• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Danske Sas piloter vil ikke jobbe for SAS DK..

Replying to Topic 'Danske Sas piloter vil ikke jobbe for SAS DK..'

Hei!

Jeg leste en intressant artikkel om SK i månedens utgave av Airliner World.
Der står det svart på hvitt at SK har ingen intensjoner om å kvitte seg med den aldrende MD80 til fordel for nye Boeing eller Airbus.

Enkelt å greit fordi selskapet ikke har råd til det i skrivende stund. Så da må man leve med "base" problematikken lenge??

Originally posted by MD11

Hei!

Jeg leste en intressant artikkel om SK i månedens utgave av Airliner World.
Der står det svart på hvitt at SK har ingen intensjoner om å kvitte seg med den aldrende MD80 til fordel for nye Boeing eller Airbus.

Enkelt å greit fordi selskapet ikke har råd til det i skrivende stund. Så da må man leve med "base" problematikken lenge??

Tja,kanskje det,men grunnen til at man fremdeles har noen norske piloter på MD er at de skal over på A340 til høsten.Det ville vært "høl i huet" å skole dem over på 737,la dem fly i et par-tre mnd. for så å skole dem om til A340.

Jens. Det har vært kotyme for at piloter som blir oppsagt i SAS får tilbud om ansettelse i et av de andre selskapene som SAS eier eller har nære samarbeidsavtaler med.Derfor har mange av mine ex-SAS kolleger gått over til SAS Commuter,QI,Blue 1 m.m. Bare ikke nå! Får å strø salt i såret så går jobbene til piloter i våre konkurrerende selskaper.
Det skal en syfilisbefengt apehjerne til for ikke å forstå at SAS virkelig ønsker seg en krig med pilotkorpset sitt.Drit i konsekvensene på middels og lang sikt,det er profitt på kort sikt som gjelder.Så kan de "glade økonomer" hoppe videre til neste tue mens vi andre sitter igjen med driten i fanget.:pissed

Originally posted by Hurum
Tjener piloter mindre enn ansatte i dagligvarebransjen?

Som nyutdannet må man ofte starte i de mindre selskapene som flyr post, cargo og foto, for å bygge erfaring. Startlønnen ligger på ca 180-200.000,-. Ikke mye å leve av, og de fleste må ha en jobb ved siden av for å overleve. En postmann som går med posten vil faktisk tjene bedre enn en pilot som flyr posten ;)

...men hva gjør man ikke for å få drømmejobben og muligheten til å gjøre det man aller mest har lyst til? :smokin

Men hva med pilotene i SAS Braathens som er stasjonert i SVG og TRD? er de dømt til å fly B737 resten av karrieren eller har de også mulighet til longhaul??

FBU4EVER:

Så kan de "glade økonomer" hoppe videre til neste tue mens vi andre sitter igjen med driten i fanget.

Takk! Nettopp det jeg tenkte å svare på et spørsmål et-eller-annet-sted om hva som fikk Janne ut av SAS i 1993.

:up:

Men hva med pilotene i SAS Braathens som er stasjonert i SVG og TRD? er de dømt til å fly B737 resten av karrieren eller har de også mulighet til longhaul??
på et eller andet tidspunkt må vel også 737 skiftes ud og et andet fly baseres i SVG/TRD. Selv en 737 holder vel ikke evigt - det er det vel kun NW's DC9'ere der gør;)

Originally posted by jens - det er det vel kun NW's DC9'ere der gør;)

Ja,faktisk! Den siste DC-9 som flyr er sikkert gamle LN-RLJ.Stein Viking.Ukrutt forgår ikke så lett,ser dere! :devot:

Disse karene er kun ex BU. Når de ble kjøpt opp av SAS, godkjent av KT 23 okt 2001, var deres forening overhodet ikke interessert i å fly langruter eller i SE/DK segmentet.
De vil kunn fly B737 ut fra Norge.
Nesten konkursboet BU, har tydligvis blitt behandlet dårlig når vi snakker om bakkepersonal, men hvis vi snakker om piloter, ja da er saken en helt annen.
Ingen oppsagt, ingen degradert og ingen mistet sine baser. Det er godt gjort. Men som nevnt ovenfor, de har tydlig sagt fra at langruter er helt uinteressant!

Nå begynner denne tråden å gi et mye bedre bilde på situasjonen, etter at flere av dere flygerne har vært "to the point" på en saklig og forståelig måte, hvor det ikke bare er subjektive og følelsesmessige utsagn om hvor ille det er nå og hvor bra det var før.
FBU 4-ever gir jo et meget tydelig bilde av hvor dårlig programmert det er når han ikke flyr mer enn 3 dager på et 5 dagers blokk. Enig i at der blir det feil å skyte på pilotgruppen.
Når det er sagt så vil det vel være en fordel å få til et system hvor flyverne har sin base hvor de starter å fly ut fra, og at det er pilotens oppgave å være på plass når arbeidsdagen starter. Da slipper man slike eksempler som vises med masse passiv flyging for å komme i posisjon for å starte jobben fra sin egen base.
For de som da ønsker å fly en spesiell flytype vil det jo da være deres egne valg som gjør hvor de flyr fra.

Hva med de 'stakkarene' som jobber i Southwest, da? De vil aldri faa lov til aa fly noe annet! :p

Gee .. du snakker som om det er en 'rett' aa faa skifte flytype med jevne mellomrom ... Hvorfor skal SAS vaere noedt til aa ta utgiften med aa omskolere piloter naar det ikke er noedvendig for driften? Hvorfor ikke bare ansette dem paa en flytype og holde dem der? Dette er veldig dyrt og hvis svaret er 'at det er en del av avtalen', burde kanskje dette revurderes?
Og naa blir jeg vel 'flamet', tenker jeg ... ;)

Originally posted by LN-MOW

Hvorfor ikke bare ansette dem paa en flytype og holde dem der?
og når den type ikke længere er i flåden må de se om der er behov for dem et andet sted i flåden

Originally posted by jens

og når den type ikke længere er i flåden må de se om der er behov for dem et andet sted i flåden

... Selvfoelgelig ... det jeg mener er at det er behovet som skal styre omskoleringen - ikke pilotavtaler.

http://www.boarding.no/art.asp?id=19967

SAS-pilotene med aksjoner fra mandag ?
Allerede fra imorgen - mandag den 23. januar, kan SAS bli rammet av overtidsaksjoner blant pilotene. Årsaken er striden om oppsplitting av pilotkorpset til de nasjonale selskapene. Les også: Danske SAS-piloter truer med streik

SAS-pilotene kjemper med nebb og klør mot konsernledelsens planer om å overflytte pilotene til SAS-selskapene i Danmark, Norge og Sverige.

Denne uken bestemte SAS -ledelsen at"bolagiseringen" av flyvirksomheten skulle fullføres.

Dette tolker pilotene som en krigserklæring fra ledelsen og et brudd på den avtalen som ble forhandlet frem i 2004 - i forbindelse med sparekampanjen "Turnaround 2005".

Nå kan det bli overtidsaksjoner blant pilotene allerede fra førstkommende mandag - den 23. januar, skriver VG. Dette vil ramme Scandinavian Airlines økonomisk - i tillegg til flypassasjerene.

Bare i 2005 måtte SAS-konsernet "kjøpe" 3000 fridager fra pilotene, for at flyvningene kunne avvikles.

Sist oppdatert: 22.01.06 13:06

Ja jeg leste også Boarding og deres spådom om at det kan bli aksjoner allerde fra i morgen (mandag 23 januar) og det skremmer meg veldig. Sas er i ferd med å begynne å tjene penger igjen og det siste vi nå trenger er en " aksjon" som natruligvis vil ende opp i mange kanseleringer og tapt omdømme. Jeg har også lest innleggene til Stein (FBU-forever) og vet at han sitter med skikkelig "inside" informasjon fra SK pilotene sin side og det skremmer "vannet" av meg. Jeg skjønner jo at de er blitt utrolig dårlig behandlet av Sas og at det er stor frustrasjon ute å går. Jeg må bare håpe at vi kommer igjennom de neste månedene (les :ny kollektivatale etter 1 april) og at bolagiseringen til Sas blir gjennomført. Husk at pilotene i Sas har mange tusen kolleger som har vært igjennom lignende prossesser (les: f,eks SGS) og at det, for disse, har vært veldig vanskelige tider, MEN de fleste av oss jobber fremdeles i Sas på en eller annen måte. For min del har jeg såpass yrkestolthet at jeg er villig til å blø ganske kraftig for at Sas i fremtiden også skal være skandinavias flyselskap.;)

Originally posted by Tertit54

Ja jeg leste også Boarding og deres spådom om at det kan bli aksjoner allerde fra i morgen (mandag 23 januar) og det skremmer meg veldig. Sas er i ferd med å begynne å tjene penger igjen og det siste vi nå trenger er en " aksjon" som natruligvis vil ende opp i mange kanseleringer og tapt omdømme. Jeg har også lest innleggene til Stein (FBU-forever) og vet at han sitter med skikkelig "inside" informasjon fra SK pilotene sin side og det skremmer "vannet" av meg. Jeg skjønner jo at de er blitt utrolig dårlig behandlet av Sas og at det er stor frustrasjon ute å går. Jeg må bare håpe at vi kommer igjennom de neste månedene (les :ny kollektivatale etter 1 april) og at bolagiseringen til Sas blir gjennomført. Husk at pilotene i Sas har mange tusen kolleger som har vært igjennom lignende prossesser (les: f,eks SGS) og at det, for disse, har vært veldig vanskelige tider, MEN de fleste av oss jobber fremdeles i Sas på en eller annen måte. For min del har jeg såpass yrkestolthet at jeg er villig til å blø ganske kraftig for at Sas i fremtiden også skal være skandinavias flyselskap.;)

For pilotene er det ikke snakk om "vanskelige tider". Det er snakk om å få beholde arbeidsplassene i skandinavia. Det gamle SAS heter nå SAS Gruppen. Det er flere flyvere og fly enn det noen gang har vært. Hvorfor er det da kun SAS som har sagt opp piloter?(ca300 stk)
De andre selskapene ansetter flygere.
Ledelsen vil nå si opp ytterligere 150-300 piloter i SAS, samtidig med at Blue 1 skal fly SAS gamle MD90 mellom ARN og OSL, med besettning fra Nordic, MD80 forsvinner til Spanair og Malmø skal fly RJ70 fra ARN til London City med SAS på halen.
Ledelsen bryter stort sett alle avtaler som er inngått. Før gjorde de det i det skjulte, nå helt åpenlyst.
Dette er det jo logisk at pilotene bare sitter rolig og ser uten å løfte en finger!

For dere med juss kunnskaper. Hvis en kollektivavtale løper ut på dato og en ny avtale ikke foreligger, gjelder da den gamle til en ny er signert?

"quote"For pilotene er det ikke snakk om "vanskelige tider". Det er snakk om å få beholde arbeidsplassene i skandinavia. Det gamle SAS heter nå SAS Gruppen. Det er flere flyvere og fly enn det noen gang har vært. Hvorfor er det da kun SAS som har sagt opp piloter?(ca300 stk) "end quoite"

At SAS sier opp piloter sier kanskje noe om hvordan virkeligheten er i dagens flybransje. Det finnes mange aktører som flyr mye billigere en SAS og som har enhetskostnader som er mye lavere enn SAS. Ca 30% av kostnadene i Sas er lønninger mens mange av vår konkurrenter har ned mot 20% i lønnskostnader. Da hjelper det ikke med mange fly og mange piloter når selskapet har problemer med å tjene penger. Alle, også pilotene, må være med å bidra til en positiv utvikling i SAS eller så ender vi opp som , i beste fall, et underbruk av Lufthansa om noen år.

Originally posted by Farmer

Nå begynner denne tråden å gi et mye bedre bilde på situasjonen, etter at flere av dere flygerne har vært "to the point" på en saklig og forståelig måte, hvor det ikke bare er subjektive og følelsesmessige utsagn om hvor ille det er nå og hvor bra det var før.
FBU 4-ever gir jo et meget tydelig bilde av hvor dårlig programmert det er når han ikke flyr mer enn 3 dager på et 5 dagers blokk. Enig i at der blir det feil å skyte på pilotgruppen.
Når det er sagt så vil det vel være en fordel å få til et system hvor flyverne har sin base hvor de starter å fly ut fra, og at det er pilotens oppgave å være på plass når arbeidsdagen starter. Da slipper man slike eksempler som vises med masse passiv flyging for å komme i posisjon for å starte jobben fra sin egen base.
For de som da ønsker å fly en spesiell flytype vil det jo da være deres egne valg som gjør hvor de flyr fra.

Da kan vi jo like gjerne rydde opp i den også, Farmer. Det er blitt nevnt før i strrengen, men det druknet litt i annet:

Pilotene HAR allerede et system hvor man har base der man starter å fly ut fra. Dette ble innført i K03. En pilot med OSL-base har ingen rettigheter til å få innfridd bidding på A321 eller MD80 da disse flyene ikke finnes på basen. De får norske pilotene som nå "henger igjen" på MD80 gjør dette fordi SAS har et behov for dem der, og ikke fordi de selv har lyst. (Enten de har det eller ikke).

Det eneste unntaket til dette er langruteproduksjonen. Tidligere ble man sendt passivt til og fra langruteflygninger med full poengberegning, hotellovernatting etc. Dette er også endret slik at man flyr på egen fritid til og fra langruteproduksjonen. En nordmann er altså fullstednig nullstilt i arbeidsbelastning når han sjekker inn i CPH eller STO før en langruteflygning.

Det eneste man "belaster" systemet med er at man får fast plass billett til/fra arbeidet. I forhodl til å pendle på ID-billetter er dette kun en belastning for SAS i de tilfeller man må offloade andre passasjerer. Men detet er det også blitt "betalt for" til gangs gjennom innrømmelser på andre deler av kollektivavtalen.

SAS-pilotene gjorde innrømmelser verdsatt til over 700 millioner SEK i årlige besparelser i K04. Fast plass billett til og fra langruteproduksjonen er den av de (få...) sakene som ble beholdt fra det gamle systemet for å sikre "lik" tilgang på langruteproduksjonen. I tillegg var avtale om sentralt ansettelsesforhold med tilhørende felles K-avtale og felles senioritetsliste saker som man betalte dyrt for i K04.

Det er dette SAS nå fullstendig driter i.

Men de 700 millionene vil de gjerne beholde...

Originally posted by CK

nei, det er jo klart - piloter er en helt annen RASE enn oss andre stakkars slitere. Den arbeidsgruppen må ikke måtte ha samme vilkår som oss vanlige dødelige, det er klart.

Til tross for at Pooh, FBU4EVER, Cloudius, Jumper og MD11 har skrevet utmerkede, klare gode innlegg har jeg ikke laert saa mye...for all del jeg er 100% enig med dere, mit poeng er at jeg selv har vaert "en annen RASE" og det betyr ikke at jeg ikke er vanlig doedelig, kun at jeg ikke er siviloekonom (helst fra BI...dem over BGO er ikke 100% akseptert maa en vite!!)

Bytt i ut "piloter" med "IT-nerder", teknikere, stuere, billett trykkere eller enhver gruppe innenfor SAS som ikke er sivilioekonomer (fra BI maa vite....!!!) og vi har alle faatt hoere at vi er en egen rase som ikke kan ha samme vilkaar som oss vanlige doedelige.....Vel CK du kunne nok ikke hatt tatt mere feil, hadde jeg faat samme vilkaar, dvs samme respekt for min utdannelse, som du tar som en selvfoelge at vi skal vise deg, saa hadde jeg kanskje jobbet i SAS den dag i dag.....men en av dine trosfeller(selvfoelgelig fra BI maa vite) i SAS HR fortalte meg, naar jeg hadde blitt akseptert som student ved University of Washingtons Master in Computer Science studie, at det var en utdannelse uten noen som helst verdi!!!, han fortsatte med aa fortelle at SAS nettopp hadde inngatt avtale om aa benytte SAP Personal Module i SAS Human Resourcses (Noe som i flyspraak er det samme som aa sette opp 3 daglige nonstop ruter til Lakselv med 747-400..!!!)....nei de trengte nok ikke noen med Master i Computer Science..!!!

Dette handler om et ord: RESPEKT.....kanskje litt om aa LYTTE ogsaa, la oss dvele litt med hvordan BI kandidater lytter:

Dette er skrevet av en som aldri har satt sine ben i et BI kurs:
Originally posted by dc-8-63

jeg kan ikke vaere mere uenig med deg Ck. web sidene til SASBraathens ser nydelige ut, men de datatekniske loesningene forblir paa amatoer basis. Et vellykket web prosjekt kommer fra en god balanse mellom oeknomene (distrubusjon og salg), web grafikere (look & feel og navigasjon) og IT profesjonelle (Koding, integrasjon med eksterne systemer)...og selvom BI kandidater tror at de kan allt om data etter amatoer kursene paa BI, saa feiler dette gang etter gang etter gang.....

Saa et svar fra en siviloekonom(fra BI maa vite): (Legg merke til at han ikke engang har lest hva jeg skrev om balansen mellom oekonomene, web grafikere og IT profesjonelle, men han har selv konkludert at jeg som IT profesjonell vil gjoere hele jobben: (kanskje slik han selv ville ha gjort det..!!)
Originally posted by storg

He he, nå er det sånn da at jeg faktis har disse "amatør" kursene fra BI og det vi lærer der er jo at greia må virke for at det skal være noe økonomi i det. Og nei en løsning lagd utelukkende av it-proffer hadde neppe vært bedre. Den ville virket helt strålende men ikke en vanlig "dødlig" kunde ville skjønt hvordan han skulle bruke den. Best resultat får man når man tar økonomiske og it-messige vurderinger sammen. Den "teknisk" beste løsningen er ikke nødvendigvis den økonomisk beste. Så man må finne balansen, SAS finner den balasnen så fort de får litt mer stabilitet i løsningen sin.

-storg

Selv tok jeg "amatoer kurs"i oekonomi ved Univserity of Washington, et semester, noe som som gav meg dyp respekt for oekonomenes profesjon, og en klar forstaaelse for at jeg kun kan det jeg trenger for aa kommunisere med en profesjonell oekonom. Jeg forstaar at jeg paa ingen maate kan erstatte en oeknom, derimot har jeg laert nok til aa respektere deres profesjon.

Det er absolutt ikke gjensidig, dessverre....og det er nettopp kjernen i den utfordringen SAS staar over for. Ikke bare med pilotene, de er bare "ukens utvalgte".......

Har noen undret seg over det faktum at det er en gruppe som aldri er "ukens utvalgte" ?

Gruppen som gav oss:

- Snowflake.....
- Som er beloenner seg selv med heftige bonuser, selv naar selskapet taper penger.
- Som ikke er villige til aa diskutere kostnadene ved aa plassere medlemmer av den samme gruppen paa SAS utestasjoner med hus, bil og selv loenn til ektefelle ??

Originally posted by CK
ok ok - jeg skjønner at jeg som en "seniløkonom/blåruss" intet har å si. Jeg begynner nesten å lure på om de ensidige angrepene på MIN yrkesprofesjon fra en annen innen bransjen nettopp beviser min - bevisst - sleivete kommentar?

....uff uff uff stygt overtramp....noen forsoekte aa stille spoersmaal ved den gruppen som alltid staar foerst naar kritikk av andre grupper utdeles....

Naa skal det sies at CK tok seg fint inn, og svarte bra....men hans foerste reaksjon er dessverre typisk.....og viser alltfor klart en mangel paa respekt for i denne omgang pilotene i SAS......noe jeg, etter aa ha floeyet 100+ flyselskaper til naemere 400 destinasjoner, og alltid (i fra 1961 ) alltid feolt meg trygg med en SAS Pilot bak spakene....det krever respekt CK !!!

Avsluttningsvis foer jeg snubler ned fra min lille kommentar stol.....Dessverre er SAS den eneste bedrift i Norge som har faatt foelgende PROTOKOL FOERT bemerkning under loennsoppgjoer mellom "flyvende" og SAS...."Husk at dette dreier seg mennesker!!"
Meglingsmannen holdt SAS sine representanter tilbake, og protokollfoerte dette...!!

Det skulle aldri aldri ha skjedd!!!

Good night and Good luck!

Godt skrevet dc-8-63.
Respekt!

Kloke ord fra en vis mann dc-8-63 :devot:

Back