Dagen før dagen

Re: Dagen før dagen

Jeg håper også at SAS ledelsen forstår at deres core-business som er å fly folk fra A til B også inkluderer egne ansatte på bakken som sørger for at folk kommer på og av flyet.

Men er core-business også at leverer denne service til andre selskaper?

Jeg har litt for mange ganger opplevd andre handlingselskaper som på langt nær klarer å yte samme service til kundene som de som er ansatt i flyselskapet.

Problemet er at money-talks og spørsmålet er om de kan tillade sig at betale dyrt for denne service når deres konkurrenter velger billigere løsninger.

Jeg kan bare snakke for meg selv og fruen, men dette md id-billetter, med mindre man skal reise interkontinentalt, begynner ikke dette å ha utspillt sin rolle egentlig?

Fruen min har hatt id-billetter i mange år, og har hatt sluttpakkeavtale fra Braathens, og kunne tatt ut id-billetter med SK inntil årskiftet som var. Men på de 5 årene som har gått siden hun sluttet har vi 1 ! gang brukt billettene på utland. Istedet har vi blitt flinkere til å følge med på flere selskapers lavpriskalendere, og handle og planlegge i GOD tid!

Det er fortståelig , men dersom det er slik at disse ordningene koster selskapet for mye på alle områder kan man ikke i dagens konkurransesituasjon
forvente at slike ordninger varer evig.
Hvor mange historier er det ikke f. eks. for SK ansatte som skal hjem fra BKK siste 20 år og som ikke kommer seg hjem på grunn av overfyllte fly?
Hva koster det arbeidsgiveren når de ansatte ikke møter på jobb etter ferien som avtalt?
Dette er kun et lite eksempel på mange sideeffekter av ID -ordningen.

Som Leder i SGS har vi hatt "KUN" et par saker der hvor de ansatte ikke har møtt på jobb etter en ID reise... På VKL siden er det gjort en avtale der hvor den ansatte kan få ferie hvis man ikke kommer hjem pga fulle fly... Så dette er ikke noe problem her i OSLO.....

Måske får det heller ikke betydning...men mange af SGS ansatte har altå mere en 30 års ansættelse....Det her er en snak om at være "hjemme" altså en del af familien, om jeg så må sige...
Ved et eventuelt frasalg af Ground handling skal SAS da ikke tro at de får bedste handling ved at shoppe rundt...SAS vil få en plads i "skuffen" sammen med andre selskaber..SAS kan ikke forlange særbehandling, bare fordi de er det største selskab.....
Hilsen
ole

Jeg er ikke uenige i deg der, det jeg prøvde å ta opp er hvorfor det er værre for folk i handling/flybransjen å få ny arbeidgiver enn i andre yrker?

Min personlig mening i denne saken er at ihvertfall front-line personell som har direkte kontakt med passasjerene bør være ansatt i flyselskapet, mens det utpå rampen spiller mindre rolle. Dette er jo blant annet en løsning LH (som kanskje er Europas beste selskap) har valgt hvor ramptjenestene er outsourcet, mens det som foregår inne på terminal er in-house.

Når det kommer til SGS synes jeg de som jobber mot passasjerer står på og gjør en god jobb og er bedre enn deres outsourcete konkurenter, mens det på ramp(stuer avd.) er av varierende kvalitet, spesielt på CPH. (og det er det nok flere som er enige i meg med)

Håper absolutt på ro i selskapet og det betyr nok at SGS bør bli værende i familien... Men konkurrentene har ikke slike interne avdelinger og SAS kan ikke leve med vanvittig mye høyere kostnader på handlingsiden enn f.eks Norwegian.

Min personlig mening i denne saken er at ihvertfall front-line personell som har direkte kontakt med passasjerene bør være ansatt i flyselskapet, mens det utpå rampen spiller mindre rolle. Dette er jo blant annet en løsning LH (som kanskje er Europas beste selskap) har valgt hvor ramptjenestene er outsourcet, mens det som foregår inne på terminal er in-house.

Når det kommer til SGS synes jeg de som jobber mot passasjerer står på og gjør en god jobb og er bedre enn deres outsourcete konkurenter, mens det på ramp(stuer avd.) er av varierende kvalitet, spesielt på CPH. (og det er det nok flere som er enige i meg med)

Er enig med Someone her. Den måten som LH har gjort det på synes jeg er en god måte å gjøre det på. Da blir det gjerne gjort ekstra for at pax skal bli fornøyd enn det gjerne blir ellers.

Men for SGS sin del så blir det vel blanding her. Da SGS handler andre selskaper, også på gate, så blir en eventuell løsning at Sas beholder nok gatepersonell til å handle Sas, mens resten følger SGS. Men det er hvis det blir gjort som LH gjorde.

Men for SGS sin del så blir det vel blanding her. Da SGS handler andre selskaper, også på gate, så blir en eventuell løsning at Sas beholder nok gatepersonell til å handle Sas, mens resten følger SGS. Men det er hvis det blir gjort som LH gjorde.

Ikke nødvendigvis. Hvis jeg ikke tar helt feil så mener jeg at jeg har blitt handlet av LH personell når jeg har fløyet SAS fra Tyskland. Så det burde ikke ha noe å si.

Oavsett vad som sker i morgon hoppas jag att beslutet som SAS tar är till det bästa för BÅDE anställda och "bolaget". Jag hoppas själv att kunna företräda SAS gruppen och övriga kunder för den delen oavsett om det är CA, SU eller någon annan med stolthet från och med den 18/2.

Min personliga åsikt är att SAS och SGS skall höra ihop och då speciellt på hemmamarknaden för att bibehålla en stark identitet mot sina "egna". Även om det finns folk som hävdar att det inte gör någon skillnad vem som sitter bakom disken vill jag hävda motsatsen. Det man har sett på vissa utestationer där handlingtjänsterna är inköpta av en extern leverantör är lite av en f*ck all inställning till att göra det lilla extra för kunderna eftersom tillhörigheten inte är helt den samma som hos ett internt bolag. Därmed inte sagt att det är så överallt men tendensen syns här såväl som i andra branscher.

Jag väntar med spänning på morgondagen.

---------------------------------
och så en kommentar från min modererande sida:

Oavsett vad som sker fram tills och efter i morgon vill jag be alla forumister, SAS, DY eller någon annan tillhörighet att tänka minst 2 gånger innan man trycker på sumbit knappen. Det är tillräckligt många "mixed feelings" och "short fuses" redan.

Last edited:

Även om det finns folk som hävdar att det inte gör någon skillnad vem som sitter bakom disken vill jag hävda motsatsen. Det man har sett på vissa utestationer där handlingtjänsterna är inköpta av en extern leverantör är lite av en f*ck all inställning till att göra det lilla extra för kunderna eftersom tillhörigheten inte är helt den samma som hos ett internt bolag.

Betyder det at SGS også har denne innstilling over for dem kunder som ikke er en del av aliancen? Du får hva du betaler for og de fleste flyselskaper vil/kan ikke betale for denne service i dag.

Faktiskt inte. Jag vill säga att SGS är bland bolagen som har behandlat sina externa kunder bäst både på LHR, MAN, ARN, OSL och CPH (dom jag har sett). Jag refererar till en del rena handlingbolag utan bolagstillhörighet som t.ex på NCE & ALC och då enbart front line services vid resor med flera olika bolag.

Sen finns självklart stora undantag också, speciellt i Skandinavien där jag inte upplever det som ett lika stort problem som ute i Europa.

Last edited:

Jeg er ikke uenige i deg der, det jeg prøvde å ta opp er hvorfor det er værre for folk i handling/flybransjen å få ny arbeidgiver enn i andre yrker?

Jeg er enig at det ikke er vaerre for ansatte i flyselskapbransjen enn andre bransjer aa faa ny arbeidsgiver....jeg tror det er negavtivt uansett bransje...har selv opplevd dette i IT bransjen og det var absolutt ikke noe positivt med det, for oss ble allt vaerre og innen 3 maaneder hadde vi alle funnet oss nye jobber.

Og som kunde ser jeg ingen fordeler med aa forholde meg til ansatte i et eksternt firma naar jeg trenger hjelp fra frontlinjen, uansett bransje

Som flere andre har vært inne på: Ved et salg så er det ikke snakk om at arbeidplassen blir nedlagt eller at man mister jobben. Eneste forskjellen er at man får nye eiere av bedriften og jeg klarer ikke fatte hvorfor dette betyr så mye mer innenfor flybransjen enn andre bransjer? I Norge (og Skandinavia) de siste årene er det mange bedrifter som har blitt kjøpt og solgt og arbeidtakere har fått ny arbeidsgiver uten at de ansatte har blitt "syke" og det burde gjelde for folk innen handling også.

NB: Dette er ikke noe forslag/ønske om salg av SGS skulle noen misforstå det slik:exclaimation

Jeg tror ikke det nødvendigvis blir noe værre hvis vi skulle få en ny eier. Sannsynligvis ikke noe bedre heller. Grunnen til at folk er sinte og fortvilet er at da vi inngikk en femårig lønnsfrysavtale var det for at vi fortsatt skulle være en del av SAS samtidig som vi skulle være med å "redde" SAS-konsernet. For meg, og mange andre føles dette nærmest som et løftebrudd fra SAS sin side.
Så kan man diskutere om det er lurt å "gi SAS en lærepenge" i form av aksjoner hvis resultatet av morgendagens styremøte ikke går vår vei. Jeg tror ikke det, men jeg skjønner at andre ser anderledes på det.

Markedsøkonomi er det det hele dreier seg om, om hva eiere og aksjonærer bestemmer hva de vil gjøre videre med verdiene sine...

At de ansatte føler noe annet får så være (slik tenker investorerene stort sett...), er eierene godt fornøyd med jobben de ansatte gjør, så får de fortsette slik som nå. Mener eierene at de kan tjene mer penger på at de ansatte bør gjøre jobben sin på en annen måte enn i dag så vil de naturligvis gjøre dette..

I større selskaper som SAS så er stort sett alle aksjonærerene innstillt på en ting, få mest mulig tilbake for hver krone de har puttet inn i sin investering, og ikke drive "veldedighet"... (selv om det finnes nok eiere som SENERE.. har fått igjen for litt veldedighet)

Last edited:

La meg si det sånn. Hvis de ansatte streiker, blir syke eller gjennomførere noen slags aksjoner. Kommer styret til å lene seg tilbake og tenke at vi gjorde det rette. Det vil gjøre vondt akkurat nå. Men Sas vil kunne bli et mer robust selskap som følge av dette.

La meg si det sånn. Hvis de ansatte streiker, blir syke eller gjennomførere noen slags aksjoner. Kommer styret til å lene seg tilbake og tenke at vi gjorde det rette. Det vil gjøre vondt akkurat nå. Men Sas vil kunne bli et mer robust selskap som følge av dette.

Igjen, jeg håper nå og tror dette skal gå bra jeg, men...
Hvor mange dager tåler et allerede skadeskutt SAS å ha brorparten av sine fly parkert på bakken?

Er stygt redd ledelsen kan lene seg så langt tilbake at de ikke kommer seg opp igjen før de er byttet ut med et styre som snakker tysk!

E!

Igjen, jeg håper nå og tror dette skal gå bra jeg, men...
Hvor mange dager tåler et allerede skadeskutt SAS å ha brorparten av sine fly parkert på bakken?

Er stygt redd ledelsen kan lene seg så langt tilbake at de ikke kommer seg opp igjen før de er byttet ut med et styre som snakker tysk!

E!

Godt Poeng Egil! Personleg trur eg ikkje det vert snakk om streik, men at folk ikkje "orkar" å jobbe, og gjeng heim. Eg HÅPAR og trur at SGS i Noreg ikkje gjer dette, men regnar berre med at SK DK stoppar heilt opp....:nor

E!

Tja, det vil jeg isåfall se på som noe positivt. Fra et passasjer synspunkt ville jeg foretrukket at SAS var endel av LH

Back