Da sier vi velkommen til ... Joon

Treffer kanskje bedre enn man liker....for dette er jo et flyforum og makan til negativitet når noe nytt kommer på banen er det lenge siden jeg har lest i en og samme post/tråd.

Bare å gå inn på en random tråd om SAS det. Så fort de legger inn noe så lite som en driftsmelding om at ebsystemet er nede over natten for vedlikehold så hyles det om hvor grusomt alt er og nå kommer verdens dårligste ettellerannet. Kanskje aller mest på insideflyer.no og businessclass.se, men også her på flyprat.
 
Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

<mod>
Da stopper vi metadiskusjonene og går tilbake til Joon
</mod>
 
Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Ser ut som CDG til Fortaleza og Mahe/Seychellene blir første langdistansrutene med oppstart i mai med A340-300, mens OPO, TXL, BCN, LIS er første på kortdistanse med oppstart 1 desember

http://www.routesonline.com/news/38...france-outlines-joon-operation-from-dec-2017/
Paris CDG – Fortaleza eff 04MAY18 2 weekly, subject to Government Approval
AF416 CDG1310 – 1735FOR 343 57
AF417 FOR1935 – 0930+1CDG 343 57

Paris CDG – Mahe Island eff 05MAY18 3 weekly
AF244 CDG1010 – 2220SEZ 343 136
AF245 SEZ0020 – 0835CDG 343 247

The Skyteam member today (25SEP17) also announced JOON will begin operation from 01DEC17, initially operating following routes:

Paris CDG – Barcelona
Paris CDG – Berlin Tegel
Paris CDG – Lisbon
Paris CDG – Porto
 
Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Navnet ser for meg ut som et forsøk på å vise at man har humor og ikke tar seg selv for høytidlig. Joon uttales på fransk som Jaune.. gul og det med en blå logo. Den største tele-selskapet i Frankrike, tilsvarende Telenor i Norge, heter Orange og har oransj logo.

Dette er morsomt for franskmenn, men det er antagelig ikke så mange utenfor Frankrike som tar spøken.
MagrittePipe.jpg


Joon_Logo_600x300.png

Er det ikke France Telecom som tilsvarer Telenor? Men men godt det har blitt litt mer konkurranse i det sterkt sentraliserte Frankrike på telemarkedet. HAr en onkel og tante i Frankrike som stadig hadde problemer med France Telecom - skyldte stadig på torden for at internettforbindelsen ble borte der de bor på landsbygda. Når min onkel driver et lite firma hjemmenifra så er det viktig at internettet er i orden. Har blitt noe bedre med åra tror jeg.
 
Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Er det ikke France Telecom som tilsvarer Telenor?
Det er enda mere legacy enn i flymarkedet og mange bruker fortsatt det gamle navnet de byttet ut i 2013. Det er sikkert masse materiell rundtomkring med det gamle firmanavnet France Telecom. Slike sprell har en stor kost når alt av logoer skal byttes ut. Ble servert fra en Braathens trillevogn på en internflight i Bangladesh.

Mitt poeng var uansett å forklare hvordan navnet Joon fungerer på fransk og hvorfor det ikke vil fungere på ikke-franskspråklige.
 
Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Men Joon er jo et fransk selskap, så da så..... :p
(fremdeles mange franskmenn som tilsynelatende synes å bli sjokkerte over mangelen på fransk-kunnskap på de ansatte når de reiser fra OSL)
 
Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Er det noen som kan forklare meg hele poenget med dette trekket, når flyene opereres av ansatte i AF? #snowflake
 
Re: Da sier vi velkommen til .. Joon !!

Hvor skal jeg begynne...

Et flyselskap målrettet mot millenialgenerasjonen, vær så snill og bare stopp med det, min generasjon er ikke så spesiell som enkelte skal ha det til. Som alle andre vil vi at ting bare skal fungere smidig.

Ja, digital teknologi er en ekstremt viktig del av hverdagen, men det er faktisk ikke livet mitt. Hvordan et flyselskap skal fokusere spesielt på det skjønner jeg heller ikke, samtidig er det eneste jeg bryr meg om er at de digitale platformene deres fungerer godt. Det trenger man ikke et nytt selskap for, det er noe som burde være en selvfølge i et hvert selskap.

Jeg flyr først og fremst fordi jeg har et behov for å komme meg fra et sted til et annet, helst med gode selvbetjeningsløsninger. Det klarer allerede selskaper å levere helt fint, så stopp jåleriet og gjennomfør hovedproduktet (Air France) deres skikkelig.

- Adrian, 23, teknolog og direkte

Fantastisk godt skrevet og jeg er helt enig med deg.
Enda et forsøk av et nettverkselskap å starte lavprisselskap, noe som bare vil føre til at de tar kunder fra seg selv og ender opp med å drive med tap. Man kan pakke det inn i silkepapir og kalle det hipt og trendy men til syvende og sist, skal man lykkes som LCC så må man ha stålkontroll på kostnader, ha en effektiv og smart drift (god utnyttelse av materiell og personell blant annet) et godt produkt og så må man ha en ny og drivstoffgjerrig flåte.
Ser ut som de skal overta Air France sine aldrende Airbus 320 og 340 maskiner, sistnevnte kan vel ikke sies å være spesielt drivstoffgjerrig.

PS Enda en kjedelig Eurowhite livery!!
 
Re: Da sier vi velkommen til .. Joon !!

Enda et forsøk av et nettverkselskap å starte lavprisselskap, noe som bare vil føre til at de tar kunder fra seg selv og ender opp med å drive med tap.


Eurowings under LH, Scoot under SQ og Vueling under IAG leverer vel greit resultat, vekst tatt i betraktning.
 
Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

While the airline will be using Air France pilots, they’ll be able to hire lower cost flight attendants.
Aha, så millenial-maset handler egentlig om å kunne hyre inn billige millenials til å løpe rundt og selge mat i kabin på lav lønn.
 
Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Aha, så millenial-maset handler egentlig om å kunne hyre inn billige millenials til å løpe rundt og selge mat i kabin på lav lønn.

Det handler nok primært om å gjøre de ansatte mer produktive, AF er (var) vel på bånn i europa på dette.
 
Last edited:
Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

HOP er regional feed. Det er noe helt annet.

Joa. Men skal de opprette enda et lavkostselskap istedet for å bruke en organisasjon de har fra før, eller er det kun brand og felles admin all over?
 
Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

HOP er en sammenslutning av tre selskaper som opererer under samme brand. De er alle tre underselskaper av AF.

The new airline brand was created to better compete with the low-cost airlines which have taken a significant market share of Air France's regional routes. Régional Compagnie Aérienne Européenne with 44 aircraft and 38 destinations, Brit Air with 39 and 32 and Airlinair with 24 and 26, a combined total of 107 aircraft.
 
Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

HOP er en sammenslutning av tre selskaper som opererer under samme brand. De er alle tre underselskaper av AF.

Ja.Og det jeg lurer på, er om man dytter Joon inn under samme paraplyen, eller om man kjøper seg en til.
 
Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Cape Town og Cairo blir også Joonifisert neste sommer, med A340-300, samt en av de daglige til IST får en Joon A320

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/276180/joon-s18-expansion-as-of-12dec17/
Air France in last week’s schedule update filed additional routes to be operated by its new subsidiary JOON, gradually commencing in summer 2018 schedule. The following latest additions to JOON’s network is now available for reservation.

Paris CDG – Cairo eff 25MAR18 1 daily A340-300
Paris CDG – Cape Town eff 01APR18 3 weekly A340-300
Paris CDG – Istanbul Ataturk eff 25MAR18 1 daily A320. Schedule moves to overnight hours
AF1390 CDG2240 – 0305+1IST 320 D
AF1391 IST0405 – 0650CDG 320 D

Itillegg til de andre destinasjonen i tråden, og OSL, blir også Roma og Napoli Jonn destinasjoner
 
Back
Top