Dagstur Trondheim - Oslo oktober 2011

hanswest

SAS Customer
Medlem
Ikke så spennende tur kanskje, men en av de turene det kanskje er flest av, nemlig en dagstur innenlands i Norge.
Mandag 24. oktober var satt av til møter i Oslo, og da flyr man. Som mange andre som er på Flyprat så har nok også jeg et forhold til flyplasser klokka 05:00 en mandags morgen som er noe anderledes fra det folk flest har, jeg koser meg faktisk litt!
Taxien plukket meg opp klokka 04:50, som avtalt. Tolv minutter senere tuslet jeg inn på Værnes, og fant innsjekkingsautomaten. En dagstur til Oslo uten bagasje krever jo egentlig ikke noe boardingkort, men siden man er flytursamler må det til!
Jeg hadde plukket ut sete 11C denne gangen, nødutgang siden det var en 737-700 som var oppsatt.

Vel innenfor sikkerhetskontrollen var det klart for dagens første kaffekopp, med en liten youghurt som tilbehør på en faste plassen i kaffebaren:

KaffebarVrnes.jpg

Jeg fikk ryddet litt i epost, og kikket litt på trøtte og stressede trøndere og andre folk, alltid artig!

Det var LN-RNO, Gjute Viking, som var satt opp på SK 335 i dag. Utgangen var 33 på Værnes. Gjute er snart tolv år gammel, og er en 737-783. Den har de "gamle" setene, med den hodestøtta som jeg aldri helt blir fortrolig med. Det var som ventet ganske så god plass ved nødutgangen, droppet hele knyttneven jeg:

BeinplassSK335.jpg

Vi takset etterhvert utover sjøen, avgang fra rullebane 09, og vi lettet 0611, et lite minutt for sent. Det var ca helt fullt i flyet, noen få midtseter var ledige, ikke det ved siden av meg, men hva gjør vel på en 45 minutters flytur?
Jeg bruker ikke å nyte innenriksfrokosten når jeg skal videre ut i verden, men i dag var OSL endestopp, så jeg åpnet frokostboksen:

SASFrokost.jpg

SAS har tatt bort appelsinjuicen! Det er dårlig! Men, sånn noenlunde mett blir man. Og kaffen er alltid ok så tidlig om morgenen.

Turen ned gikk helt greit den, uten noe særlig hendelser. Det var svak sønnavind på OSL, så vi landet sørvover, på rullebane 19R, ti minutter før rutetid, vi takset rett bort til utgang 19, og dermed var denne flyturen over!

Jeg gikk raskt bort, ned, ut, bort og helt ned til Flytoget, som tok meg inn til Oslo S, med trådløst nett og litt dårlig beinplass:

PlassFlytoget.jpg

Retur i ettermiddag, rapport kommer!

Moro med noen sånne blikk som dette fra innenlandsflyvninger også - velkjent og forutsigbart. Reagerte også på at jusen var borte - den var der dog i forrige uke, så det kan være en tilfeldighet. Blir veldig mye emballasje om det bare skal være et rundstykke oppi.

Hjemtur

Etter dagens møter skulle man hjem. IPhoto krasjet, så det fine bildet av beinplassen på sete 5C i SAS´ 737-600 er desverre borte for alltid, men jeg er sikker på at folk på her vet sånn noenlunde hvordan plassen er der.

Jeg hadde billett med SK 364 hjem, det må være det nummeret som står på flest av mine x antall ombordsstigningskort!
Turen var satt opp med LN-RRZ, Gisla Viking, som er en tretten år gammel 737-683. Litt rart at de setter opp en 600-maskin fra Oslo til Trondheim midt i "ettermiddagsrushet", men. Flyet var ca 90% fullt, vi takset ut fra utgang 23 klokka 1707, takset bort til rullebane 19L, tok av sørover, svingte til venstre, og satte kursen nordover. Kaffe og te ble servert, men jeg var på besøk hos hr. Blund. Vi landet som vi skulle, klokka 1755, mot øst.

Jeg lurer på hvordan jeg orket disse dagsturene før i tida, hvor det kunne være to hver uke, de er slitsomme, og egentlig ganske kjedelige. Men, det er en del av dem, så nå er denne rapportert!

Neste uke venter København, og SAS´ direkterute fra Trd med MD80 på morgenkvisten, det kommer plutselig en rapport fra den turen også, forhåpentligvis med bilder!

Back