De-icervæske

Re: De-icervæske

Skal ihvertfall love dere at det verken smaker godt eller er særlig behagelig å få i øynene. ;)

Skal ihvertfall love dere at det verken smaker godt eller er særlig behagelig å få i øynene. ;)

Kan skrive under på den ;) Burde nesten fått installert "de-deiceing" på vei inn til gate. Bilvask i stor skala? ^_^

Etter flere tusen de-icinger forbeholder jeg meg retten til å være uenig...

Det smaker ikke vondt, det er bare utrolig søtt, og er ikke verre å få i øynene enn f.eks kloret vann i et svømmebasseng...

...men det er jo min mening da... :colgate:

Det smaker ikke vondt, det er bare utrolig søtt, og er ikke verre å få i øynene enn f.eks kloret vann i et svømmebasseng...

Viss det ikke er verre enn klor vann så er det ikke det jeg har fått i øynene. Kanskje det var racasan eller noe da?

Hehe.. Man vet jo aldri.. Kanskje man har blitt herdet... :p

Kontaktlinser og de-icingvæske på øynene er en dårlig kombinasjon da. Ikke ser du noe, og ikke får du ut linsene heller... :p

Forøvrig er både Racasan/IDU-Flight/blåvæske/dassvæske (forbannet barn har også mange navn) og oljer mye verre å få i øynene....

Førstnevnte setter jo også sine spor i form av en kraftig blåfarge som sitter fantastisk godt i ansiktet... :colgate:

Det er din mening ja :) Skal vi bli litt tekniske så består mye deicingvæske av forskjellige varianter av glykol (f.eks. propanglykol og etanglykol), som smaker søtt, men er giftig. Får man det i øynene bør man hente nærmeste øyeskyller for å være sikker..

Du kan jo se her hvordan det kan gå:
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2484955.ece

...og skal vi bli enda mer tekniske, så består de-icingvæsken normalt av monopropylenglykol(MPG), mens noen land ennå tillater bruk av den mer giftige monoetylenglykol (MEG).
Sistnevnte er klassifisert som helseskadelig, mens førstnevnte IKKE er det.

MEG blir ikke brukt i de-icingvæsker her til lands (ei heller i europa såvidt jeg vet), mens USA fremdeles tillater det, og stoffet holder der en ganske stor markedsandel pga. lavere pris.
Episoden du henviser til skyldtes MEG, ikke MPG.

...og skal vi bli enda mer tekniske, så består de-icingvæsken normalt av monopropylenglykol(MPG), mens noen land ennå tillater bruk av den mer giftige monoetylenglykol (MEG).

MEG blir ikke brukt i de-icingvæsker her til lands (ei heller i europa såvidt jeg vet), mens USA fremdeles tillater det, og stoffet holder der en ganske stor markedsandel pga. lavere pris.

De-icingvæsken som brukes i Norge er nok ikke giftig, men de tilsetningsstoffene som brukes for å få rett viskositet er vistnok meget giftige. Min far satt i et utvalg for å finne ut av betydningen om det skulle bli lekasje til Stjørdalselva fra Værnes, derfor vet jeg dette.

Væsken er uansett ikke klassifisert som helsefarlig, antageligvis fordi disse tilsetningsstoffene er tilstede i meget små mengder.

Det største problemet ved utslipp i naturen er at de-icingvæske bruker oksygen i nedbrytningen, så annet liv i vannet rett og slett kan bli kvalt.

Vet ikke hvor utbredt det er, men vi bruker i hvertfall Propylene Glycol der jeg deicer :)

n63907193_33541572_3934.jpg

n63907193_33542810_6689.jpg

Og så favoritten :)

n63907193_33579555_8893.jpg

Vi bruker også to forskjellige væsker (Type I og Type IV) i USA mens her i Europa er det vel kun en type for både av- og anti-ising (Type II)?

Hehe.. Man vet jo aldri.. Kanskje man har blitt herdet... :p

Kontaktlinser og de-icingvæske på øynene er en dårlig kombinasjon da. Ikke ser du noe, og ikke får du ut linsene heller... :p

Forøvrig er både Racasan/IDU-Flight/blåvæske/dassvæske (forbannet barn har også mange navn) og oljer mye verre å få i øynene....

Førstnevnte setter jo også sine spor i form av en kraftig blåfarge som sitter fantastisk godt i ansiktet... :colgate:

Får man bluejuice i øynene må dette skylles umiddelbart ut og skylle øyet ganske lenge i vann, for blåvæska kan påvirke proteinet i øyene og gjøre stor skade sies det fra giftmiddelsentralen, stygg væske å få innvortes, øye og sår. Oljer kan jo være etsende også, det kan undertegnende skrive under på, hyd.olje rett i øya ble en ekkel opplevelse, sitte en halvtime å skylle øynene i springvann er ikke noe behagelig, men det begrenser skadene betraktelig.

Vet ikke hvor utbredt det er, men vi bruker i hvertfall Propylene Glycol der jeg deicer :)

Vi bruker også to forskjellige væsker (Type I og Type IV) i USA mens her i Europa er det vel kun en type for både av- og anti-ising (Type II)?

Ja, flere og flere går over til MPG-varianten fordi den er mindre farlig.

Hvordan de-icing/anti-icingen utføres varierer nok litt i europa. Jeg har inntrykk av at man lengre syd favoriserer bruk av "one-step anti-icing" med 50-75% Type II, mens her på berget foretrekker man to-stegs varianten, med de-icing med vann eller Type I-mix, og anti-icing med Type II 50-100%...

Type IV-væske gjorde sitt inntog her også, men pga. problemer med uttørking av væskerester, rehydrering, og påfølgende frysing i luften, med det resultat at ror og denslags ble trege/fastlåst, så gikk man tilbake til Type II-væske...

Last edited:

Får man bluejuice i øynene må dette skylles umiddelbart ut og skylle øyet ganske lenge i vann, for blåvæska kan påvirke proteinet i øyene og gjøre stor skade sies det fra giftmiddelsentralen, stygg væske å få innvortes, øye og sår. Oljer kan jo være etsende også, det kan undertegnende skrive under på, hyd.olje rett i øya ble en ekkel opplevelse, sitte en halvtime å skylle øynene i springvann er ikke noe behagelig, men det begrenser skadene betraktelig.

En kompis når jeg gikk flymek linja hadde munnen åpen mens han avmonterte en motor :lol: Skydrol smaker visstnok ikke så godt :)

De-icingvæsken som brukes i Norge er nok ikke giftig, men de tilsetningsstoffene som brukes for å få rett viskositet er vistnok meget giftige. Min far satt i et utvalg for å finne ut av betydningen om det skulle bli lekasje til Stjørdalselva fra Værnes, derfor vet jeg dette.
Så veldig giftig er ikke deicing væska. Det som er problemet Bla med utslipp til Stjørdalselva er at glycolen forbruker oksygenet i vannet for å nedbrytes. Noen kan sikkert huske lukta på Fornebu, der vannet "råttnet" av oksygenmangel. Det skal være nok vannføring i Stjørdalselva til at dette ikke er ansett som et problem. Type I væske består av 80% glycol, og Type II av ca 50% glycol. Tilsettningsstoffene utgjør langt under 10% totalt. Da snakker vi om fuktemiddel, korrosjonsinhibitorer, etc. og for Type II/IV er det også fortykkningsmiddel. (Thickening agent) Gubben fra Kilfrost som reiste rundt og presenterte både TYpe I og Type II først på 80 tallet drakk væska. Og han lever i beste velgående.

Back