Re: DC-10 og Dreamliner: Asia rundt på 8 dager.
En liten oppdatering fra Bangladesh, hadde en fornøyelig DC-10-opplevelse fra Dhaka via Chittagong til Abu Dhabi nå på mandag:
Biman har nå kun 2 DC-10´er i bruk, S2-ACO og -ACP. Det har vært et ønske om å få parkert hele flåten for lenge siden, men enn så lenge gjør den nødvendig nytte for seg som transport for de mange Bangladesh´ere som jobber i Gulfstatene, Biman har rett og slett ikke annen kapasistet å sette inn på disse rutene.
F-28´ene er parkert for godt siden vi var her sist for halvannet år siden, 77W nr. 2 er satt i trafikk.
Utsikt fra enden av passasjerterminalen på DAC mot cargo, hangarar og flyparkering:
fra venstre Biman 777, bak den 2 stk. parkerte DC-10, S2-ACP `City of Dhaka´ (som jeg fløy med sist) taues ut fra hangar og bort til terminalen, bak den igjen skimtes halemotoren på en Tristar og en motorløs DC-10.
Min transport til Chittagong og AUH denne dagen; S2-ACO.
En mekaniker sjekker motor #2 via en luke i halen før maskinen taues til gate.
Denne lander og taxer inn til cargoterminalen :
Utenriksterminalen på DAC er like trivelig som jeg mente å huske fra forrige korte opphold; mye eksotisk treverk i tak, vegger og gulv. Luftig, rolig, forholdsvis få passasjerer, lite mas og taxfree-pushing.
På tide med litt mat, oppe i 2.etg. er det enda roligere; innerst i gangen her er det 4 flotte lounger.
Balaka og AmEx loungen kan besøkes hvis en har et kredittkort (eller cash eller noe; ble ikke helt klok på reglene, men) loungen, Chicken Do Piaza´n og øl´en hos AmEx (eller var det Balaka ?) var helt fortreffelig.
BG 025 og 027: 2 DC-10´er på vei til Gulfen.
737-800, A310 og 777 deler resten av Bimans rutenett mellom seg.
Som en ser er ikke DAC en ekstremt travel flyplass.
Tid for boarding, bak til venstre her ses 2 stk. United Airways MD-80.
-ACP er klar for avgang til Doha og Dubai, bak den skimtes en Saudi 777 som er fast gjest på DAC:
Fikk igjen tildelt `hedersplassen´ 2J; vindussete på første rad.
Biman tar godt vare på sine ´celebre´ gjester. Denne flighten var i utgangspunktet overbooket; men stasjonsjefen i Bangkok tok en telefon til rette vedkommende ved innsjekk på BKK dagen før og ordna biffen. Da jeg sjekka inn på DAC denne morgenen ble jeg nok en gang ropt fram forbi køen, kjapt sjekka inn og tildelt kremsetet.
Biman A310 i oppdatert livery;
S2-ACR til venstre her rapporteres å bli satt i trafikk igjen, kanskje allerede neste måned når ruten til Hong Kong startes opp igjen.
Ellers ses halen på en A310 i forrige, kortlevde fargeskjema, en av Bimans nå pensjonerte F-28, DC-10 S2-ACQ som er motorløs og sannsynligvis har gjort sitt, og helt til høyre en av Bimans nye 77W i nyeste livery.
, Den fremste Tristar'en virket mistenkelig kjent - her sett i Atlanta i 1999.
`Atlanta-Tristar´en var borte, forhåpentligvis flyr den høyt og lykkelig et sted.
Sky Capital Airlines L-1011 er her derimot ennå, lurer på om den i det hele tatt har vært i luften siden den ble fløyet opp fra Bangkok.
Biman´s pensjonerte DC-10 S2-ACS holder den med selskap, sammen med en GMG MD-80 og en Dash 8.
Min hyggelige sidemann, en forretningsmann fra Chittagong som var på vei hjem fra dagstur og jobbmøte i Dhaka finner ikke plass til koffertene sine i bagasjehyllene. Ikke noe problem, sier crewet, bare ha den foran beina dine på 1. seterad under take off:
Biman hadde tidligere en Businessklasse med 2+2+2 seter i bredden her framme i flyet, men for å få inn flest mulig passasjerer på Hajj-flyvninger ble det omgjort til turistklassekonfig her også (2+5+2). I.o.m at DC-10´ene når stort sett blir brukt til `arbeidertransport´fra Bangladesh til Gulfen har det vært hensiktsmessig å beholde det slik, og `we can finally make some money´, som en av crewet sa, disse flightene til Abu Dhabi, Dubai og Doha er stort sett stappa fulle.
Fremre kabin var dedikert til de som skulle av i Chittagong (Bangladesh´s primære havneby sørøst i landet), så jeg ble alene igjen der framme mens vi ventet på påstigene passasjerer.
Fikk ikke forlate flyet mens vi ventet denne gangen, men fikk servert det jeg ønsket å drikke av hyggelig og vakker frøken (frue, viste det seg

), samt slått av en prat. Hun synes DC-10´n var litt gammel nå og setene ikke direkte behagelige, men sa hun elsket å jobbe i den brede kabinen med brede midtganger og galley med god tumleplass. Hun jobbet også på Bimans 777, men det virket som hun trivdes vel så godt i Douglas´n.
Hadde 2-seteren alene på den 5 timer lange turen fra Chittagong til Abu Dhabi, og fikk også tilbud om å bytte til meg en 5-seter å sove på, men var fornøyd og happy der jeg satt.
Igjen var det en knallgod/knallsterk kyllingcurry med ris, med mango-chutney som supplemang til de som ville ha det. Vann, juice, kaffe og te, ingen alkohol ombord.
Lyset i kabinen var med unntak av under matserveringen skrudd av på hele turen, veldig rolig og fin stemning ombord. Leste noen kapittler i Abraham Verghese `Alene sammen´ mens India gled forbi under oss, litt Mac-mekking ble det og tid til.
Innflyvning til Abu Dhabi; stilig !
Ikke noe stress før landing heller; lyset i kabinen og `fest setebeltet´-skiltet ble først slått på et lite kvarter før vi var nede.
Ble som eneste (?) transittpassasjer fra denne flighten etterhvert hentet av egen minibuss som kjørte meg over til Qatar Airways på terminal 1.
AUH og Qatar var et lite kultursjokk i forhold til flyplassen i Dhaka og DC-10, alt går mye kjappere, mere lyd, kommers og effektivitet.
På DOH en time og to senere lar jeg meg imponere av QR´s velsmurte transit-maskineri, horder av passasjerer blir effektivt sluset til og fra sine respektive flighter.
Lavt belegg hos QR til Oslo denne natten, fikk sikret meg en 4-seter og sov ganske så greit store deler av turen. Og ja, det er strålende å lande i egen by når morgenen kommer, slippe den siste biten opp fra CHP, ARN eller andre steder
Skulle noen få DC-10 ånden over seg flyr Biman fra fx. Bangkok, AUH, Doha og Dubai, og billetter kan bestilles online på bla.
http://www.biman-airlines.com,
http://asiatravel.com,
http://www.bravofly.se/vg1/home.do.
Visum til Bangladesh fås ved ankomst og koster 50 USD.
Biman-kapteinen vår mente at det ville over for DC-10 før 2013 er omme, andre mener at de beholdes et år og to til, en kan i alle fall håpe.