Dagens punktlighet på OSL (...og flere dager)

Status
Not open for further replies.
Re: Dagens punktlighet på OSL (...og flere dager)

Jag tror vi kommer att få se bättre och bättre resultat från DY framöver.

Det tror jeg også. Etter å ha fått så mye tyn fra Norwegian etter elendige resultater i hele desember samt starten på 2010, tror jeg ikke RFS hadde noe valg. DY krever gode resultater, og leverer man ikke, så vil handlingen gå over til noen andre. I denne bransjen er det vinn eller forsvinn.

Det tror jeg også. Etter å ha fått så mye tyn fra Norwegian etter elendige resultater i hele desember samt starten på 2010, tror jeg ikke RFS hadde noe valg. DY krever gode resultater, og leverer man ikke, så vil handlingen gå over til noen andre. I denne bransjen er det vinn eller forsvinn.

En viktig ting du nevner der..... Når ett handlingselskap legger inn ett tilbud har de barbert alle utgifter til beinet for å få en kontrakt og når DY nå går tilbake og forlanger mer må jo enten kontrakten reforhandles eller så går jo RFS i minus med den oppbemmanningen de nå må gjøre...

En viktig ting du nevner der..... Når ett handlingselskap legger inn ett tilbud har de barbert alle utgifter til beinet for å få en kontrakt og når DY nå går tilbake og forlanger mer må jo enten kontrakten reforhandles eller så går jo RFS i minus med den oppbemmanningen de nå må gjøre...

Jeg vil tro at kontrakten spesifiserer et kvalitetsnivå på tjenestene. Om det er slik at RFS med viten og vilje har inngått en kontrakt som gjør at de ikke kan tjene penger på den med nødvendig bemanning for å sikre at kvalitetsnivået på handlingen er i henhold til kontrakt, så er det ikke DY sitt problem. At RFS evt velger å legge inn et anbud som ikke sikrer dem økonomisk er ene og alene deres egen feil (så lenge det som står i neste setning ikke kommer til anvendelse). Om det er slik at DY har gjort disposisjoner som gjør at de nå krever mer av RFS enn ved kontraktsinngåelse og som kontrakten ikke sier noe om, så må kontrakten reforhandles.

Punktligheten har virkelig tatt seg opp denne uken. 90% ontime på OSL i dag, det er gode tall!

Om det er slik at RFS med viten og vilje har inngått en kontrakt som gjør at de ikke kan tjene penger på den med nødvendig bemanning for å sikre at kvalitetsnivået på handlingen er i henhold til kontrakt, så er det ikke DY sitt problem.
Det du sier der er jo riv ruskende galt. Selvfølgelig er det Norwegians problem at en underleverandør ikke leverer som forventet. Det er Norwegian som står ansvarlig overfor kunden dersom underleverandører som mat, ground services etc. svikter. Passasjerne kunne ikke brydd seg mindre om handlingagenten heter SGS, Menzies eller Røros - de har kjøpt og betalt billetten til Norwegian, og vil holde selskapet ansvarlig dersom de ikke er fornøyd. Konsekvensen blir at de velger et annet selskap.

At Norwegian kan saksøke underleverandøren og få tilbakebetalt noen millioner i erstatning, er småbeløp i forhold til PR-skaden som vinterens forsinkelser har skapt for DY.

For øvrig fint å se at selskapet har klart å snu trenden nå. Fløy SK 289 idag - 20 min forsinket ut fra OSL ;)

Det du sier der er jo riv ruskende galt. Selvfølgelig er det Norwegians problem at en underleverandør ikke leverer som forventet. Det er Norwegian som står ansvarlig overfor kunden dersom underleverandører som mat, ground services etc. svikter. Passasjerne kunne ikke brydd seg mindre om handlingagenten heter SGS, Menzies eller Røros - de har kjøpt og betalt billetten til Norwegian, og vil holde selskapet ansvarlig dersom de ikke er fornøyd. Konsekvensen blir at de velger et annet selskap.

At Norwegian kan saksøke underleverandøren og få tilbakebetalt noen millioner i erstatning, er småbeløp i forhold til PR-skaden som vinterens forsinkelser har skapt for DY.

Jeg tror du misforstår meg. Det du skriver har jeg ingen problemer med å være enig i.

Det jeg kommenterte var følgende post:
"En viktig ting du nevner der..... Når ett handlingselskap legger inn ett tilbud har de barbert alle utgifter til beinet for å få en kontrakt og når DY nå går tilbake og forlanger mer må jo enten kontrakten reforhandles eller så går jo RFS i minus med den oppbemmanningen de nå må gjøre..."

At DY har et problem for at underleverandøren ikke leverer er hevet over enhver tvil. Mitt poeng var bare at DY ikke kan lastes for at RFS har inngått kontrakter som ikke er lønnsomme for dem. Hvis man alltid skulle gå tilbake og reforhandle kontrakter så ville vel noe av poenget med slike kontrakter være borte. DY betaler for å få en tjeneste av en viss kvalitet (jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at det er kvalitetsspesifikasjoner i kontrakten).

Hvis man skal velge ut underleverandør basert på en anbudsprosess så kan man jo ikke reforhandle termene i kontrakten når underleverandøren ikke leverer i henhold til kontrakten (gitt nå at det er det som har skjedd her - det har jeg ingen annen formening om en det som kommer frem i media).

Jeg vil tro at RFS ble valgt fordi de var billigst for spesifisert kvalitet. Reforhandler man en slik kontrakt hvis RFS ikke leverer, så skjer følgende når DY neste gang skal legge dette ut på anbud: Alle potensielle handlingselskaper innser at det anbudet de legger inn ikke er bindende, fordi DY vil reforhandle kontrakten hvis handlingsselskapet klager på lønnsomheten og leverer for dårlig kvalitet. Følgelig vil en aktør legge inn et lavt bud, vinne kontrakten, og så bryte kvalitetskravet i kontrakten med det resultat at man får en reforhandling. Totaleffekten er dyrere handling og en nokså poengløs anbudsrunde i første omgang (kanskje kunne f.eks. aktør med 2. laveste anbud ha gjort en bedre jobb til lavere pris).

Det var mitt poeng. Ikke at det ikke er Norwegian som står til ansvar overfor kundene, for det er det helt klart.

Last edited:

Av og til må man kanskje forstå at den kvaliteten du ønsker umulig kan oppnås med visse anbud. Det blir for enkelt.

Av og til må man kanskje forstå at den kvaliteten du ønsker umulig kan oppnås med visse anbud. Det blir for enkelt.

Det er en helt annen sak, og jeg er ikke uenig i at man må betale for å få kvalitet.

Poenget må vel her være at bedrift 1 legger et oppdrag ut på anbud med visse spesifikasjoner knyttet til oppdraget. Så langt ingen spesiell sak. Bedrift 2 er en av flere potensielle anbudsgivere, og legger inn et anbud med betaling som må sikre at bedrift 2 kan dekke sine kostnader ved å levere kvaliteten de har sagt de kan levere. Hvis så bedrift 2 legger inn et anbud som ikke dekker kostnadene til bedriften så kan det være enten pga inkompetanse, noe uforutsett har oppstått som man ikke hadde kontroll over når kontrakten ble inngått (f.eks., at bedrift 1 ekspanderer mer enn indikert i kontrakten, noe som kan velte noe av skylden for manglende kvalitet over på bedrift 1), at man bevisst har underbudsjettert for å vinne kontrakten (uvisst av hvilken grunn), eller at ledelsen i bedrift 2 holder igjen på bemanningen for å sikre overskudd som kan fordeles ut til eierne i bedrift 2.

Når to bedrifter frivillig inngår en kontrakt om en leveranse/kjøp, så blir det unektelig litt underlig å skulle si at prisen var for lav og derfor kan man ikke forvente å få det man betalte for. Da burde dette blitt gjort klart av den ene kontraktsparten ved inngåelse.

Last edited:

Synes dette fortjener en post. Norwegian med all time high i januar!

KL 16:40

SAS 52 1 98%
Norwegian 43 0 100%

Nå begynner nok RFS å skjønne at DY krever bedre resultater. I dag har Kjos en god grunn til å smile for OSL-tallene! :up:

Gratulerer til DY, det går definitivt i riktig retning.

Widerøe går ned mye i punktlighet når 1 fly er forsinket..

Attachments

• screen-capture-9.jpg
    screen-capture-9.jpg
    15 KB · Views: 237

RFS har gjort virkelig gjort jobben i dag :) 64 avganger, 1 delay, 98 % ontime.

jeg har aldri aldri vært forsinket med norwegian DY!
fløy senest fra svg idag og var på gardermoen 15 min før. Flyet har aldri gått et minutt over tiden og alltid landet før det skal når jeg har flydd med norwegian både innen og utenlands!

fløy senest fra svg idag og var på gardermoen 15 min før. Flyet har aldri gått et minutt over tiden og alltid landet før det skal når jeg har flydd med norwegian både innen og utenlands!

Da har du nok vært liltt heldig. Min erfaring er vel at jeg har vært utsatt for forsinkelse noen ganger med DY, men ikke veldig ofte. I gjennomsnitt har vel et sted mellom 15 og 20 av 100 fly vært mer enn 15 minutter for sen i forhold til oppgitt ankomsttid.

Det er jo flott at tallene ser ut til å bedres, og vi får for DYs del håpe at dette er noe de klarer å opprettholde over tid.

Ja, da maa de jo alltid vaere paa rute:rolleyes:

Ja, da maa de jo alltid vaere paa rute:rolleyes:

Norwegian har hatt mye forsinkelser... og jeg er ikke den som flyr mest. Men alle gangene jeg har flydd (flyr mest OSL - SVG og omvendt) så har det aldri vært forsinket og ankommet før..

Bra at Norwegian har blitt bedre, det kommer oss reisende til gode.

Håper de kommer på samme nivå som SAS når det gjelder punktlighet.

Fantastisk bra punktlighet hos SAS i dag også. 80 % innenfor 3 minutters-grensen så langt i dag!

Status
Not open for further replies.
Back