DATs nye operasjoner i nord

En slik avtale kom ikke som noen overraskelse.SAS ville neppe ha gitt slipp på et opparbeidet kundegrunnlag.
Avtalen er kun sunn fornuft. Dog, om regulariteten ikke fungerer tilfredstillende vil en del av markedet raskt flytte seg over til Evenes.
Så nå står det bare igjen å få flyene i lufta 1 April.Her ligger det antagelig nok av utfordringer og avklaringer.

DAT kan i dag med stor glæde meddele at SAS og DAT har indgået aftale om samarbejde på ruterne til og fra Lofoten.

Er det også snakk om interline med WF, slik at man kan få gjennomgående billetter Lofoten-Helgeland el.l. Er det noen grunn til at SAS ikke er på banen med pressemelding eller stiller opp med kommentarer?

Dette burde jo være veldig gode nyheter for de som er bosatt i Lofoten og forretningsreisende/turister til Lofoten.

Ja, man kan undres hvorfor SAS ikke slår på stortromma i samme åndedrag for å feie DAT-DY-samarbeidet til siden. Enten kan vi gratulere eller så er det noe som skurrer her.

Rolig nu, det blev såmænd bare aftalt at DAT gik ud med dette i dag.
Nu er jeg jo begyndt at forstå at der helst skal ligge flere lag af betydninger og problemer bag alt i denne sag. Men det er nu ikke så kompliceret hele tiden. For de der læser dette og skal flyve til og fra Lofoten eller Narvik er dette i al sin enkelthed bare en god nyhed :-)

"Innkjøringsproblemer" vil nok DAT få nok av.
Heldigvis starter DAT sine operasjoner på Lofoten da området går inn i en relativt stabil værtype,men når vinteren kommer vil DAT flygere få erfare en type operasjon de tidligere aldri har vært i nærheten av.

Det er vel uten tvil den beste tiden på året å starte de nye flyvningene på, men på hvilket grunnlag kan du påstå at de aldri har vært i nærheten av slike operasjoner tidligere? Til informasjon kan jeg fortelle at en del av de pilotene som skal begynne å fly oppe i nord har 3 år med base på RRS bak seg, og senest i dag har de operert i snøstorm og 40kts. Jeg vet det er tøffe forhold oppe i nord, men det høres ut for meg som om du mener det bare er i nord det er ruskete:old Hva med flyvningene de har hatt til FLO de siste 10 årene? Det er vel kanskje den mest forblåste kyststrekningen i hele landet?
Nei, synes det lukter fordommer her. De har operert i alt fra -43gr til 50kts og snøstorm i vanskelig topografi.

Selvfølgelig vil det bli en overgansgperiode der alle må gjøre seg kjent med de ny plassene. Men de kommer til å levere 100%, garantert!

Rolig nu, det blev såmænd bare aftalt at DAT gik ud med dette i dag.
Nu er jeg jo begyndt at forstå at der helst skal ligge flere lag af betydninger og problemer bag alt i denne sag. Men det er nu ikke så kompliceret hele tiden. For de der læser dette og skal flyve til og fra Lofoten eller Narvik er dette i al sin enkelthed bare en god nyhed :-)

Be prepared: Her kan fort en fjær bli til fem høns. Eller skal vi holde oss til rett terminologi; en vinge kan fort bli til fem fly:D

LN-GTA
Jeg siterer kun flygere som har lang erfaring fra både FLO og Lofoten.
Sammen med Ørsta/Volda er Svolvær antagelig Svolvær blant den mest krevende å betjene i Norge.
Ellers blir det litt "epler og pærer" å sammeligne en 1200m bane med en 800 kortbane.

LN-GTA
Sammen med Ørsta/Volda er Svolvær antagelig Svolvær blant den mest krevende å betjene i Norge.
Ellers blir det litt "epler og pærer" å sammeligne en 1200m bane med en 800 kortbane.

Bare ut av generell interesse: Jobber du i Widerøe?

En 800m bane vil kreve en helt annen landingsteknikk enn en 1200-1500m bane.
For passasjerer merkes dette best ved såkalte "harde" landinger på en 800m bane.

LN-GTA

Har jeg forstått deg riktig at det er flygerne som uttaler at "DAT flygere få erfare en type operasjon de tidligere aldri har vært i nærheten av"? For meg virker det noget korttenkt...

Når det gjelder banelengde, kommer det jo helt an på hvilken type maskin man bruker. Man flyr som regel den typen som er best egnet til hvert enkelt formål. Du kan absolutt ikke sammenligne en Dash8-100 med en ATR.

Det er ikke rullebanelengden som er det krevende på kortbanenettet. Det er type approach, sirkling, værforhold, lysforhold og topografi som gjør det spesielt.

En 800m bane vil kreve en helt annen landingsteknikk enn en 1200-1500m bane.
For passasjerer merkes dette best ved såkalte "harde" landinger på en 800m bane.

Du sikter kanskje til short field landing? Dette er noe piloter kan fra sin utdannelse. Ingen piloter som utfører en SFL sitter å "føler" på stikka (I hvertfall ikke i dårlig vær/baneforhold).

Det er ikke rullebanelengden som er det krevende på kortbanenettet. Det er type approach, sirkling, værforhold, lysforhold og topografi som gjør det spesielt.

Er enig i det, men det er ikke dermed sagt at pilotene er helt uerfaren med dette fra andre plasser, slik det ble hevdet i en tidligere post. RRS f.eks har alle disse elementene du nevner.

Jeg sikter ikke til DAT-pilotene, men til jaas sin uttalelse om rullebanelengde :) Om DAT innehar de rette kvalifikasjonene for å fly i Lofoten har jeg ingen formening om.

Jeg synes denne diskusjonen er veldig interessant når det kommer til kravene i anbudet og oppfyllelse av disse. Spesielt alle momentene rundt SCAT-1 og tilgjengeligheten på utstyret til dette. Her får vi forhåpentligvis vite litt mer i tiden fremover.
Når det gjelder diskusjonen rundt DAT´s kompetanse til å fly i Lofoten, så blir det hele straks mer håpløst. Pilotene i DAT klarer helt sikkert å lære seg å fly Dash-8 akkurat som vi i WF har lært det en gang i tiden. Erfaringsnivået blir lavt i en periode, men dette kompenseres forhåpentligvis med større marginer i operasjonen. Hvis dette ikke hadde vært tilfelle, så hadde DAT heller ikke gjort det bra i Florø, hvilket de har.
Vi i WF er uten tvil dyktige i våre operasjoner på kortbanenettet, men det ekskluderer ikke DAT fra også å bli det.

Last edited:
Du sikter kanskje til short field landing? Dette er noe piloter kan fra sin utdannelse. Ingen piloter som utfører en SFL sitter å "føler" på stikka (I hvertfall ikke i dårlig vær/baneforhold).

Dette er selvfølgelig flisspikkeri, men SFL i en c172 på flyskolen blir ikke det samme som i en dash 8... altså de kan det ikke fra flyskolen.. prinsippet, kanskje..

DAT pilotene må vel lære seg landing på 800m bane i sim som WF pilotene har måttet...

Spør du meg er vel egentlig ikke det å sette maskinen på aimingpoint noe spesielt? Det er jo hvor lang distanse flyet bruker på å stoppe etter at alle 3 hjuelen er på bakken som avgjør om flyet er egnet til 800m bane eller ikke. Skulle tro en SAS pilot eller DY pilot skulle klart å få bakhjulene til en 737 ned på en 800m bane... hva som skjer etter derimot.. :S

SFL krever vel egentlig bare at man faktisk treffer amingpoint... give or take :)

Be prepared: Her kan fort en fjær bli til fem høns. Eller skal vi holde oss til rett terminologi; en vinge kan fort bli til fem fly:D

Se hvor effektive vi er her på forumet - mens andre sliter med å bygge en vinge er vi ferdige med 5 fly :p

Det er jo hvor lang distanse flyet bruker på å stoppe etter at alle 3 hjuelen er på bakken som avgjør om flyet er egnet til 800m bane eller ikke.

Nei, det er ikke det som avgjor om flyet er egnet til en 800m bane.

Utfordringen er Air-distance fra 50' over threshold til touchdown. Ved en 4.4+ graders innflygingsvinkel kan man senke threshold crossing height til 35'... of fortsatt beholde marginer til obstacles. Det er her DHC-8 egner seg bra med sine laavedor-lignende flaps som henger bak.

Etter at alle 3 hjulene er satt klarer de alle fleste turbo-prop maskiner aa stoppe neste umiddelbart.. utfordringen ligger heller i hvor de 3 hjulene treffer bakken etter å ha krysset terskel i 35 (eller 50) fot.

Og la oss ikke overdrive hvor vanskelig det er aa lande paa en kortbaneplass. Den eneste forskjellen er ett noe storre gjennomsynk som ma stoppes noe mer abrupt enn paa en 3.3 graders profil. Det blir helt uproblematisk for DAT gutta aa gjore dette... det er rett og slett ett ikke-tema.

We're not launching a space shuttle here, boys.

Last edited:
Dejligt at se disse svar, nu begynder det at se rigtigt ud.Bane længde er ganske rigtigt relativt. Jeg oplever i hvertfald at 1.800M ikke altid føles lang i min MD 83.

Som jeg forstår en del Lofoten skepsis, så er det steep approach segmentet der skulle gøre disse anflyvninger mere specielle end længere sydpå?

Er Lofoten banerne mere steep en Florø med 5,4 grader? Jeg synes ikke at jeg kunne se det men måske har jeg overset noget?

Back