• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

De beste pilotene (mest flaks- de er dyktige men har flaks også)?

Re: De beste pilotene(mest flaks- de er dyktige men har flaks også)?

Mye bra arbeid og innsats i cockpit på UA DC-10 i Sioux City også.

Espen
 
Re: De beste pilotene(mest flaks- de er dyktige men har flaks også)?

Sant nok. Hengte meg opp i at det var lettere med motorene bak.
Var nok litt for rask der. :)
Ellers liker jeg nok best på å fokusere på dyktighet og ikke flaks.
Uavhengig av flatt vann el ikke, så mener jeg veldig bestemt at det er større sjans for å lykkes med en ditch hvis man har motorer bak kontra under vingene. Det trenger man egentlig ikke være flyger for å spå..
 
Re: De beste pilotene(mest flaks- de er dyktige men har flaks også)?

Kaptein de Crespigny og resten av gjengen på QF32 gjorde også en strålende jobb i en komplisert situasjon.

Eric Moody og resten av medlemmene i Galunggung Glider Club hadde også solide doser av The Right Stuff :)
 
Re: De beste pilotene(mest flaks- de er dyktige men har flaks også)?

Den der LOT buklandingen ja.
Husker ikke nøyaktig detaljene, men synes såvidt å minnes om en sikring (circuit breaker)
på et side panel i cockpiten som de flygerene visstnok glemte å sjekke før de landet med hjula opp.
Kanskje noe om at enkelte slike episoder kan være selvforskyldt.
Noen år siden jeg rattet 767 men kanskje noen som er fersk på den som kan bekrefte eller avkrefte det ovenstående?
 
Re: De beste pilotene(mest flaks- de er dyktige men har flaks også)?

Den der LOT buklandingen ja.
Husker ikke nøyaktig detaljene, men synes såvidt å minnes om en sikring (circuit breaker)
på et side panel i cockpiten som de flygerene visstnok glemte å sjekke før de landet med hjula opp.
Kanskje noe om at enkelte slike episoder kan være selvforskyldt.
Noen år siden jeg rattet 767 men kanskje noen som er fersk på den som kan bekrefte eller avkrefte det ovenstående?

Rapport her.

http://avherald.com/h?article=4456bd6b
 
Re: De beste pilotene(mest flaks- de er dyktige men har flaks også)?


Der var rapporten ja, og jammen var det ikke en slik circuit breaker som var poppet ute og hadde den vært inne så hadde hjulene kommet ned med det alternative systemet.
Etterpåklokskap i sofakroken er dog enkelt, men man lærer noe hver gang man leser en rapport om slikt.
Glad det ikke var meg.:cry:
 
Last edited:
Back
Top