DC-10 - Dine minner

SAS «hentet» vel en god del DC-10-30 etter at 747 ble faset ut. Mine foreldre og broder EB saa en SK avgang paa Auckland NZ - med DC-10-30 ex Air New Zealand. Jeg mener aa huske at SAS kjoepte / hadde opsjon paa 2 DC-10-30 som aldri ble levert til Freddy Laker. Det tok svaert lang tid aa bygge om disse til KSSU Standard 1 aar + .

SAS overtok vel ogsaa en eller flere DC-10 fra KLM ?

Ja, ser ut som noen hadde en kort karriere innom SAS på slutten av 80-tallet. Og også kjøpte fra KLM

Basert på Planespotters.net liste er det 12 DC-10-30 som var innom SAS, så kan noen eventuelt legge til eventuelle mangler

MSN - REG - Historie

84 - SE-DFG/LN-ALN - Levert KLM i 1973, men fløy litt for Ghana Airway og Viasa, inkludert en runway overrun i PTY i '83 hvor nesehjulet kollapset. Hos SAS 1985-1989. Til JAT også en broket karriere hos blant annet VASP og Ghana Airways før den ble beslaglagt på FCO i 2003 og hugget opp der noen år senere

159 - OY-KDB - Levert KLM i 1975. Rakk innom Phillipines Airlines og Aloha, før den var hos SAS 1985-1990. Deretter World Airways, Malaysia Airlines, og til slutt Ghana Airways og endte opp på FCO i 2003 etter konkursen der

171 - LN-RKA - Levert SAS i 1974, til Swissair i 1989 og til slutt Northwest 1991-2005
SE-DFG/LN-ALN 1985-1989

171 - SE-DFD- Levert SAs i 1974. Ut i 1990 til AOM/Air Lib

217 - OY-KDA - Levert SAS i 1975. 1989-2001 hos UTA, AOM og Air Lib

227 - SE-DFH - Levert Air New Zealand i 1976. SAS 1986-1990. Så til AOM/Air Lib

233 -SE DFE - Levert SAS i 1976. Til AOM i 1990

234 - OY-KDC - Levert Thai i 1977. Hos SAS 1987-1990. Så til Malaysia og til slutt Ghana Airways. Ryktes å være en restaurant i Accra nå?

236 - LN-RKD - Levert Thai i 1977. SAS 1987-1990. Malaysia Airlines 1990-1995, så Northwest frem til 2006

315 - LN-RKC - Levert Laker i 1980, tatt over av SAS i 1984. Hos AOM og Air Lib fra 1989 til 2001

315 - SE-DFF - Levert Laker i 1980. Hos AOM og Air Lib fra 1989 til 2001
 
84 - SE-DFG/LN-ALN - Levert KLM i 1973, men fløy litt for Ghana Airway og Viasa, inkludert en runway overrun i PTY i '83 hvor nesehjulet kollapset. Hos SAS 1985-1989. Til JAT også en broket karriere hos blant annet VASP og Ghana Airways før den ble beslaglagt på FCO i 2003 og hugget opp der noen år senere

159 - OY-KDB - Levert KLM i 1975. Rakk innom Phillipines Airlines og Aloha, før den var hos SAS 1985-1990. Deretter World Airways, Malaysia Airlines, og til slutt Ghana Airways og endte opp på FCO i 2003 etter konkursen der

171 - LN-RKA - Levert SAS i 1974, til Swissair i 1989 og til slutt Northwest 1991-2005
SE-DFG/LN-ALN 1985-1989

171 - SE-DFD- Levert SAs i 1974. Ut i 1990 til AOM/Air Lib

217 - OY-KDA - Levert SAS i 1975. 1989-2001 hos UTA, AOM og Air Lib

227 - SE-DFH - Levert Air New Zealand i 1976. SAS 1986-1990. Så til AOM/Air Lib

233 -SE DFE - Levert SAS i 1976. Til AOM i 1990

234 - OY-KDC - Levert Thai i 1977. Hos SAS 1987-1990. Så til Malaysia og til slutt Ghana Airways. Ryktes å være en restaurant i Accra nå?

236 - LN-RKD - Levert Thai i 1977. SAS 1987-1990. Malaysia Airlines 1990-1995, så Northwest frem til 2006

315 - LN-RKC - Levert Laker i 1980, tatt over av SAS i 1984. Hos AOM og Air Lib fra 1989 til 2001

315 - SE-DFF - Levert Laker i 1980. Hos AOM og Air Lib fra 1989 til 2001

LN-RKB. Levert SAS i 1974, havnet i vannet i New York i 1984, konvertert til frakter og flydd for FedEx siden 1985 (Nettopp flydd SEA-MEM i skrivende stund, og skal videre til EWR).
 
LN-RKB. Levert SAS i 1974, havnet i vannet i New York i 1984, konvertert til frakter og flydd for FedEx siden 1985 (Nettopp flydd SEA-MEM i skrivende stund, og skal videre til EWR).

Med Arve Tellefsen og Stradivarius'en ombord.
 
Min eneste `vanlig tur med DC-10 var med Scanair og `Baloo fra GEN til Tenerife i 1994. Husker jeg lot meg imponere av den store kabinen med to midtganger, tror jeg ennå har en pute som souvenir. Returen gikk med Scanairs MD-83, i ettertid kjekt å ha i loggboken det og.

Så er det egentlig fast forward til oktober 2011. DC-10 i passasjertrafikk er så og si over, bare Biman Bangladesh holder ut ennå. På denne tiden har jeg truffet likesinnede flyfrikere som tipser om planlagt mission for å fly DC-10 fra Abu Dhabi via Sylhet til Dhaka. Vi ender opp med soloppgangs-take off på klappsete i cocpit, magisk.

http://www.youtube.com/watch?v=v3fnGvSqLgI
(tripreport her):
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=116047

Halvannet år senere droppet jeg TG´s direkte BKK-OSL til fordel for Bangkok-Dhaka-Chittagong-Abu Dhabi-Oslo for igjen å få 2 leg på DC-10, igjen er det prioritert boarding og vindussete på første rad, topp service!

DC-10´s svanesang som passasjerfly ble markert 20. februar 2014 med en ekstraordinær tur med S2-ACR (msn 48317) fra Dhaka via Kuwait til Birmingham i England. Kevin Stokes i Biman hadde nok håpet på enda større interesse for denne episke flighten, men vi var til slutt kun 50 passasjerer ombord. De omtalte 5-seterene stod mao. tomme og klar for alle som trengte en strekk og en blund underveis, fantastisk tur i godt selskap.

Påfølgende helg gjorde Biman 9(!) så godt som utsolgte entusiast-rundturer fra Birmingham International. Jeg var hjemme igjen og hadde tenkt å droppe disse, men da helga kom ble fristelsen for stor, jeg hev meg rundt, fløy over og fikk med meg de 2 siste av disse.
Planen var egentlig at flyet skulle videre til USA og doneres til et flymuseet, men ett eller annet skar seg i siste liten. Så fly og crew returnerte istedenfor til DAC allerede søndag kveld, der det ble stående og etterhvert hugget opp (i ettertid viste det seg at en kompis av meg hadde klart å snikeSnakke seg til en plass ombord, nok en smule urlegimentert).

For min del fikk altså en enslig tur med Scanair følge av 8 legs med Biman sånn helt på tampen, og søndag 24.februar går da vel inn i historien som siste DC-10 flight med passasjerer; BHX til BHX.

Paradoksalt ble 2014 siste år i passasjertrafikk for både DC-10 og etterfølgeren MD-11 (vi havna skikkelig på champisfylla da KLM åpnet kranene i turist` fra Montreal til Amsterdam i slutten av oktober), så et begivenhetsrikt år; kan skryte på meg å ha vært ombord på siste flight på både DC-10 og MD-11. :)
 

Attachments

  • DSC06763.jpg
    DSC06763.jpg
    58.8 KB · Views: 445
  • DSC06566.jpg
    DSC06566.jpg
    61.7 KB · Views: 449
Last edited:
Fin tråd det her om DC-10 minner.
Har ikke mye å byde med, har aldri jobbet på den slags fly, men har delt styrehus med mange flygere som fløy disse, de var alle imponert over autopilot systemet, bedre enn 747 sa alle sammen. Og derfor bedre enn DC-8, B-737 og B-727 auto pilot system., som egentlig var som en vær hane på en seilbåt, i beste fall.
Jeg satt ofte i styrehuset på DC-10, på gratis tur, eller bare for å observere selv om man hadde billett der bak.
En gang på SAS til JFK, kanskje 1979, eller 1980, fra Scandi Land ble jeg invitert dit for jeg sa til en vertinne at jeg var også flyger. (Var jo fersk som en snørrunge, men hadde dilla og 300 timer og B - sertifikat, så jeg fikk sete der oppe med Gud og assistentene hans.
Dem var hyggelige folk og jeg hadde store runde øyner.
På innflyging ville dem visse frem auto landing på denne maskinen, jeg fikk god briefing og satt forventningsfullt å så på at alt gikk på auto. Helt til nesten nede på betongen så plutselig la dyret seg over til høyere og skipperen hev seg på rattet i siste liten og tok over kontroll før det slo en vinge tipp og en motor i Terra Firma.
Jeg var mektig imponert må vite, men holdt kjeften godt lukket. (Imponert av at dem reddet landingen i siste liten. Min erfaring på den tiden med fler motors fly, var Piper Seneca Versjon NR. 1, som er en lat gris selv på tom vekt, men egentlig bra trening for alt blir bare enklere senere.)
Har jo også mange turer med Diesel 10 som pax, kunne skrevet bøker om all reising på hver fly type, samt MD-11 like etterpå.
Yes, Knut W snakket om store vinduer, absolutt og behagelige seter der oppe.
Måtte ha mellom teknikeren for å kjøre klappsete på MD-11.•
DC-10 var vel enklere, men siste turen i det styrehuset var Arrow Air fra en tjuv plass i Syd Amerika til Miami. Veldig ned sarvet, jeg dro bak i laste rommet for å finne mere komfort, men det var null. (Hadde klappsete pga min arbeids giver fløy på kontrakt for Arrow Air, stort sett bånn i bøtta, skjønt jeg jobbet for Tradewinds Airlines, som kanskje var et hakk under)
 
Last edited:
234 - OY-KDC - Levert Thai i 1977. Hos SAS 1987-1990. Så til Malaysia og til slutt Ghana Airways. Ryktes å være en restaurant i Accra nå?

Etter hva jeg hører, er denne restauranten nå stengt og fjernet ...
 
Vel flytypen jeg har hatt de beste og «værste» setene… Fra First Class med Continental via First Business Class med SAS, rakk også «Work&Sleep Class med SAS/ANA, World Business Class med Northwest til midten på 5-seteren med både SAS og Continental.
 
Sommeren -81 var siste året jeg reiste som barn på fly. Min far kjøpte "fly så mye du vil" i 30 dager i USA, billett med NorthWest Orient for hele familien. Vi startet med, jeg antar det var en 747-100 med 2-4-3 setekonfigurasjon GEN-JFK, etter 3 dager i NY bar det videre med 727 til SFO, med flybytte i MSP, vi kom så sent inn at det bare var 4 ledige plasser på flyet videre og det var i First, som fremdeles er min eneste First-opplevelse. Etter 8 dager i SFO skulle vi til LAX, men måtte fly via SEA. Fra SEA hadde vi DC10 til LAX. Jeg husker ikke så mye av det, annet en at jeg synes det var litt rart med et ekstra landingshjul midt under flyet. Jeg husker ikke setekonfigurasjonen, men kan det ha vært 2-4-2? etter som det var 2-4-3 på 747. Så husker jeg vi så ned på Mt St Hellen som hadde eksplodert 13mnd tidligere. Det var grått på bakken i mils omkrets av fjellet. Da vi landet på LAX var det den varmeste 18 juni på 61år og vi stampet i kø nordover mot Passadena. Det sto 2 biler i bredden å kokte i veikanten, og 2 felt gikk i gangfart. Den sommeren ble det 2x741, 1xDC10 og 8x727, både 100 og 200
Litt mer en 5 år senere, 12 desember 86, skulle vi på Juleferie til NZ. Det var DC9 fra FBU til CPH, så DC10 til SIN, med en mellomlanding i BKK på noen timer. Da var setekonfigurasjonen 2-5-2, men vi hadde 2setere. Jeg syntes det var merkelig med 5 seter. Tenk å være så uheldig å havne på midtsetet. Jeg husker vi så ned på Ganges deltaet og den Bengalske bukt. I januar skal jeg endelig få oppleve det området, når vi skal på ferie til Bangladesh.
Det skulle gå helt til 18.06.22 før jeg igjen fikk prøvd 9 abreast, men da var det Norse sin Dreamliner. De resterende 10 flightene gikk med Qantas sine 743, 742, 742M, Cessna Grand Caravan over Cook Strait og SAS DC9 FRA-CPH-FBU
 
Fløy Varig DC-10 nattfly mellom Caracas og Rio på begynnelsen av 90-tallet. Husker at hodetelefonene brukte luft i stedet for elektriske ledninger for å overføre lyd. Det så rart ut, men funka som juling. DC10 var en fin maskin å fly med, også når man satt bakerst.
 
Jeg har hatt en så travel yrkestilværelse at det ikke har blitt mye tid til reiseberetninger og refleksjoner. 10ern var lenge min favoritt maskin på langrutene sammen med 11ern.
De første flygingene jeg hadde midt på syttitallet var først med KLM på "melkeruta" til Syd-Amerika når jeg skulle på jobb oppdrag i Venezuela eller Colombia. Ruten gikk AMS - MAD - CCS når jeg skulle til Venezuela og samme flight dersom jeg skulle til Bogota. Det var fine flighter med som regel halvfulle fly og god service. Disse flightene gikk alltid om natten og ikke som i dag på dagtid. Man hadde god tid og i MAD ble vi som regel busset inn til den gamle terminalen som da ofte var folketom. Disse rutene ble etter hvert erstattet med 11ern som gikk direkte til CCS eller BOG. Fine flyturer.
Ellers mange 10er flighter med SAS til JFK eller SEA. Det var trivelige flyturer og var vel topp årene for SAS på langrutene på sytti og inn på åttitallet.
På slutten av åttitallet og inn på nittitallet ble det mange mange 10er flighter med BCAL/ BA fra LGW til både IAH og DFW. Det var bra service i C klasse og antagelig hakket bedre enn både KLM og SAS i denne perioden. Det ble også noen 10er flighter med Continental LGW - IAH på slutten på åttitallet i og med at vi hadde interline avtale med CO og AE når jeg jobbet i Norway Airlines. Siste 10er flight ble med BA LGW til IAH i -94 mener jeg å huske.
 
Deilig tråd med fine historier gitt.. Hadde mange turer med SAS sine DC10ere på 80 tallet og da som "reiser alene" og foran i snuten da firmaet til senior betalte. Husker jeg riktig med at det var tre klasser på SAS? Jeg innbiller meg at jeg stort sett reiste nest først og noen ganger på First Business?

Et annet godt minne var Scanair DC10 til Miami i 88 eller 89 h or vi mellomlandet i Bangor var det vel for å tanke. Av en eller annen grunn spiste vi middag kvelden vi landet med pilotene på Coconuts Fort Lauderdale.

Kjipeste minne var DC10 fra BKK til ARN med kraftig matforgiftning fra Bali. Ganske slitsom tur for en som er meget lite glad i offentlige toaletter.

Gladminner var Premiar fra Tenerife hvor makkeren og jag fikk drikke så mye Bloody Mary vi ønsket da vi byttet plass på grunn av et medisinsk tilfelle.
 
Deilig tråd med fine historier gitt.. Hadde mange turer med SAS sine DC10ere på 80 tallet og da som "reiser alene" og foran i snuten da firmaet til senior betalte. Husker jeg riktig med at det var tre klasser på SAS? Jeg innbiller meg at jeg stort sett reiste nest først og noen ganger på First Business?

Du husker bra, DC-10 var siste SAS Langdistanse maskin med 3 klasser: First, First Business Class (som var navnet inntil SAS ble dømt til ta bort First i navnet) og Economy. Business var i 2 kabiner, en liten kabin rett bak First, som ble brukt som «Sleep» i konseptet Work - Sleep et noe kortvarig konsept.
 
Husker jeg riktig med at det var tre klasser på SAS? Jeg innbiller meg at jeg stort sett reiste nest først og noen ganger på First Business?

DC-10 var vel det siste flyet i SAS-flåten som hadde førsteklasse? Jeg hadde en tur på førsteklasse i SE-DFF i august 1989, det må ha vært helt på slutten av førsteklasse i SAS generelt, 767’ene ble vel ikke levert med førsteklasse?
 
DC-10 var vel det siste flyet i SAS-flåten som hadde førsteklasse? Jeg hadde en tur på førsteklasse i SE-DFF i august 1989, det må ha vært helt på slutten av førsteklasse i SAS generelt, 767’ene ble vel ikke levert med førsteklasse?

Ja, det stemmer. Tierne gikk igjennom alle 'fasene' i den perioden. Husker ikke om First var borte da de ble pensjonert, men 767 ble levert uten.
 
Du husker bra, DC-10 var siste SAS Langdistanse maskin med 3 klasser: First, First Business Class (som var navnet inntil SAS ble dømt til ta bort First i navnet) og Economy. Business var i 2 kabiner, en liten kabin rett bak First, som ble brukt som «Sleep» i konseptet Work - Sleep et noe kortvarig konsept.

Hvem krevde at SAS skulle fjerne First navnet?

Kan kan ikke har vært noen i USA for der har de First Class enda.
 
Hvem krevde at SAS skulle fjerne First navnet?

Kan kan ikke har vært noen i USA for der har de First Class enda.

Og First kan man bruke om first flass. SAS brukte navnet på sin business class.

Gravde litt på sidene til Nasjonalbiblioteket, og fant ut VG skrev om det i mars 1988. En vesttysk domstol nektet SAS å bruke ordet First i sin First Business Class fordi man kunne misforstå og tro det var en first class (når det bare var business class).
 
Og First kan man bruke om first class. SAS brukte navnet på sin business class.

Gravde litt på sidene til Nasjonalbiblioteket, og fant ut VG skrev om det i mars 1988. En vesttysk domstol nektet SAS å bruke ordet First i sin First Business Class fordi man kunne misforstå og tro det var en first class (når det bare var business class).

Tusen takk for forklaringen Martin.

Men det er helt utrolig at de kan kalle Premium økonomi seter i USA for First Class.
Maten er helt ok, og setene er det samme som SAS pluss til USA.
 
Men det er helt utrolig at de kan kalle Premium økonomi seter i USA for First Class.
Maten er helt ok, og setene er det samme som SAS pluss til USA.

De gjorde jo ikke det, First Business var bare et ordspill på at det var den 'beste' eller 'første' Business-class'en. Continental gjorde det samme, men med motsatt rekkefølge, de kalte sin Business First.

Maten den gang var generelt av langt høyere klasse enn i dag, i alle klasser.
 
Back
Top