Jøss, her kan det bli en del danske pensjonsmottakere som kan få seg en overaskelse! Dette er vel strengt tatt ikke akkurat inne blant trygge invisteringer som kjennetegner pensjonsfond, vel?
Men vil Sterling ha noen fly? Greit nok at konkursboet kan ta arrest i flyene under bobehandlingen. Men leasing-selskapene er vel ikke forpliktet til å fortsatt leie ut flyene? Ellers må jo de nye eierne betale det leasing-selskapene har tapt mens flyene står på bakken og forholde seg til de allerede inngåtte avtaler for alle fly? Er det noen som kjenner til dette?
Dette er enkelt , det finnes internasjonale regler for slike situasjoner som de fleste store leasingselskaper er kjent med.
Alle flyene som var leid ut til Sterling har det gamle Sterling gått i "default" under tidligere leieavtale. Ergo faller alle rettigheter under leieavtalene bort for det gamle Sterling.
Det dansk konkurslovgivning gir en beskyttelse under bobehandlingen har ingenting med det nye Sterling å gjøre dersom det skulle oppstå.
Flyene vil bli hentet av lessorene og leid ut videre på deres vilkår enten til det eventuelt nye Sterling og andre selskaper.
Det er ikke gitt at det nye Sterling får hånd om flyene som nå står på bakken.
Derimort risikerer boet å få krav på leie for perioden flyene har vært arrestert .
Det normale er at lessorene foretar umiddelbar "reposetion" av flyene i det et selskap går over ende. De fleste leasingselskapene er drevne her og er kjappe til å hente materielle sitt når konkursen er et faktum.
Jeg konstaterer da også at flere ex-Sterling maskiner allerede er videreutleid til andre selskaper pr idag.
Hva med et veddemål.
Sterling kommer ikke i luften igjen, ihvertfall ikke under samme merkenavn.
Innsats: 1 DKK
osty:
Nå avvikles boet:
Axcel trakk seg fra Sterlingkjøpet
Det danske kapitalfondet Axcel kjøper likevel ikke konkursboet til Sterling Airlines. Årsaken var at man fant det for risikabelt å satse på luftfart.
Torsdag formiddag var det nærmest "opplest og vedtatt at kapitalfondet Axcel skulle kjøpe konkursboet til Sterling Airlines. Det het videre at selskapets fly ville være tilbake på vingene allerede førstkommende mandag. Planene skulle presenteres under en pressekonferanse fredag, melder takeOff.dk.
Slik gikk det ikke. Mens de gjenværende Sterlingansatte gledet seg til å begynne på jobb mandag skal Axcel-ledelsen ha takket nei til avtalen. Kapitalfondet fant det rett og slett for risikabelt å satse på luftfart og trakk seg fra handelen.
Bobestyrerne opplyser til TakeOff.dk at det ikke blir aktuelt å lete etter nye mulige kjøpere. Nå blir Sterlingboet avviklet og det som er av verdi skal selges "stykkevis og delt".
Denne stigning ser indtil videre (iflg Spanair selv) ud til at blive, at BCN-CPH øges fra 2x til 3x daglig. Herudover øges Malaga-CPH til 9x ugentlig.
Skranken til Sterling har nå endelig blitt ryddet på Gardermoen og crewrommet driver de også å tømmer for det som er igjen. Siste rest av Sterling er nok borte fra OSL om kort tid.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.