På 737NG så er det, etter husk fra skilled-mech kurs, en plugg på "dattaen" på motoren. Som gir beskjed til computeren hvilken thrustrating den har. (Stone?)
Antar det var den du lurte på![]()
Står endel om motorene her The CFM56-7B uten at jeg er noe ekspert på dette
Edit: Nå er jeg litt på tynn is, men mener du kan overrate de fleste motorer i nødstilfelle dersom behovet er der.
Takk så mye for grundige svar!
Kan man override den fysiske blokkeringen på classic? Jeg antar at for NG så kan man i prinsippet fjerne "pluggen" uten nevneverdige kostnader?
Glemte dette, dette er ikke det vi på norsk forstår med en plugg. Det er en connector, eller rettere sagt en "blankingsplugg" som settes i et "mangepinnet" receptacle på EEC. Denne "pluggen" inneholder kontakter mellom forskjellige pinner i connector slik at det er konfigurasjonen av pinner og dermed kontakter som forteller EEC hva rating skal være.Jeg antar at for NG så kan man i prinsippet fjerne "pluggen" uten nevneverdige kostnader?
Glemte dette, dette er ikke det vi på norsk forstår med en plugg. Det er en connector, eller rettere sagt en "blankingsplugg" som settes i et "mangepinnet" receptacle på EEC. Denne "pluggen" inneholder kontakter mellom forskjellige pinner i connector slik at det er konfigurasjonen av pinner og dermed kontakter som forteller EEC hva rating skal være.
Ble litt tungvint språk dette men håper du forstår.
Ellers står det litt om ratings her: http://www.b737.org.uk/powerplant.htm#Engine_Ratings
Et kjapt spørsmål om de-rating av motorer:
Jeg antar at selve motoren er den samme om det er 27K eller 22K lbs thrust (eller liknende). Hvordan gjøres selve de-ratingen? Fysiske tilpasninger, eller software/styringssystemer?
Mulig at vi snakker forbi hverandre, men i min verden er det N1 (fan speed) som representerer thrust. Den drives indirekte av N2 (høytrykksspolen) og den alt overveiende faktor som avgjør dennes fart er fuelmengde. Denne styres av MEC som får input fra throttle posisjon, N2 (turtall) samt diverse trykk og temperaturer i motoren (CDP, CBP, CIT). MEC styrer VSV (og VBV, Variable Bleed Valves) for å optimere airflow (også bl.a. for å unngå stall) og dermed motorens effektivitet og dermed også å holde EGT så lav som mulig. Så derfor mener jeg at å peke på VSV som "sjef" for thrust blir feil. Når du er nær takeoff thrust er VSV helt åpen uansett.På -3 er det lengden på VSV-aktuatorene (Variable Stator Vane) som bestemmer hvor mye motoren skal yte. Jo lengre aktuatorer, jo mer luft slippes inn i høytrykkskompressoren (stator vanene åpner litt mer) som igjen gir høyere turtall og dermed mer thrust.
Mulig at vi snakker forbi hverandre, men i min verden er det N1 (fan speed) som representerer thrust. Den drives indirekte av N2 (høytrykksspolen) og den alt overveiende faktor som avgjør dennes fart er fuelmengde. Denne styres av MEC som får input fra throttle posisjon, N2 (turtall) samt diverse trykk og temperaturer i motoren (CDP, CBP, CIT). MEC styrer VSV (og VBV, Variable Bleed Valves) for å optimere airflow (også bl.a. for å unngå stall) og dermed motorens effektivitet og dermed også å holde EGT så lav som mulig. Så derfor mener jeg at å peke på VSV som "sjef" for thrust blir feil. Når du er nær takeoff thrust er VSV helt åpen uansett.
Du kan uten store justeringer flytte en -3C1 fra en -400 med 23,5K til en -500 med 18,5K (eller andre veien) såfremt den er korrekt justert i utgangspunktet. Den store forskjellen er rett og slett hvor langt fram du kan dytte throttle...
Men om det forskjell på VSV rigging mellom -3B1, -3B2 og -3C1 er en annen sak.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.