Re: Danskene forsøker igjen...
Blogg til Øystein Løwer.
Han har rett i noe her. Mulig dere privatiseringskåte sutrekopper er uenig...
Fly forbanna!
25.apr.2007 @ 14:23Permalink|Diverse|4 Kommentar(er)|0 Trackback(s)
”Når flygende personell går til streik rammer det forbrukerne minst like hardt som det presser ledelsen.”
Med bildene av uendelige køer med fortvilede passasjerer på Kastrup ferskt i minne, er det nærmest ufattelig at bildene går i reprise - bare ett år senere.
I fjor var det pilotene i SAS Danmark som satte seg på bakbeina, denne gangen er det de kabinansatte i den danske delen av selskapet som sier ”nok er nok”. For oss passasjerer spiller det for så vidt ingen rolle hvem som streiker. Tar ikke flyet av, blir vi sittende bom fast, enten vi skal i bryllup eller på shoppingtur på Kontinentet. Uansett hvor viktig reisen er, har vi alle en grunn til å komme oss dit vi har kjøpt billett. Og går ikke flyet, går vi glipp av langt mer enn selve transportetappen vi har betalt for.
I en slik situasjon er det vanskelig, for ikke å si utenkelig, å føle sympati med de kabinansatte.
Vi vil gjerne gi dem skylda for at vi ikke kommer dit vi skal til avtalt tid. Vi ser for oss flyvertinner og flyverter som sutrer over småplukk som de på den andre siden av forhandlingsbordet ikke gikk med på innfri.
Men bildet kan være et ganske annet. Det er lite trolig at de kvinner og menn som gjennom mange år har gitt all sin arbeidstid til å servere oss en hyggelig reise, synes det er spesielt tilfredsstillende å se de samme passasjerene strandet i en avgangsterminal. Det er også lite trolig at disse kvinner og menn ønsker å sverte et selskap de en gang drømte om å jobbe for. De ønsker trolig i dag å kle uniformene sine med like mye stolthet som da. Det eneste de gjør, er å ta i bruk det pressmiddelet de med like stor rett som andre lønnsmottakere, tyr til når misnøyen overgår det man er villig til å akseptere.
Flygende personell har vært vitner til en helt annen utvikling i rettigheter og lønnsvekst enn andre yrkesgrupper. En skal lete lenge etter yrker der de ansatte har blitt nødt til å jobbe mer for mindre lønn. Det er en grunn til at du og jeg kan reise til Roma den ene helgen, og til London den neste. Som forbrukere nyter vi godt av priskrigen i lufta. Mye takket være at ansatte i luftfarten har vært villige til å akseptere dårligere arbeidsvilkår.
Så kanskje neste gang en smilende Kristina ønsker deg velkommen om bord en SK-flight til Stockholm, kan du tenke på at hun strekker seg langt for at nettopp du skal få en billett til under 500 kroner. Og kanskje du også kan sende en tanke til Krister som ikke fikk beholde jobben av nøyaktig samme grunn.
Er streik blitt prisen å betale for å fly billig?