DATs nye operasjoner i nord

ser at diskusjonen nå handler også om publisering av prosedyrene, er det noen som kan mye om aip som kan sende meg en pm på john.inge.johansen@nrk.no? har. vært i kontakt med avinor ang tispunkt for publiseringer og lurer fremdeles på hvorfor gls for ensh ligger på sup og ikke på current aip, aerodromekartet ble lagt på current ETTER at scat antennene kom opp, men ikke prosedyren. ang framtida for scat på leknes og røst og investeringene kommer på tv på mansag....

I følge Avinors planer skal man få SCAT-1 i Narvik i løpet av 2012. Ettersom at dette tydeligvis er bortkastede penger regner jeg med at det ikke blir noe av.

Kan noen si noe om hva som må til for å kunne fly EGNOS-approacher til de aktuelle flyplassene?

Vedr. fysiske installasjoner og utarbeidelse av prosedyrene hørtes det ut på Avinor tildigere at det tar rundt et års tid (pr flyplass/prosdeyre?) å godkjenne det. En slik lead-time er vel ikke uvanlig i den bransjen for slike prosedyrer.

De aller fleste Norwegian maskinene har hatt GLS installasjon fra de forlot Boeing

Bare nevner at GLS ikke er synonymt med SCAT-1, om det skulle herske noen forvirring rundt det. De nye flyene til Boeing har en ekstra VHF-mottaker som kan ta inn signaler fra GBAS/LAAS-bakkestasjon og de er derfor "GLS ready", men disse er definitivt ikke kompatible med "norske" SCAT-1 ut av boksen. Det er mulig at det bare er endringer i software som skal til for å få disse systemene til å snakke sammen, men jeg tviler på at det noen gang vil bli aktuelt. Jeg er forøvrig enig med DAT om at SBAS/EGNOS er en mye bedre løsning for det norske kortbanenettet enn SCAT-1 (forutsatt at dekningen er god nok, selvfølgelig).

Last edited:
Turbomeca.
Rundt det norske kortbanenett bedømmes GBAS med bakkekorreksjon ,dvs. SCAT-1 som et bedre alternativ enn SBAS /EGNOS,dog vesentlig dyrere.
Utover dette er vel spørsmålet om godkjenninger og hvordan Dept har håndert dette i denne saken.

Turbomeca.
Rundt det norske kortbanenett bedømmes GBAS med bakkekorreksjon ,dvs. SCAT-1 som et bedre alternativ enn SBAS /EGNOS,dog vesentlig dyrere.
Utover dette er vel spørsmålet om godkjenninger og hvordan Dept har håndert dette i denne saken.

Bedømt av hvem?

Turbomeca.

Det har jeg ikke noe tro på.

Har EGNOS bakkekorreksjon?

Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om, men EGNOS sender signalene sine via satelitt basert på en modell av ionosfæren laget fra målinger som gjøres av et nett med basestasjoner (som nødvendigvis står på bakken).

Last edited:
Diskusjonen glir vel litt ut her.
En teknisk diskusjon som går på EGNOS kontra SCAT-1 blir en diskusjon om ulike GLS system.
Sakens kjerne er vel at EGNOS ikke er klarert for Norge og derfor ikke kan tas i bruk av DAT?
Derved er vi tilbake til utgangspunktet.
Vil DAT kunne ta i bruk presisjonsbasert innflygning på Svolvær basert på EGNOS fra 1 April 2012 ?
I nettmøte svarte Rungholm inndirekte bekreftene på dette ved å si at Egnos nå blir installert i de to fly som er kjøpt inn.

Kan Rungholm/DAT vennligst bekrefte/gi svar på disse enkle spørsmål ?

JAAS

Såfremt der findes en approach så ja - ellers bliver det svært. Vi er nogenlunde sikre på at have udstyret i flyet.

Jeg vil først si (som det har blitt påpekt av flere mange ganger) at det egentlig er veldig ulogisk å kreve "tilsvarende" utstyr i flyet hvis det ikke finnes en innflygingsprosedyre hvor dette faktisk kan brukes.
Det interessante med kommentaren i posten over er at DAT faktisk åpner for den muligheten at EGNOS ikke er installert i flyene 1. april selv om det ikke er det mest sannsynlige. Hva om DAT sine fly faktisk ikke har "eller tilsvarende" installert 1. april? Som sagt ingen praktiske konsekvenser siden det ikke finnes noen prosedyre, MEN formelt vil det være et brudd på forutsetningene for å tildele DAT disse rutene. Teksten i anbudsutlysningen har med tydelighet vist at for SD er det formelle vikigere enn det praktiske.
Da blir det spennende å se Hva NRK Nordland har å bringe av nytt i saken i kveld.

Last edited:
JAAS

Såfremt der findes en approach så ja - ellers bliver det svært. Vi er nogenlunde sikre på at have udstyret i flyet.

hei!

Jeg har forstått det slik at Scat-1 er tilgjengelig til deres Dash8, men dere søkte bare for ATR. Hvorfor dette? Og hvis Scat-1 er tigjengelig, vil dere innstallere dette for å møte kravet i anbudet (Nå som "lignende" ikke er godkjent)?

Earlybird:

Hvad mener du med at vi bare søgte på ATR?

Og ja, hvis SCAT-1 er tilgængelig vil vi installere.

Hei. Jeg burde formulert meg mer spørrende enn påstående. Jeg fikk innstykket i en samtele med noen kollegaer at DAT har søkt tidligere om scat1 til ATR, men ikke DASH? Jeg fikk også inntrykket av at Scat-1 fortsatt er tilgjengelig til dash?

Back