Dårleg bemanna i MOL?

wf145

at your service!
Dårleg bemanna i MOL?

To sk-avgangar til MOL måtte gå til KSU fordi Molde var stengt:
Er dei dårleg bemanna på AFIS i Molde?
[
[]SK2317 []13MAR05[] [ ALT
[
[ F50 5053 LNRNM
[
[ STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1 CODE2
[ 13MAR TRD KSU 1845 1920 2359 0011 0032 0035 RO:314
[ 14MAR KSU BGO 1945 2045 0059 0104 0210 0213 WS:314
[
[ RO - OPERATIONAL CONTROL
[ WS - REMOVAL OF SNOW, ICE, WATER AND SAND FROM AIRPORT
[
[ SI RRT KSU DUE MOL CLOSED

SK4119 []13MAR05[] [ ALT ADHOC CHANGE: RRT REASON: ARPT

735 BU7350 LNBUC

STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1 CODE2
13MAR OSL KSU 2240 0021 2311 2339 0020 0023 TD: 31

TD - AIRCRAFT DEFECTS

SI DIV TO KSU DUE MOL/TWR CLOSED AT 2300 UTC

Og meir frå Romsdals Budstikke

Re: Dårleg bemanna i MOL?

Hvis det som står i RB har et snev av sannhet i seg, er dette galskap..., etter mine fattige begreper. Stenger 20 min. før landing...., d.v.s. at flygerene på flyet fra GM har sittet i cockpit og trodd at Årø var åpen i ca.30-35 minutter det da? Regner med at Årø ble sjekket som åpen før de tok av fra GM? At gærningene slukker lyset 20 min. foran nesa på en bør jo få konsekvenser...., men tradisjonen tro når det har noe med MOL å gjøre, så dør vel saken stille og rolig ut på et eller annet dunkelt kontor.

Originally posted by LN-SSL
Hvis det som står i RB har et snev av sannhet i seg, er dette galskap..., etter mine fattige begreper. Stenger 20 min. før landing...., d.v.s. at flygerene på flyet fra GM har sittet i cockpit og trodd at Årø var åpen i ca.30-35 minutter det da? Regner med at Årø ble sjekket som åpen før de tok av fra GM? At gærningene slukker lyset 20 min. foran nesa på en bør jo få konsekvenser...., men tradisjonen tro når det har noe med MOL å gjøre, så dør vel saken stille og rolig ut på et eller annet dunkelt kontor.

Som sagt i RB hadde vedkommende en gyldig fraværsgrunn. Da blir det litt overdrevent å kalle dette galskap når man ikke vet hva årsaken var. Det kan være alt fra akutt sykdom eller dødsfall i familie til at vedkommende rett og slett ikke hadde lov å arbeide mere overtid i følge overtidsbestemmelsene. Det skjer innimellom, synd, men sånn er det bare. Man kan heller ikke forvente at de andre AFIS-fullmektigene skal sitte hjemme å vente på telefon i tilfellet det er behov for dem på jobb.

Originally posted by THS
Det skjer innimellom, synd, men sånn er det bare. Man kan heller ikke forvente at de andre AFIS-fullmektigene skal sitte hjemme å vente på telefon i tilfellet det er behov for dem på jobb.
hmmm ikke underligt at nogle mennesker taler om ineffektivitet ved offentlige systemer.

Originally posted by jens
hmmm ikke underligt at nogle mennesker taler om ineffektivitet ved offentlige systemer.

Da kan du kanskje fortelle meg hvordan de hadde løst denne saken så mye bedre hvis det hadde vært et privat selskap som sto for AFIS-driften i Molde?

(For ordens skyld er jeg prinsippiellt ikke imot privatisering).

Originally posted by THS

Da kan du kanskje fortelle meg hvordan de hadde løst denne saken så mye bedre hvis det hadde vært et privat selskap som sto for AFIS-driften i Molde?

(For ordens skyld er jeg prinsippiellt ikke imot privatisering).
1)Man kunne sørge for en back-up person.
2)Hvem gutten i tårnet vidste at han ville løbe ud for tid - vidste han det nok før flyet tog af fra GM - han kunne med andre ord have sørget for at det ikke kom som en overraskelse når flyet var i luften.

Det her handler om noget så enkelt som kundeservice

/undre: Er det sikkerhedsmæssigt forsvarligt at have een flyveleder/AFIS-operatør på vagt alene /undre

undre: Er det sikkerhedsmæssigt forsvarligt at have een flyveleder/AFIS-operatør på vagt alene /undre

Er det forsvarlig å operere rutetrafikk på AFIS plasser i det hele tatt ??

dette er SAS Braathens' offisielle reaksjon:

Uakseptabelt i Molde

[14. mars 2005 kl. 15:01]

Søndag kveld måtte SK 4119 på vei fra Oslo til Molde med 117 passasjerer ombord, lande i Kristiansund fordi tårnet i Molde nektet å holde flyplassen åpent i 30 minutter utover ordinær åpningstid. Uakseptabelt, sier Cathrine Foss Stene.

SK 4119 Oslo - Molde med opprinnelig STD kl 2240 og opprinnelig STA kl 2330 søndag kveld, ble forsinket og tok ikke av før kl 2311. Flykontoret anmodet ATC MOL om å holde flyplassen åpen de nødvendige 30 minuttene utover ordinær åpningstid. Dette ble avvist av ATC MOL som stengte flyplassen og gikk hjem. SK 4119 måtte i stedet gå til Kristiansund hvor det landet 0023.

- Det er helt uakseptabelt av AVINOR og vi ser svært alvorlig på at våre passasjerer blir skadelidende pga at AVINOR har skapt en slik situasjon. Konsekvensen av at Molde lufthavn ikke kunne holde åpent ca 30 min ut over ordinær åpningstid var at 117 passasjerer måtte sendes med buss fra K ristiansund tilbake til Molde. Videre ble SK 4102 Molde - Oslo mandag morgen forsinket med 1 t og 15 min fordi flyet startet dagen i Kristiansund.

- SAS Ground Services i Molde reagerer sterkt på manglende fleksibilitet fra ATC MOL og på vegne av vår kunde SAS Braathens og passasjerene finner vi hendelsen svært uakseptabel, sier stasjonssjef Erland Pettersen.

- Vi vil forfølge saken overfor Avinor, evt. også økonomisk, sier Kommunikasjonsdirektør i SAS Braathens, Cathrine Foss Stene.

1)Man kunne sørge for en back-up person.
2)Hvem gutten i tårnet vidste at han ville løbe ud for tid - vidste han det nok før flyet tog af fra GM - han kunne med andre ord have sørget for at det ikke kom som en overraskelse når flyet var i luften.

Det her handler om noget så enkelt som kundeservice

undre: Er det sikkerhedsmæssigt forsvarligt at have een flyveleder/AFIS-operatør på vagt alene undre

Ja, man kunne sikkert sørge for å ha en person i backup, men det er et økonomisk spørsmål og jeg tror hverken en offentlig eller privat aktør ville vært villig til å bruke penger på (det er tross alt svært sjelden at noe slikt skjer). Det er klart at et system der kun èn person er på vakt og kan gjøre denne jobben er sårbart. Men det er til syvende og sist vi passasjerer som må betale hvis vi ønsker det anderledes. Da spør jeg meg om det er nødvendig med tanke på hvor stor sjansen er for at en liknende situasjon skulle gjenta seg?

Og vi vet fortsatt ikke hva årsaken var til at vedkommende måtte dra fra jobb.

Originally posted by THS

Da spør jeg meg om det er nødvendig med tanke på hvor stor sjansen er for at en liknende situasjon skulle gjenta seg?

Chansen att ett flyg blir foersenat i framtiden aer vael aendaa ganska saa stor och gaa ut oever AFIS arbetstider.

Ser inte problemet med att ha en backup. Dom flesta andra sektorer inom flyget har vael backuppersonal som kan kallas in vid behov?

Finns baade flightcrew, ATC (ikke AFIS), groundcrew etc. som kan kallas in vi behov? Correct me if I am wrong.

Originally posted by Savipix

Chansen att ett flyg blir foersenat i framtiden aer vael aendaa ganska saa stor?

Selvsagt er den det! Men hvor ofte har du hørt at flyplassen ikke har kunnet utvide sin åpningstid for å vente på forsinkede fly? Det er jo DET som er sjelden i denne saken og ettersom vi fortsatt ikke vet årsaken til at vedkommede ikke kunne være på jobb lenger synes jeg det blir litt å lage storm i et vannglass av dette tilfellet. Det blir selvsagt noe helt annet hvis det viser seg at vakthavende ikke var villig til å være på jobb uten gyldig grunn.

Det er ikke noe problem å ha noen i backup, men da må vi som sagt være villig til å betale for det. I trange økonomiske tider synes imidlertid jeg ikke man skal bruke penger på det når dette er noe som skjer svært sjelden. Men det hender da at fly også blir kansellert pga. mangel på crew, uansett hvor mye backup selskapene måtte ha. Man kan aldri garantere seg 100% mot uregelmessigheter.

Såvidt meg bekjent har hverken ATC eller AFIS noen i backup forutenom hjemmevaktsordninger utenom åpningstid for SAR og ambulanser. Men det kan sikkert de som jobber i denne bransjen svare bedre på.

Originally posted by THS

Selvsagt er den det! Men hvor ofte har du hørt at flyplassen ikke har kunnet utvide sin åpningstid for å vente på forsinkede fly?

Baade Luleaa Kallax (LLA) och Nice Cote d'Azur tillaater foersenade flyg att landa. Nice staenger 2359 och jag har haemtat folk till en foersenad BA maskin som kom in 0215. Likasaa har jag varit foersenad sjaelv in till LLA daer man hoell flygplatsen oeppen 45 min.

Originally posted by Savipix

Baade Luleaa Kallax (LLA) och Nice Cote d'Azur tillaater foersenade flyg att landa. Nice staenger 2359 och jag har haemtat folk till en foersenad BA maskin som kom in 0215. Likasaa har jag varit foersenad sjaelv in till LLA daer man hoell flygplatsen oeppen 45 min.

Det er jo nettopp det jeg sier; i de aller fleste tilfeller holder flyplassen åpent for forsinkede fly.

Man kan utvide åpingstiden for et forsinket rutefly hvis requesten har kommet fra selskapet senest én time før ordinær stengetid for den aktuelle flyplassen, heter det i AIP AD.

Men hvis vedkommende som er på jobb av gyldige årsaker ikke kan tvinges til å jobbe utover fast åpningstid, og man ikke får tak i andre som har mulighet til å komme på jobb i 23-tida så er kanskje noe av kritikken feiladressert? Hva mener dere man skal gjøre da?

Det er forholdsvis vanlig at entimersregelen brytes og så satser flyselskapene på at det "ordner seg" underveis.

Med alle forbehold siden jeg ikke kjenner forholdene på Molde:
Hvis jeg skal gjette har nok flyselskapet ikke anmodet om utvidet åpningstid. Og hvis nevnte flyselskap har unnlatt å gjøre dette flere ganger selv etter påtrykk fra Avinor så kan det hende at man for en gangs skyld har håndhevet regelverket slik det skal. Det er mange mennesker som blir påvirket av en slik utvidelse, og når man er presset for folk kan det hende dette på grunn av arbeidstidsbestemmelsene får store konsekvenser. I verste tilfelle vil det medføre at flyplassen må åpne senere neste morgen. Det gjelder både ATS og brannberedskap.

Forøvrig er det ikke "ATC" på Molde. AFIS eller ATS er korrekt begrep.

Kyrre

Originally posted by atck
Det er forholdsvis vanlig at entimersregelen brytes og så satser flyselskapene på at det "ordner seg" underveis.

Med alle forbehold siden jeg ikke kjenner forholdene på Molde:
Hvis jeg skal gjette har nok flyselskapet ikke anmodet om utvidet åpningstid. Og hvis nevnte flyselskap har unnlatt å gjøre dette flere ganger selv etter påtrykk fra Avinor så kan det hende at man for en gangs skyld har håndhevet regelverket slik det skal. Det er mange mennesker som blir påvirket av en slik utvidelse, og når man er presset for folk kan det hende dette på grunn av arbeidstidsbestemmelsene får store konsekvenser. I verste tilfelle vil det medføre at flyplassen må åpne senere neste morgen. Det gjelder både ATS og brannberedskap.

Forøvrig er det ikke "ATC" på Molde. AFIS eller ATS er korrekt begrep.

Kyrre

Om det var casen så hadde nok ikke Lufthavnsjefen sagt ;

Tar kritikk: Lufthavnsjef John Offenberg legger seg flat for kritikken som er kommet etter at tårnet stengte like før de siste flyene skulle lande søndag kveld.

Originally posted by P.A. VIKING

Om det var casen så hadde nok ikke Lufthavnsjefen sagt ;

Tar kritikk: Lufthavnsjef John Offenberg legger seg flat for kritikken som er kommet etter at tårnet stengte like før de siste flyene skulle lande søndag kveld.

I så fall får kommentaren min stå på generelt grunnlag og ikke for Molde spesielt.
;)

Det finnes da systemer man kan oppdatere

1. SAS/BRAATHENS har sikkert sendt en DELAY på sin ATC Flight Plan (DLA melding)
2. Da er det rart at det ikke ligger inne en restriksjon på ENML/MOL som tilsier at kommer flyet så sent så sendes det en melding om at flight er suspended due to closeure.(CFMU/Eurocontrol)...Tilsvarende man får når ett luftrom eller flyplass stenger eller har SLOT restriksjoner grunnet f.eks bemanning .....

Back