Da er snart tiden her for nytt kamera....

Replying to Topic 'Da er snart tiden her for nytt kamera....'

Originally posted by ENGM RAMP

Nick Fagaretto;

Hvor har du bestillt hen da? Og til hvilken pris?

M

:nor

Heisann!

Bestilte D50 kamerahus fra Pixmania til 4584,- (fulgte linken din).

Meeeeen - så kansellerte jeg bestillingen dagen etter.

Fikk nemlig et tips om en kollega som har et meget pent brukt Nikon D70 kamerahus til salgs for ca 4500 inkludert ekstra batteri, baterilader og litt annet småtteri. D70S med objektiv har jeg sett til ca 8000, så det virker som et godt alternativ å gå for denne brukte D70'en.

Sitter derfor å vurderer hva slags optikk jeg skal kjøpe til dette.

Om jeg kjøper standard (billig) objektivet som følger med F50, koster dette ca tusenlappen. Dermed vil jeg få D70 med "D50 objektiv" til ca 5500.

Vurderingen min blir om jeg skal gå for billigalternativet nå, og heller fleske til med noe heftigere når jeg blir mere kjent med kameraet (og jeg vet mere om hvilket behov jeg har/føler), eller om jeg skal spytte i et par tusenlapper ekstra og kjøpe objektiv til rundt 3000 kroner med en gang. Ulempen med det er selvfølgelig at jeg kanskje ønsker noe enda hvassere etter hvert, og da er det kansje dumt med mellomløsningen.

Noen synspunkter eller tips?

Både Nikon og Canon kamerahus (sammenlignbare typer) er helt greie.

Spørsmålet er hvilke typer bilder du tar, for det avgjør hvilket objektiv du trenger.

Når man skal ta bilder på f.eks flyshow, trenger man moderat vidvinkel for display (nærbilder) og god tele (minst 200 eller mer) for fly-by's som foregår et stykke unna.

Nikkor objektiver er best, men der får du ikke brennvidder fra vidvinkel til tele. Sigma har 18-200 og 55-200, men de kresne vil kunne se forskjell på kvaliteten.

Når du holder på med et display-fly og så kommer det noe snadder over banen, er det kjekt å ha objektiv vidvinkel-til-tele, for da kan man raskt skifte fokus.

På gamle analoge kameraer var det greitt å skifte objektiv, for dersom man fikk støv og skitt på speilet og mattskiva bak filmen gikk det an å blåse/pusse det bort. Når de digitale får skitt inni magen sin, må de til doktoren og det koster pæng.

Tenk over hvilke bilder du pleier å ta, og snakk så med en foto-kyndig. :)

Noen som har et forslag til objektiv til en 350D? Skikkerlig "telelinse"

Da ble det objektiv også. En Tamron 18-200.

Totalpakken ble en F70 med tre batterier, ekstra lader, ett 256MB minnekort, ett 1GB minnekort, Tamron 18-200 og UV-filter for totalt temmelig nøyaktig 9000.

Endte nok opp med en totalpris som er litt i overkant av det jeg hadde tenkt meg i utgangspunktet. Men så regner jeg med at totalpakken også er tilsvarende bedre sammenlignet med en D50 med plastikkobjektiv. :)

Back