• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Da er jaggu meg kamera bestillt

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by LCH78

Og her er mitt bidrag, ikke like stror som PH-NDR sin da :)

Den ser ut til å være godt lengre, men ikke tykkere, pluss at min 200mm har mye større salat-bolle på enden. Selve linsen veier 2,9kg. Det som gjør den så tykk er at det er en f/2-linse, som gjør at den er ganske dugendes til mye. :)

-A

Min linse er ikke lengere enn 200mm da, er en Sigma 70-200mm f/2.8 med en 2x og en 1.4x konverter på :)

Med 2x så blir f/5.6 og med en 1.4x blir f/4 (hvis jeg har regna rett vel og merke) :)

Med 2x så blir f/5.6 og med en 1.4x blir f/4 (hvis jeg har regna rett vel og merke) :)

Har en TC-14EII her, x1.4, den får jeg 280mm og f/2.8 med, som ikke er ille. :)

-A

Originally posted by BU049
Bare :angry:?!?! ... D200 er jo ikke ett "bare" kamera, det er er jo en "mini D2X" ;).
-C

Jeg er veldig fornøyd med D200'en. Jeg vet det er en mini-D2X(s), men forskjellen mellom de er ikke nok til at jeg synes det å ikke ha den innebygde blitzen og måtte dra på et permanent vertikal-grep er verdt forskjellen i pris. Nå er fokuset mer på å få meg gode linser, nå er kameraet OK nok, og jeg slipper de evinnelige forum-kløen etter hva Nikon sin neste heite release er, siden D2-serien sitt fysiske format er ikke noe for meg og alle nye modeller fremover lanseres under min.

Så langt har jeg 24-120mm AF-S VR som jeg kjøpte med min D70 for halvannet år siden, den nye 18-200mm AF-S VR'en og den 200mm AF-S VR'en. Regner med at jeg spanderer på meg en skikkelig vidvinkel i Singa når jeg flyr forbi i neste uke, har veldig lyst på Nikkor sin 12-24mm :D

-A

Har man "NAS", så har man "NAS".

Jeg vurderte å kjøpe min D200 til sommeren, men det var lettere sagt enn gjort.
Jeg er også veldig fornøyd med min.
Vurderte D2H for noen år siden, men prisen var/er "litt" i overkant (D2X(s) er ikke noe billigere). D100 og D70(s) var for meg uaktuelle, grunnet mangelen av "tappen" for AI-S objektiver.
Ellers skaffet jeg meg en 70-200mm VR + noe annet.

-C.

Har en TC-14EII her, x1.4, den får jeg 280mm og f/2.8 med, som ikke er ille. :)

-A

Hvordan blir bilde kvaliteten med konverter(ne)?

-C

Hvordan blir bilde kvaliteten med konverter(ne)?

-C

Har bare èn konverter, en TC-14EII, og foruten at jeg "bare" får f/2.8, så er ikke bildene noe merkbart mindre skarpe, men fokusering kan virke litt treigere å finne frem til hva det vil.

-A

Har ikke tatt noen bilder med bruk av to konvertere da :) Var mest for bildet sin skyld at dem begge var montert på :)

Hadde tenkt å oppgradere mitt kamera, selv om det er nesten nytt. Kjerringa hadde litt lyst å overta det.

Hva er et anbefalt steg å ta opp fra 350D?

Originally posted by Tommy777

Hadde tenkt å oppgradere mitt kamera, selv om det er nesten nytt. Kjerringa hadde litt lyst å overta det.

Hva er et anbefalt steg å ta opp fra 350D?

Nikon D200, det må være det mest opplagte og minst omdiskuterte valget å ta. ;)

-A

Originally posted by Tommy777

Ok, takk. Hva skal jeg betale for den? Sjekka e-bay kjapt (har jo en USA adresse)

D200

Et nytt hus i Norge kan du få for ca 14.000NOK, eller i USA i nettburkker for ca 1.600 USD. Et kjapt søk på froogle (google sin shopping-greie) viser at fler ei USA har det til ca 2.400USD med 18-200mm AF-S VR linse i kit, go den linsen er er veldig bra linse for pengene.

-A

NAS = Nikon Acquisition Syndrome :D.

-C

Jeg har fått utbrydd av NAS. Dagens fangst: Nikkor 12-24mm AF-S f/4. *sukk* finnes det en vaksine for sykdommen? :)

Og de som lurer på hva bilder den 200mm'en min kan ta, så er noen eksempler å finne her:

http://friends.grandiosa.net/~alexh/croc-1.jpg
http://friends.grandiosa.net/~alexh/croc-2.jpg
http://friends.grandiosa.net/~alexh/croc-2-colour.jpg
http://friends.grandiosa.net/~alexh/pusekatt-1.jpg
http://friends.grandiosa.net/~alexh/stooor-pus-1.jpg

-A

Hvem trenger WHATSOEVER mht objektiver når man kjører Lumix?

35-420mm er unsurpassable! Bildestabilisator og ørten programmer.

"Løp-og-kjøp". Øyh, hvorfor kaster jeg bort tid med å si sånt her?

De som vet og kan (been-there-done-that), finner raskt ut av det. :colgate:

Dere andre (standard-kamera-typer) kan bare gå og legge dere.

The proof is in the picture. :-p

Originally posted by ANX

35-420mm er unsurpassable! Bildestabilisator og ørten programmer.

"Løp-og-kjøp". Øyh, hvorfor kaster jeg bort tid med å si sånt her?

De som vet og kan (been-there-done-that), finner raskt ut av det. :colgate:

Dere andre (standard-kamera-typer) kan bare gå og legge dere.

The proof is in the pudding. :-p

Vis meg noen bilder av samme kvalitet som de over av krokodilliene med Lumix'en. ;)

-A

Løste inntil videre hosting av bilder ved å låne litt plass hos en som har hjemmeside.

Hmmm, så var det å få dem inn her, da. Hallo noen, hvordan får jeg sånne fine store bilder inni posten? (ligger jo klare i rett størrelse) MOW?

Scwarte, en gammal sliten stakkar burde ha fornuftigere ting å gjøre enn å konkurrere med smågutter, men er man sær så er man sær.

:old :colgate:

Back