Dagbladet flyr høyt med SAS

Re: Dagbladet flyr høyt med SAS

I "gamledager" var det aviser på alle ruter, og ikke bare DB. Dette ble fjernet for å spare vekt. Hvem har fått god råd nå da?

Mulig jeg kanskje er negativ, men..
Det kunne jo hende at jeg har lyst på en avis når jeg skal til Ålesund også, og ikke bare når jeg skal til Trondheim, for å si det sånn.
Synes det blir litt dumt å gjøre "forskjell" på kundene.

Først er det feil hvilken type avis man får, så er det feil på hvilken ruter og når man da får vite at det kommer på alle, er det feil med logistikken :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Ett bevis på at det er umulig å få alle fornøyd, man leter over ting å sutre om. Du kan jo heller fly Norwegian, så kan vi andre nyte frokosten, en varm kopp kaffe og en fersk avis på huset mens du stirrer i setet noen veldig få cm foran nesen din.

Kjempeflott nyhet fra SAS. Sakte men sikkert klatrer man mot bedre service

Frokosten og kaffen tar jeg på OSL før avgang, og avisen (Aftenposten) tar jeg med hjemmefra og leser ombord.
Den lille halvtimen på vei til BGO eller hvor det måtte være klarer jeg meg veldig bra uten servering.
Det er forresten ikke så mange cm i forskjell på DY og SK, så jeg tror ikke det skal ha så mye å si.

Last edited:

Først er det feil hvilken type avis man får, så er det feil på hvilken ruter og når man da får vite at det kommer på alle, er det feil med logistikken :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Ett bevis på at det er umulig å få alle fornøyd, man leter over ting å sutre om. Du kan jo heller fly Norwegian, så kan vi andre nyte frokosten, en varm kopp kaffe og en fersk avis på huset mens du stirrer i setet noen veldig få cm foran nesen din.

Kjempeflott nyhet fra SAS. Sakte men sikkert klatrer man mot bedre service

Isolert sett betyr selvsagt en avis fra eller til lite, men det er helt klart at dette (i likhet med gratis kaffe og gratis frokost) er noen steg i riktig retning for SAS. Selv om SAS er blitt betraktelig mye mer effektive de senere årene så tror jeg ikke de klarer å matche f.eks. DY på kostnader, og da må de sørge for at kundene føler seg vel med å betale noe mer for flybillettene. Jeg må si at jeg trives når jeg kommer ombord i f.eks. LH, med gratis aviser og servering. Selv om dette nok ikke er et kriterium for valg av reiserute, så gir det et bedre helhetsinntrykk av reisen.

Last edited:

Noen som har et kjapt anslag på hvor stor opplagsøking dette betyr for Dagbladet? De hadde vel en nedgang på ca 20.000 i opplag i fjor og trenger nye lesere. Noe sier meg at SAS betaler fint lite for disse avisene.

Forøvrig synes jeg det er en god nyhet fra SAS. Kaffekoppen og mulighet til å reservere sete 24 timer før avgang har ikke interessert meg så veldig, men fint å se at de beveger seg mot en litt bedre totalopplevelse.

Ok, hvis man mener man trenger det så.
Endel andre selskaper jeg har reist med har bare tatt en bunke aviser på armen og delt ut. Har ikke sett at de har brukt tralle og stativ.

Du kan tenke deg selv hvis kabinen skal ta med seg opp til 180 stk aviser, til 6 flighter per dag. Da blir det mye bæring.
Flyene SAS operer har min. 120 seter, selv dette er ganske mye å bære.
Tviler på at du ville tatt 120 aviser med under armen å ruslet til gaten.
Derfor skal det sørges for stativ, da blir det også lettere å gjenvinne, og holde orden på gaten.
Innimellom bytter man faktisk gate også, da er det greit å bare kunne trille avisene med seg.

Men jeg har forstått at det er mange som ikke liker at SAS øker servicenivået nå, selv om det er sakte så går det fremover.
Men forstår ikke dette helt da, dette er en gladnyhet av de sjeldne i flybransjen hvor man er vant til nedskjæringer, kostnadsbesparelser, og service reduksjoner.
Så dette er kun positivt, mulig ikke for DY, men for alle andre. Toppers.

Frokosten og kaffen tar jeg på OSL før avgang, og avisen (Aftenposten) tar jeg med hjemmefra og leser ombord.
Den lille halvtimen på vei til BGO eller hvor det måtte være klarer jeg meg veldig bra uten servering.
Det er forresten ikke så mange cm i forskjell på DY og SK, så jeg tror ikke det skal ha så mye å si.

Hvilket flyselskap er det du flyr siden du flyr på en liten halvtime fra OSL til BGO??

Da jeg reiste ut av OSL flere ganger ukentlig, leste jeg Aftenposten på Flytoget og var ferdig da jeg kom til OSL. Så en ekstra, gratis avis kommer godt med i min bok.

Klart du klarer deg uten servering når du har stått opp tidligere og tatt frokosten på OSL og betalt opp til en hundrelapp for det. Andre mer frekvente reisende foretrekker vanligvis å bruke minst mulig tid i innsjekkingsskranker, ved maskiner for å få seg sete uten å betale, i sikkerhetskontroller og i overprisede kafeteriaer på flyplasser og heller gå rett til gate, plukke opp en avis under boarding og kose seg med denne sammen med en gratis kaffe og frokost underveis. Med SAS er nemlig setet valgt gratis dagen før og innsjekking er komplett og man kan bare tasse rett til gaten, swipe kortet og gå ombord istedet for å stoppe ved en maskin, velge sete, skrive ut boardingkort..

Ja ja.... Det er jo en fri verden og jeg sier for nte gang: Hver sin lyst ;)

Med SAS er nemlig setet valgt gratis dagen før og innsjekking er komplett og man kan bare tasse rett til gaten, swipe kortet og gå ombord istedet for å stoppe ved en maskin, velge sete, skrive ut boardingkort..

Du trenger ikke gjøre det verre enn det faktisk er å fly DY, og det gjelder å fokusere på de tingene som faktisk reelt sett er forskjellige.....;) Du trenger ikke sjekke inn og skrive ut boardingkort. Flyr du fleks på DY så kan du gratis velge sete ved bookingtidspunktet (og trenger ikke vente til dagen før), og betaler man en 50-lapp ekstra så får man sitt foretrukne sete på bookingtidspunktet. :) Men uansett; jeg synes det virker å være en forbedring på gang hos SAS. Frokost får man heller ikke "gratis" hos DY og på frokostflighter er det ikke dumt.

Det må da også være vinn-vinn, Dagbladet får relativt sett kjøpekraftige lesere, SAS en liten tilleggsytelse. Hadde vært veldig interesant å vite hva SAS betaler! Enda morsommere hadde det vært om det var DY som hadde inngått avtalen. :D

Mon tro hvor lang tid det går før vi ser reklamer allá "Noen synes det er helt ok å betale hundrevis av kroner for en avis" fra Norwegian...

Uansett hva SAS måtte foreta seg vil alltid noen være negative. For hvorfor i all verden skal vi som pax akseptere å få noe gratis/inkludert hos SAS når vi kan betale for det hos DY/på flyplassen? ;)

Tidligere var folk sure hvis ikke kaffe, mat og ekstra service var inkludert i billetten. Nå blir en del folk sure hvis vi de faktisk får noe inkludert. Hva har skjedd med verden? Hvem har hjernevasket befolkningen til å tro at de gjør folk en stor tjenste ved å tilby en grunnpakke som er så begrenset at de uansett må kjøpe tilleggstjenester, slik at totalprisen likevel blir relativt lik en "ordinær pakke"? Hvorfor gjøres det på den måten? Jo, selvfølgelog fordi selskapene kan annonsere med lavere priser, og på den måten "lure" forbrukeren til å tro at man kjøper et billig produkt. Det gjelder ikke bare flybransjen, men det kommer mer og mer i andre bransjer også. Kjøp deg f.eks. en ny bil. Grunnpakken består nesten bare av et ratt og en stol. Utstyr som tidligere kunne være standardutstyr kommer som et tillegg. Ingen tror vel at selskapene gjør dette fordi de ønsker å redde befolkningen fra dyre reiser og dyre bilkjøp? Nei, dette er bare en ny måte å tjene penger på. De vet at et stort flertall av kundene uansett kommer til å betale for tilleggsproduktene, fordi de uansett skal reise med bagasje, og uansett må ha vinterdekk til bilen, men de slipper å annonsere for dette i utgangsprisen (kun med liten skrift som ingen uansett leser) og kan dermed late som de har lavere priser enn konkurrentene. Det kalles lokkepriser. Fullt lovlig. Men vi lar oss uansett lure.

Godt man har SAS og andre selskaper som en slags motvekt. Det blir litt som å kjøpe en luksusbil hvor alt er inkludert, og til omtrent samme pris som Skodaen til naboen med alt ekstrautstyret......men naboen trodde i det minste han hadde gjort et kupp :)

Folkens. Slik jeg leser tråden er det en person som ytrer seg negativt. Det får man tåle.:) De fleste andre av oss vil oppfatte dette som positivt.

Jeg kjøper imidlertid ikke helt luksusbil-Skoda-analogien til TCAS i denne settingen, men det får nå så være....;) Jeg skjønner hvor du vil, og jeg tror ikke det er noen tvil om at man unbundler de ulike elementene i en reise for å tjene mer penger. Hadde effekten av slik unbundling vært at man tjente mindre penger så ville nok selskapene ikke gjort det. :)

Setter det litt på spissen selvfølgelig, men du tok jo poenget :)

Setter det litt på spissen selvfølgelig, men du tok jo poenget :)

Jeg har jo skjønt denne strategien for ganske lenge siden.....;)

Når det er sagt så synes jeg ikke så mye om å legge dette frem som en måte å lure kundene (i så fall driver "alle" med prising som "lurer" kundene). Det er klart at du kan lure kunden en gang, men skal man drive butikk utover en kort tid så er man avhengig av at kundene kommer tilbake. Om de føler seg lurt vil de ikke komme tilbake, og når vi ser trafikktallene til enkelte av selskapene som unbundler elementene i reisen så er det vanskelig å kunne hevde at de lurer alle sine kunder. Dette er noe på siden i forhold til tråden her så vi får vel holde oss mer til temaet - eller hva....?:)

Last edited:

Jeg ser at folk beskylder meg for å blir sur fordi SAS forbedrer servicen.
Det er vel kanskje å trekke det litt langt.
Det er jo selvsagt bra for de som liker Dagbladet. Selv vil jeg nok takke nei til den og forstette med å ta med AP hjemmefra og evt. kjøpe DN. Dagbladet og VG kjøper eller leser jeg av prinsipp ikke.
Når det gjelder den berømte frokosten, så er den også sikkert veldig ok for de som kommer halvt ihjelsultne til flyplassen, Selv spiser jeg alltid froskost før jeg drar hjemmefra, og føler nok ikke det store behovet for en frokost nr. 2.
Så... to each his own.
Jeg prøver bare å balansere det litt, da jeg synes enkelte hauser opp denne froksten som man får før kl. 9 litt vel mye.
Jeg ser at det er mange som takker nei, eller ikke spiser den også.

....Jeg har nok ikke et like perfekt liv som deg Stian....naar jeg maa opp klokken 04:00 for aa rekke 04:45 fergen....saa er ikke akkurat matlysten tilstede....avisen kommer heller ikke foer 05:15 og paa fergelie har ikke Commuter Comforter aapnet ennaa...og det er ingen servering paa 04:45 fergen....naar jeg ankommer Seatac ved 05:30 tiden har ikke engang Starbucks aapnet....uansett ma jeg loepe til Gaten hvor AA og "vidunderlige" Oneworld er klare til avgang.....som vanlig har jeg faatt Oneworlds Shitforseat (tm) langt bak 737'en og et geni av seniloekonom i Dallas har funnet ut at i folege Index over Last year skal det lastes 48 BOB som dermed er utsolgt ved rad 17...og jeg sitter paa 19 og for tilbud om noen slite noetter og en kaffe brygget paa brune fargestifter....skal love deg at ved ankommst Boston rundt 7-8 timer etter at jeg dro hjemme i fra saa har jeg vaate droemmer om den opphausede frokosten til SAS.....en avis paa toppen ville vaere gull verdt.....og denne rutine beskrevet overfor er ikke unntaket...men regelen...

Back