Replying to Topic 'Danske Sas piloter vil ikke jobbe for SAS DK..'
Har vært i kontakt med et par kollegaer som jobber i Emirates: 900+ er unntak fra normen.Det gjelder faktisk kun for noen få styrmenn som lå an til et så høyt timetall basert på en og annen enkelt måned.Det vanlige er 780-800 timer i året.
I forbindelse med K-2004 inngikk Pfor en avtale med SAS om å legge alle arbeidstidsavtaler tilside og kun bruke myndighetenes poengsystem til grunn.Dermed skulle det teoretisk være mulig å fly 900 timer i SAS,og det er det faktisk mange som gjør

et har ved flere anledninger det siste året skjedd at piloter SAS på 737NG har måttet bli tatt av flygninger nettopp pga. overstigelse av 900 timer på rullerende årsbasis.I den andre enden av skalaen befinner A321-folket seg: SAS utdannet hele pilotkorpset som skulle betjene 12 stk. maskiner på en gang,for deretter å stanse innfasingen ved 8 fly.Det sier seg selv at det blir mindre timer på de pilotene,ca. 350-400 timer i året.Dette er verken pilotenes eller foreningenes skyld! Så har vi den lille,og til dels veldig heldige,gruppen med norske MD-80-piloter som slipper omskoling til 737 med det første.Jeg var blant dem.Passiv overføring til ARN dag 1.Inn på hotell til neste morgen,3 dager med intensiv flyging og lange dager,inn på hotel for så å reise hjem passiv om morgenen den 5te dagen! 5 dager,hvorav kun 3 med produksjon! Hvordan kunne dette være mulig? Jo,SASBu og SAS.SE avtalte seg i mellom at en passiv overføring uten påfølgende produksjon skulle belastes SASBu.Var det produksjon samme dag måtte SAS.SE betale.Når vi så vet at SAS.SE sitter med skjemaleggingen for OSL-baserte MD-80-piloter,så skjønner vi hvorfor! Jeg fløy ca. 500-530 timer i året med dette opplegget.Jeg kunne ha fløyet 600-650 timer i året hadde det ikke vært for denne "økonomstunten". Er dette pilotenes og Pfor sin skyld? For de andre gruppene ligger timetallene på godt over 650 timer,med unntak av Intercont som har 550-600 for linjepilotene.Og disse tallene stiger etterhvert som omskolingene til de respektive lands flyflåter oppnår balanse.Innen et år vil en gjennomsnitts SAS-pilot fly 750+ i året.Merk: Dette gjelder linjepiloter.Tar vi med et utall kontorpiloter,SASBU har noe sånt som 9 sjefspiloter på 737 rundt omkring med baser i SVG og TRD i tillegg til OSL,samt at praktisk talt alt av instruktører er ute av flyproduksjon mens de sitter i simulatorene,så trekkes gjennomsnittene ned,men det gjelder en forbigående periode.
K-2004 medførte en lang rekke forandringer av vilkårene våre,alle til fordel for SAS,INGEN til vår fordel med unntak om at all ny produksjon skulle tilfalle SAS pilotkorps (SAS+SC) og ikke andre i gruppen.Jeg gikk ned 11-12% i lønn,vi har et produksjonstillegg som er frosset inntil videre.Med den produktivitetsøkningen vi har utført,så utgjør dette en potensiell lønnsnedgang på ytterligere 4-5%.Innfasing av MD-90 i Blue 1 er et brudd på K-2004

for fikk beskjed at disse kun skulle benyttes på charterdestinasjoner og ikke på "vårt" rutenett.Pfor slo seg til ro med dette og gjorde ikke mer ut av det,bare lurte på hvorfor motormodifikasjoner i 100-millionersklassen ikke lenger var nødvendige i Blue 1.Den 27/3 flyr de på HEL-OSL,og dette FØR 2004-avtalen opphører.
SAS fikk våre "concessions" alt for enkelt i 2004.Det heter seg at "mye vil ha mer og faen fil ha fler" og det er det som skjer i disse dager.Vi vil se at SAS holder inngåtte avtaler og løfter før vi i det hele tatt setter oss til forhandlingsbordet igjen.
SAS ser en potensiell pilotmangel også i Europa i nær fremtid,de også,og vil smi mens jernet er varmt.Avtalebrudd og regelrett løgn og trakassering av pilotene bør,og SKAL,ikke vise seg å være veien å gå!Det er det Pfor har å sørge for i nærmeste fremtid.Vi har fredsplikt til 1. april,SAS også,men det er ikke så viktig for dem tydeligvis.SAS ligger på sine knær og ber om konflikt.Er stygt redd det smeller noe grønnjævelig til våren! Og det er SAS som har bedt om det! :cool2