SAS «hentet» vel en god del DC-10-30 etter at 747 ble faset ut. Mine foreldre og broder EB saa en SK avgang paa Auckland NZ - med DC-10-30 ex Air New Zealand. Jeg mener aa huske at SAS kjoepte / hadde opsjon paa 2 DC-10-30 som aldri ble levert til Freddy Laker. Det tok svaert lang tid aa bygge om disse til KSSU Standard 1 aar + .
SAS overtok vel ogsaa en eller flere DC-10 fra KLM ?
Ja, ser ut som noen hadde en kort karriere innom SAS på slutten av 80-tallet. Og også kjøpte fra KLM
Basert på Planespotters.net liste er det 12 DC-10-30 som var innom SAS, så kan noen eventuelt legge til eventuelle mangler
MSN - REG - Historie
84 - SE-DFG/LN-ALN - Levert KLM i 1973, men fløy litt for Ghana Airway og Viasa, inkludert en runway overrun i PTY i '83 hvor nesehjulet kollapset. Hos SAS 1985-1989. Til JAT også en broket karriere hos blant annet VASP og Ghana Airways før den ble beslaglagt på FCO i 2003 og hugget opp der noen år senere
159 - OY-KDB - Levert KLM i 1975. Rakk innom Phillipines Airlines og Aloha, før den var hos SAS 1985-1990. Deretter World Airways, Malaysia Airlines, og til slutt Ghana Airways og endte opp på FCO i 2003 etter konkursen der
171 - LN-RKA - Levert SAS i 1974, til Swissair i 1989 og til slutt Northwest 1991-2005
SE-DFG/LN-ALN 1985-1989
171 - SE-DFD- Levert SAs i 1974. Ut i 1990 til AOM/Air Lib
217 - OY-KDA - Levert SAS i 1975. 1989-2001 hos UTA, AOM og Air Lib
227 - SE-DFH - Levert Air New Zealand i 1976. SAS 1986-1990. Så til AOM/Air Lib
233 -SE DFE - Levert SAS i 1976. Til AOM i 1990
234 - OY-KDC - Levert Thai i 1977. Hos SAS 1987-1990. Så til Malaysia og til slutt Ghana Airways. Ryktes å være en restaurant i Accra nå?
236 - LN-RKD - Levert Thai i 1977. SAS 1987-1990. Malaysia Airlines 1990-1995, så Northwest frem til 2006
315 - LN-RKC - Levert Laker i 1980, tatt over av SAS i 1984. Hos AOM og Air Lib fra 1989 til 2001
315 - SE-DFF - Levert Laker i 1980. Hos AOM og Air Lib fra 1989 til 2001