Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

kekker

Onkel reisende kekker
Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Dash 8 har jo vært en bærebjelke i flåten til WF ganske lenge nå. Kan det være at de rett og slett begynner å bli slitne.

Som vi vet og har diskutert før så er det veldig få maskiner som er funnet passende til å være en fremtidig erstatter.

Helt klart en anna diskusjon, men hva er det som er aktuelle kandidater??

Er det slik at det må være en turboprop, eller kan det bli små "jetter" av no slag?!


---
MOD NOTE: Splittet fra http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=79366
 
Last edited by a moderator:
Re: Widerøe-maskin med problemer

Helt klart en anna diskusjon, men hva er det som er aktuelle kandidater??

Er det slik at det må være en turboprop, eller kan det bli små "jetter" av no slag?!

I praksis er det ingen andre alternativer til kortbaneoperasjonene enn Dash8-103. Eneste mulighet vil være å få Bombardier til å produsere nye av disse.
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Det er ingen aktuelle kandidater, så derfor skal alle individer gjennom et omfattende program for å klare 'en generasjon' til.

Alle operatører og flytyper har slike problemer innimellom, men media synes å være veldig på hugget når det gjelder slike ting, så derfor havner det fort på forsiden.
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

I praksis er det ingen andre alternativer til kortbaneoperasjonene enn Dash8-103. Eneste mulighet vil være å få Bombardier til å produsere nye av disse.

Etter hva jeg har hørt så kommer Bombardier ALDRI til å åpne produksjonslinjen av 100 serien igjen.
WF fikk vel sjangsen til å bestille nye fly for noen år siden da Bombardier skulle legge ned linjen, men SAS sa nei.. :headbang
Rett meg gjærne om jeg tar feil?

I så fall er det jo en av tidenes dårligste avgjørelser. WF har hatt tilnærmet monopol i årevis på kortbane, nettopp fordi kun WF har matriellet til å operere 800m baner.
Den "edge`en " fjernet SAS glatt. (Om det jeg har hørt stemmer da)
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Etter hva jeg har hørt så kommer Bombardier ALDRI til å åpne produksjonslinjen av 100 serien igjen.
WF fikk vel sjangsen til å bestille nye fly for noen år siden da Bombardier skulle legge ned linjen, men SAS sa nei.. :headbang
Rett meg gjærne om jeg tar feil?

Akkurat den versjonen har jeg ikke hørt tidligere, men det finnes mange versjoner og varianter :) Man bestiller uansett ikke nye fly hvis man ikke har behov for nye fly, spesielt ikke når flytypen hverken er videreutviklet eller effektivisert i forhold til eksisterende flåte, og sånn sett ville ikke kjøp av nye fly gitt noen økonomiske besparelser på samme måte som f.eks. innføring av 737-800 vs. -300 hos DY. Så å kalle det tidenes dårligste beslutning er kanskje litt enkelt for oss sofaslitere om man ikke sitter på alle detaljer :)

De første 100-flyene til WF har fortsatt ikke gått helt ut på tid/sykluser, og sånn sett ville det nok også vært dyrt om man skulle fått Bombardier til å opprettholde en produksjonslinje for å vente på den dagen WF faktisk måtte trenge nye fly. Tar jeg ikke feil skal den første 100-maskinen til WF inn til "life extension" først nå i år, og deretter er det vel nye 10-15 år i tjeneste.
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Jojo, men life extension på gammelt matriell er vel neppe det optimale? Du ser da hva som skjer nå. Det er jo en "hendelse" nesten hver uke med dashene. Du må jo være enig i at WF hadde hvert tjent med å få nye fly?
WF ville jo fornye flåten men SK sa nei. Selv om WF tjener penger som eff! og nok vil fortsette med det.
Skulle det komme en ny flytype som kan erstatte 100 serien så kan jo i teorien alle opperer dem på lik linje. Da har plutselig ikke WF noen fordel med tanke på årevis med erfaringer gjort med dashèn.
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Jojo, men life extension på gammelt matriell er vel neppe det optimale?

Du får si det til LH der life extension på bla. 737 er et viktig tema for tiden ;) Du vet like godt som andre her at det er ingenting som er optimalt i denne bransjen og det meste er et kompromiss.
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Det er ingen aktuelle kandidater, så derfor skal alle individer gjennom et omfattende program for å klare 'en generasjon' til.
Siden vi allerede har sporet litt av - det eneste reelle alternativet til -100 på kortbanenettet er vel egentlig par-tre hundre meter mer med asfalt.

(Og den debatten har vi jo hatt et par ganger allerede..)
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Siden vi allerede har sporet litt av - det eneste reelle alternativet til -100 på kortbanenettet er vel egentlig par-tre hundre meter mer med asfalt.

(Og den debatten har vi jo hatt et par ganger allerede..)

Nei, mer asfalt løser ingen verdens ting på mange av kortbaneflyplassene, da det er terrenget rundt som gjør at større fly ikke kan operere der .. omtrent uansett hvor lang rullebane man fikk bygget.
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Lenger RWY vil i enkelte tilfeller føre til at det kreves en NOE brattere utklatring. Dette gjelder spesielt for flyplasser med utklatring nær/over fjell, master (Vigra?) etc. Veldig kort fortalt.
 
Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

hmm hvor gamle er de 100 serien hos Widerøe nå? eg trokke de er sååå gamle nå, eg kan godt tro den flytypen kan klare å leve ganske lenge som opp til over 30 år.. mange fly lever lenge...
 
Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Dash 8-100'erne er for det meste bygget i 93-95, noen i 90-91 ref http://www.scanair.no/wideroe.html

Synes ikke -100erne bærer preg av å være gamle, da vil jeg heller si -300'erne som BSSW la ut bilde av så eldre og mer slitt ut, selv om mange er av en yngre alder (opp mot 1999).
 
Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Husk at alder ikke spiller så stor rolle som antall cycles - WFs fly har ganske mange flybevegelser pr. dag. Noen her har vel oversikt over hvor mange cycles de med mest gangtid har.
 
Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

hmm hvor gamle er de 100 serien hos Widerøe nå? eg trokke de er sååå gamle nå, eg kan godt tro den flytypen kan klare å leve ganske lenge som opp til over 30 år.. mange fly lever lenge...

Alder har ikke så mye å si når det gjelder fly, det er først og fremst antallet avgangs- og landingssykluser som avgjør hvor lenge maskinene kan fly. Et fly sertifiseres så vidt jeg forstår for et visst antall sykluser (=en avgang og en landing) men kan oppgraderes og/eller resertifiseres for flere sykluser senere.
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Lenger RWY vil i enkelte tilfeller føre til at det kreves en NOE brattere utklatring. Dette gjelder spesielt for flyplasser med utklatring nær/over fjell, master (Vigra?) etc. Veldig kort fortalt.

Du er jammen meg god om du klarer å fly på et fjell fra Vigra, det er hav i alle retninger. ;) Men du har rett i at man fly på fjell i nærheten ja. Nærmeste fjell tror jeg blir Brattvågen? Rett meg her om jeg har feil, dere lokale sjeler. :)
 
Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

- LN-WIA, C/N 359, levert 21/05-1993 til WIF
.
.
. LN-WIO, C/N 417, levert 08/12-1995 til WIF
- LN-WIP, C/N 239, levert 30/10-1990 til Tyrolean. 14/03-1996 til WIF
- LN-WIR, C/N 273, levert 30/04-1991 til Rheintal/Austrian . Til WIF 05/12-1996
- LN-WIS, C/N 247, levert 10/12-1990 til American West Air Line. Til WIF 16/08-1999
- LN-WIT, C/N 310, levert 16/12-1991 til Tyrolean Air. Til WIF 10/03-08
- LN-WIU, C/N 378, levert 28/04-1994 til US Air Ex/Piedmont Air Line. Til WIF 20/12-09




Vidar
 
Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Forsåvidt riktig, men som du ser av min oversikt ovenfor er WIF's eldste maskin levert i oktober 1990. Dette skyldes at WIF har utvidet sin flåte med brukte maskiner.



Vidar
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Du er jammen meg god om du klarer å fly på et fjell fra Vigra, det er hav i alle retninger. ;) Men du har rett i at man fly på fjell i nærheten ja. Nærmeste fjell tror jeg blir Brattvågen? Rett meg her om jeg har feil, dere lokale sjeler. :)

http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENAL/EN_AD_2_ENAL_6-2_en.pdf

Masten i forlengelsen av rullebane 07 gjør at man har en del begrensninger ved innflygning til Vigra... bl.a. har ikke 07 ILS. I motsatt tilfelle, hvis banen skulle forlenges må man ha en høyere klatringsgradient på bane 25 for å sikkert komme over masten ved utflygning/missed approach.
 
Last edited:
Back
Top