er interessant. Diskutèr heller det enn motiver, slik ihvertfall jeg leste meg frem til at du gjorde da du nettopp skreiv:

"det tyder på at den vådeste drøm for mange her (næst efter flere IC flyvninger fra OSL naturligvis) er at OSL en dag kan overgå CPH i pax."

Nei, det er interessant. Diskutèr heller det enn motiver, slik ihvertfall jeg leste meg frem til at du gjorde da du nettopp skreiv:

"det tyder på at den vådeste drøm for mange her (næst efter flere IC flyvninger fra OSL naturligvis) er at OSL en dag kan overgå CPH i pax."

Dette er ikke en diskussion af motiv - men en konstatering! ;)

ARN ser ut nå til å ha en stabil avstand til CPH på rundt 83-84%. På lik linje med OSL har ARN to konkurrerende flyplasser rett i nærheten, men i motsetning til OSL ser ARN ut til å være en tapende part i konkurransen og har satset på feil hester.

Vel, skal man sammenligne reelle størrelser, så bør vel Arlanda og Bromma legges inn i samme total. Stockholm er den eneste av de 3 hovedstedene med en ekte downtown flyplass. Rygge og Torp er provins, sammen med Skavsta.

Det er et annet forhold som bør påpekes, nemlig at andelene Oslo-pax både på Rygge og Torp er relativt stor. Ingen av flyplassene hadde trolig overlevd uten påfyll fra Oslo-området. Rygge er vel den plassen som jeg tror vil slite mest med å være i influensområdet til OSL.

Vel, skal man sammenligne reelle størrelser, så bør vel Arlanda og Bromma legges inn i samme total. Stockholm er den eneste av de 3 hovedstedene med en ekte downtown flyplass. Rygge og Torp er provins, sammen med Skavsta.

Det er et annet forhold som bør påpekes, nemlig at andelene Oslo-pax både på Rygge og Torp er relativt stor. Ingen av flyplassene hadde trolig overlevd uten påfyll fra Oslo-området. Rygge er vel den plassen som jeg tror vil slite mest med å være i influensområdet til OSL.

Det har du rett i JetBlue, og man skal helle ikke glemme følgende:

Dersom tallene for Rygge i for mars måned er i området rundt 40.000 reisende, er Oslo området med Rygge, Osl og Torp større en CPH og Sturup.

CPH/Sturup hadde 1.643.039 reisende i Mars 2009
RYG/TRF/OSL hadde 1.643.597 reisende i Mars 2009

Skandinavias flotteste by, troner øverst med 1.711.725 reisende ved alle tre flyplasser. Skavsta har enda ikke sluppet tallene for Mars, så tallene for februar er tatt med i beregningen. Avstanden er såpass stor at det vil neppe gi de største utslagene.

Det har du rett i JetBlue, og man skal helle ikke glemme følgende:
Dersom tallene for Rygge i for mars måned er i området rundt 40.000 reisende, er Oslo området med Rygge, Osl og Torp større en CPH og Sturup.

Enda en kommentar, litt på siden. Sturup hadde knapt nok blitt bygd idag, om Øresundbroen hadde kommet først. Men, flyplassen ligger nå der....

Dette er ikke en diskussion af motiv - men en konstatering! ;)

Man konstaterer at CPH har fått en mye større hit en det OSL har og at nå som SAS har kansellert SEA ruten og redusert til de fleste andre destinasjoner mens US Airways åpner OSL-PHL, blir dette slå ut positivt for OSL på internasjonalt og definitivt negativt for CPH. Det er FAKTA som CPH har å se frem til i månedene fremover.

Grunnen til at CPH er den størrelsen de er, er på grunn av at SAS har bestemt å ha sin hoved hub der. Nå som SAS kutter på intercont og nordmenn begynner å få flere intercont alternativer fra OSL (CO hadde hatt mye større materiell på OSL dersom de hadde hatt det tilgjengelig og CO har bekreftet at OSL blir en 787 destinasjon) vil dette selvsagt gå ut over CPH. Og nå som SAS kutter kraftig på CPH mens andre åpner intercont på OSL er det mer enn våte drømmer, kamerat.

Dersom LH tar over SAS (noe som er spekulasjoner) kommer CPH til å bli en skygge av sitt nåværende selv.

KGLs analyser er basert på historiske data og hva man kan forvente og er meget veloverveid. Det er klart at i disse tider blir ting mer usikkert, men man kan alikevel lage en forecast som ligger rimelig nært realitetene.

Man konstaterer at CPH har fått en mye større hit en det OSL har og at nå som SAS har kansellert SEA ruten og redusert til de fleste andre destinasjoner mens US Airways åpner OSL-PHL, blir dette slå ut positivt for OSL på internasjonalt og definitivt negativt for CPH. Det er FAKTA som CPH har å se frem til i månedene fremover.

Grunnen til at CPH er den størrelsen de er, er på grunn av at SAS har bestemt å ha sin hoved hub der. Nå som SAS kutter på intercont og nordmenn begynner å få flere intercont alternativer fra OSL (CO hadde hatt mye større materiell på OSL dersom de hadde hatt det tilgjengelig og CO har bekreftet at OSL blir en 787 destinasjon) vil dette selvsagt gå ut over CPH. Og nå som SAS kutter kraftig på CPH mens andre åpner intercont på OSL er det mer enn våte drømmer, kamerat.

Dersom LH tar over SAS (noe som er spekulasjoner) kommer CPH til å bli en skygge av sitt nåværende selv.

KGLs analyser er basert på historiske data og hva man kan forvente og er meget veloverveid. Det er klart at i disse tider blir ting mer usikkert, men man kan alikevel lage en forecast som ligger rimelig nært realitetene.

Tak for dit indlæg - det var helt som forventet! Spændende at du tillægger enkelte ruter så stor betydning...

Gør mig forresten den tjeneste at se på statikken for CPH og tag et nøjere kig på volumen af international lokalt ankommende/afgående pax - så er jeg sikker på at vi kan blive enig om at OSL er langt fra dette niveau.

Tak for dit indlæg - det var helt som forventet! Spændende at du tillægger enkelte ruter så stor betydning...

Gør mig forresten den tjeneste at se på statikken for CPH og tag et nøjere kig på volumen af international lokalt ankommende/afgående pax - så er jeg sikker på at vi kan blive enig om at OSL er langt fra dette niveau.

Så du ser på SAS Intercont sin reduksjon på CPH som uviktig for CPH??

Ser du bort fra charter, får reduksjonene til SAS intercont stor betydning for CPH sine tall mens på OSL ser vi nye intercont ruter.

Klart at OSL ikke kommer i nærheten av CPH på utenlandsruter, dette fordi man har like mange flyplasser på østlandet som man har i Danmark totalt og at nordmenn kan reise direkte fra sin hjemby i Norge og har mange fler alternativer.

Men at CPH og OSL er nærmere enn noen gang i totalt antall passasjerer og for hver måned som går kommer man nærmere. Det er noe vi sikkert kan være enig i

Det er vel akkurat der akilleshelen til CPH er PP - det er blir mer og mer en lokal flyplass for Øresundregionen (rundt 90% internationale flighter og transfer/transit øvrige Scandinavia er sterkt nedadgående). Andelen av hightech-virksomheter er stor i området, og for disse er det bare en devise som gjelder - videokonferanser i stedet for flyreiser (spesielt gjelder dette i trangere tider).

For OSL og øvrige Norge er ikke CPH den interkontinentale huben lenger. Det er ikke uten grunn at KLM er så stor på Norge - både billigere og langt langt flere destinasjoner enn fra CPH. Så er det alle destinasjonene som dekkes fra Frankfurt, München og nå også Zürich. London Heathrow er heller ikke et dumt sted å reise via hvis en skal vestover.

Med andre ord passasjerene av i dag er ikke lojale, ikke enkle å lure - de er rett og slett lure og velger der det er billigst, enklest og kanskje også søker det også noe nytt og bedre? CPH og SAS - hvorfor?

Så du ser på SAS Intercont sin reduksjon på CPH som uviktig for CPH??i

Nej det gør jeg ikke - men jeg tillægger det ikke så stor betydning som du gør. I det store billede er det ikke så større volumer denne reduktion medfører.

Ser du bort fra charter, får reduksjonene til SAS intercont stor betydning for CPH sine tall mens på OSL ser vi nye intercont ruter.

Det er naturligvis en uheldig udvikling for CPH men er et resultat af den nuværende situation i hele verden. Det er naturligvis svært for OSL at blive ramt på dette område, i betragtning af at IC er så godt som ikke eksisterende!

Klart at OSL ikke kommer i nærheten av CPH på utenlandsruter, dette fordi man har like mange flyplasser på østlandet som man har i Danmark totalt og at nordmenn kan reise direkte fra sin hjemby i Norge og har mange fler alternativer.

Nu må du stoppe - der er en overordnet grund til dette og det er det faktum at markedet fra København er betydelig større end fra Oslo.

Men at CPH og OSL er nærmere enn noen gang i totalt antall passasjerer og for hver måned som går kommer man nærmere. Det er noe vi sikkert kan være enig i

Dette er korrekt - men som jeg har nævnt er der en række forhold i de foregående måneder som gør det svært at vurdere om denne trend fortsætter. Mange ting kan ske...

Det er vel akkurat der akilleshelen til CPH er PP - det er blir mer og mer en lokal flyplass for Øresundregionen (rundt 90% internationale flighter og transfer/transit øvrige Scandinavia er sterkt nedadgående). Andelen av hightech-virksomheter er stor i området, og for disse er det bare en devise som gjelder - videokonferanser i stedet for flyreiser (spesielt gjelder dette i trangere tider).

CPH har uden tvivl en udfordring i forhold til at højne transferandelen - der arbejdes hårdt på dette bag kulisserne til gavn for flyselskaberne og kunderne. Et problem er dog naturligvis at dette for CPH kræver en stærk medspiller i form af lufthavens home carrier - hvilket vel er en betingelse der ikke rigtigt er opfyldt i øjeblikket.

Derfor skal man heller ikke stirre sin blind på dette område som en vej til vækst - det ved CPH også og det er derfor man gerne vil invitere Ryanair inden for i varmen, uanset hvad man nu måtte mene om dette selskab. Jeg er personligt ganske negativ i forhold til Ryanair, men det vil uden tvivl være en god kunde for CPH.

I forhold til fjoråret har vel SAS kuttet godt over 20 % av sommerrutene, men mye av dette er innland og "mindre fly" enn intercont, og gjør muligens ikke samme store utslaget som kuttet av intercont-avganger.

Interkont-trafiken utgör en rätt liten del av SAS totala produktion. 20 procent av sommar-trafiken låter som det får större effekt än de tre linjer eller vad det nu är frågan om som försvinner från SAS IC.

Og da starter Thai opp OSL-BKK. 2 nye intercont ruter starter da i sommer mens kraftige kutt paa CPH.

Og da starter Thai opp OSL-BKK. 2 nye intercont ruter starter da i sommer mens kraftige kutt paa CPH.

Återstår att se vad dessa två linjer får för effekt på statistiken. Utrikestrafiken som utgör övriga världen (dvs allt exlusive Europa) lär ju öka 100 procent eller nåt åt det hållet.

Med tre destinationer i Skandinavien får Thai fina marknadsfördelar på Europa-Asien.

OSL må jo kunne sies å ha gjort en brukbar jobb i nedgangstider, med opptil flere nye selskap og ruter på tapetet; både Thai, Swiss, AirBerlin og US har jo tydeligvis turt å satse på OSL i nedgangstider. Burde i hvertfall veie litt opp for alle kuttene SK gjør...

Back