Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Husk at alder ikke spiller så stor rolle som antall cycles - WFs fly har ganske mange flybevegelser pr. dag. Noen her har vel oversikt over hvor mange cycles de med mest gangtid har.

ca 50-80000 :)
 
Last edited:
Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Finnes det noe annet fly enn Sukhoi Su-80 som finnes i noen flyprodusents katalog for bestilling og som har ytelse som kan sammenlignes med Dash 8-100?
 
Re: Widerøe-maskin med problemer

Jojo, men life extension på gammelt matriell er vel neppe det optimale? Du ser da hva som skjer nå. Det er jo en "hendelse" nesten hver uke med dashene.

Akkurat den blir vel litt for enkel? :) Man må også se på hvor mye snag (tekniske problemer) det er hos WF i forhold til hos andre operatører av Dash8. WF har flere år blitt kåret til den Dash8-operatøren med best driftskvalitet uavhengig av alder på flypark. Epler må sammenlignes med epler, og ikke med pærer. Men selvfølgelig, en nyere flypark kunne kanskje gitt færre problemer. Samtidig er det mye økonomi oppi det hele som nok hverken du eller jeg har noe grunnlag til å bedømme...og godt er vel det :)


Skulle det komme en ny flytype som kan erstatte 100 serien så kan jo i teorien alle opperer dem på lik linje. Da har plutselig ikke WF noen fordel med tanke på årevis med erfaringer gjort med dashèn.

Alle kan vel i dag operere 100 på lik linje med WF hvis de ønsker....? Jeg skjønner hva du mener, men likevel ikke helt :)
 
Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Triplesevenlover; Keypoint skrev det jeg ville ha svart deg nå om han ikke skrev det først :-)
 
Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Med den "livstidsforlengelse" som -100 maskinene skal gjennom nå, vil denne flytypen kunne produsere i 15-20 år til uten store problemer.
 
Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Det bygges jo en ny utgave av Twin Otter, hvorfor så bekymret?
 
Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Og Dornier 228 har kommet i ny og forbedret utgave. Man kan vel tenke seg at Dash 8-100 kan fornyes også?
 
Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Men nå skal det vel litt mer enn kun et selskap sine ordrer til for at de faktisk skal produsere nye fly. Men når dash`ene som flyes i dag blir parkert, har det helt sikkert kommet en ny versjon som tar over.
 
Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Hva utføres av arbeid for "livstidsforlengelsen" til -103 maskinene?
 
Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Lofotposten nevner i en bisetning at Widerøe har gått sammen med andre for å få produsenter til å utvikle nye STOL-fly. Er det håp om en helt nyutviklet erstatter for Dash 8-100 eller er kanskje håpet og få Bombardier til å gjenoppta produksjonen av Dash 8-100 som en NG?

Les mer om dette, og at Widerøe har gått sammen med 63 andre flyselvskaper for å få produsenter til å utvikle morgendagens STOL-fly.

http://www.lofotposten.no/lokale_nyheter/article6039271.ece
 
Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Lofotposten nevner i en bisetning at Widerøe har gått sammen med andre for å få produsenter til å utvikle nye STOL-fly. Er det håp om en helt nyutviklet erstatter for Dash 8-100 eller er kanskje håpet og få Bombardier til å gjenoppta produksjonen av Dash 8-100 som en NG?



http://www.lofotposten.no/lokale_nyheter/article6039271.ece

Ein noko tilsvarande artikkel frå NRK Sogn og Fjordane.

– Alternativ vil kome, og så lenge det er ein marknad og politisk vilje til å oppretthalde kortbanenettet i Norge, skal Widerøe syte for at det er sikre og komfortable fly som kan trafikkere desse flyplassane, seier kommunikasjonsdirektøren til Fjordabladet.


http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.8128968
 
Back
Top