Da er det klart for en ny tur ut i Europa

Da får i forsette underholdningen eller kanskje inneholder dette innlegget litt mer alvorlig. I hvert fall blir det litt bilder fra Tempelhof og minnesmerket for de som falt fra under luftbroen til Berlin i 1948-49.

Rosinenbomber.jpg

Noen som har sjekket gonow-banneret ovenfor? Her er Rosinenbomber parkert helt under andre enden av taket på Tempelhof. De som vil lese mer om Berlin-blokaden og kan tysk, så er dette en interessant link fra Katholische Schule Salvator i Berlin: http://www.salvator.net/salmat/pw/luft/blockade.html

DomesticArrival.jpg

Det tok ikke mange minuttene før vi fikk våre kofferter og dette er hva som møtte oss etter å ha passert tollen. Dette er hovedhallen på Tempelhof og det er hele 24 meter under taket. Her har tiden stått nesten stille - litt art deco, litt etterlatenskaper fra det tredje riket og ikke minst 60- og 70-talls-relikvier an mass. Bagasjebeltet er for ankommende bagasje på innlandsflighter. Inne i denne hallen henger tre fly fra taket, og det finnes en mengde flymotorer - både jet og stempel. Spørsmålet er så hva som skjer med Tempelhof etter den stenger i oktober? Jeg får håpe at spådommene fra vår innsidevenn på Det Tyske Tekniske Museum Berlin er riktig - museum med tilknytning til luften.

Zentralflughafen.jpg

Så var vi kommet på utsiden - sentralt i byen blir Tempelhof, men ingen flyplass lenger. :(

ViewFromEntrance.jpg

Og hvis man snur seg 180° så ser det slik ut. De tre takkene mellom det tyske og EU-flagget er minnesmerket fra luftbroen.

Luftbrueckedenkmal.jpg

Og slik ser minnesmerket fra en annen vinkel - fra sørvestre hjørne av Platz der Luftbrücke.

Sie_gaben_ihr_Leben_fuer_die_Freiheit_Berlins.jpg

Langs bunnen på minnesmerket finner man alle de som gav sitt liv for at Vest-Berlin kunne leve videre. Dette setter helt klart tingene i perspektiv. Dette var min første av flere bevegede ståpels-opplevelser i løpet av denne turen til Berlin. Sist jeg riktig var i Berlin var i 1984, og da var muren i aller høyeste grad var der. Da var det oss og dem som gjaldt, og stemningen var helt annerledes enn i dag.

Bildene ovenfor ble tatt ved ankomst torsdag og tidlig på lørdagen. På lørdagen var vår hovedhensikt å finne en spesiell Fliegerladen, og den fant vi på vestsiden av plassen. Denne kan på det sterkeste anbefales - inneholdt mye godteri for alle flyinteresserte. Jeg var på jakt etter noe historisk om Tempelhof, og jeg fant hva jeg søkte.
 
Så får vi komme oss til hovedtemaet for oss på fredagen:
Deutsches Technikmuseum Berlin - Luftfahrt

Two_birds_in_the_sky.jpg


Å komme seg fra hotellet vårt til Möckernbrücke tok ikke mange minuttene med U8+U7 og i følge avtalen skulle møte vår kontakt på museumet kl. 10 (innsidere er flott å ha, og enda bedre er å ta med noen på tur som kjenner innsidere). Dessverre ble vår kontakt litt forsinket, og i mellomtiden fikk vi oss en riktig god espresso på museumets kafé. Rett før elleve var vi så innsiden på baksiden - og herr H viste så oss opp på sitt kontor. Den første timen gikk med til å se på bilder/modeller/instrumentbrett/drivstoffpumper til deres restaureringsprosjekt Fw 200 Condor. Dette prosjektet er spedd over store deler av Tyskland og det er utrolig mange dyktige fagfolk som holder på. Da får vi se om et par års tid om ikke vi kan se den i full størrelse. Så var det ut i utstillingen de neste to timene hvor vår herr H var spesialomviser for oss tre. Ved to-tiden var det så tid for en kort lunsj i kaféen - Berliner Currywurst met Pommes til herr H og undertegnede mens våre to andre bare våget seg på noen mer slappe fra Wien. Jeg vet hvilket valg som var best ;)

Nå var det tid for oss å ta en fototur rundt museumet, men tror dere ikke KOG forvillet seg inn i av rullende materiell på skinner. Det er like godt, så får mr. SE her på forumet en liten diesel å se på :old
DTM.jpg


Nå legger jeg ut noen bilder av flymaskiner uten kommentarer

A180_14.jpg


Halberstadt_CL_IV.jpg


Fi156_Storch.jpg


C-47.jpg


Arado_79.jpg


Deutsche_Luftfahrt_Sammlung_1936.jpg

Denne må kommenteres - dette er en model av den Tyske Luftfartssamlingen stand 1936. Synd å tenke på at det er bare noen få fly igjen av denne enorme samlingen - nesten alt gikk opp i røyk og flammer. Hvis dere ser ekstra godt på bildet, så kan dere også se alle tre turkameratene.

Glockenspiel.jpg

Klokkespillet gav herr H denne motoren i deler. Før den ble bygget den inn i pleksiglass ville ungene hele tiden røre ved den og resultatet ble lyd som et ustemt klokkespill.

Hs_293_V1.jpg

Tyske autonome luftkropper fra andre verdenskrig - øverst i bildet en Henschel Hs 293 A-1 som var av Anti-Shipping Missile

Zwei_Jetmotoren.jpg

En sammenligning mellom en Junkers Jumo 210 jetmotor som ble benyttet under vingene på Messerschmitt Me 262 Schwalbe og en tidlig Pratt & Whitney JT3D fra en 707. Ikke store forskjellen i størrelse og vekt, men jeg tror P&Wen var mer driftssikker.

Det eneste som nå gjenstod var å finne noe interssant i museumsbutikken og å få et glass Berliner Kindl.
 
Siste del av lørdagen var vi på Gatow og Luftwaffenmuseum og her er noen bilder fra besøket.

Breguet_1150_Atlantic.jpg

Første fly innenfor porten er sistankommende, en Breguet 1150 Atlantic. Atlantic er i den siste tiden erstattet med Orion i den tyske marinen. Disse Orionene har de overtatt fra Nederland.

Så var det å sette i gang med å gå til hangar 7, og der fant vi denne F-4 Phartom
F-4_Phantom.jpg


MiG-21.jpg

Lenger innover stod denne MiG-21 - den ene siden var fin og hel, mens andre siden var gjennomskåret for å vise hvirdan var bygget.

MiG-29G.jpg

En temmelig ny MiG var det også parkert inne i hangar 7 - en 29G.

Mil_Mi-8.jpg

På yttersiden stod denne Mil Mi-8 parkert. Litt uvant å se Luftwaffe på slike fartøy som de siste to, men slik ble etter gjenforeningen.

Lockheed_F-104G_Starfighter.jpg

På vei over til hangar 3 var denne Starfighteren utstillt.

I hangar 3 finnes det eldste flyene i samlingen (en del av dem er replikaer) og museumets lille kiosk.

FokkerDR1.jpg

Første replika er denne Fokker DR1 Triplane

FokkerD7.jpg

Neste replika er også en Fokker, men denne gang er det D VII. Legg spesielt merke til de sterke fargene i kamuflasjen. Autentiske trykk av dette så vi også på det tekniske museumet, så disse fargene er riktige. Årsaken er at landskapet der flyene skulle benyttes var så fullt av blomster med sterke farger - hvem har ikke sett Claude Monet nydelige kunstverke fra det franske landskapet?

Siemens-Schuckert_D-III.jpg

Da et mindre kjent fly fra første verdenskrig - Siemens-Schuckert D-III - også en replika

Så var det på tide å se hva som var utstillt ute på det som var igjen av rullebane og taksebaner. Det første man legger merke til er flyenes forfall, gamle fly har absolutt ikke godt av å stå ute i vært og vind - spesielt militære fly som benytter matte lakktyper eller ikke lakk i det hele tatt.

Nord_N-2501D_Noratlas.jpg

En av de større flyene på Gatow er denne Nord N-2501D Noratlas.

Mil_Mi-24D_Hind.jpg

Det er også et par Hind'er - her er en av dem

AlphaJet.jpg

Noen er også av nyere dato slik som denne Alpha Jet-en

Fairey_Gannet_AS4.jpg

Fairey Gannet AS.4 - et skikkelig fett fly, men også her har også korrosjonen tatt tak.

Super-Mystere.jpg

Dassault Super Mystère - typen hadde sin første flytur 1955.

Canadair_CL-13B_Sabre_6.jpg

Og her har det gått så langt at gammelfargen kan skimtes gjennom malingtopplaget. Det er synd at slike historiske fly som denne Canadair CL-13B Sabre 6 bare forsvinner henn.

Så hvis dere ønsker å få med den militære flyhistorie fra etter 2. verdenskrig bør dere ikke vente for lenge med å besøke Gatow. Det var rett og slett trist å se hvor dårlig det stod til med enkelte av flyene. Kanskje er det slikt at Forsvaret IKKE kan ta seg av å bevare slike klenodier - etter min mening må det inn et team øyeblikkelig som har kunnskaper, penger og ikke minst kjærlighet til slike fly for å redde dem for fremtiden. Det må for all del ikke gå på samme måte med denne samlingen som med den fra 1936 - eneste forskjellen denne gang er at det ikke er bomber og krutt som ødelegger, men regn og vind.
 
Nå har jeg dekket våre to museumsbesøk i Berlin, bilder fra to av flyturene og litt annet om Berlin - da står bare litt igjen.

Som litt fra Berlin-Tegel

TerminalC.jpg

Vi var ute i god tid på Tegel og det første vi gjorde var å sjekke inn bagasjen på nyåpnede Terminal C (dette er LCC-terminalen på TXL og er nesten ekslusiv for Air Berlin).

Tower.jpg

Ti minutter senere hadde vi fått boadingkortene, og vi gav oss i vei over gangbroen dere ser her for å finne takterrassen på Tegel. Ja, Tegel har en åpen takterrasse fremdeles, men det er spise-/drikkeplikt der. En god kopp espresso og synet av fly skremmer da ikke.

Ship122.jpg

Tidligere så dere kråka på ship 122 til Continental - her er den i gang med push-back

D-AIPP.jpg

Med avganger mot vest var terrassen perfekt plassert for roteringsbilder.

D-AIAI.jpg

Eller fly som takset for avgang.

D-ADIH.jpg

Også fly nærmest oss foran Terminal C kunne bivånes - selv om det ble mye clutter rundt.

Det var nå tid for oss å komme oss gjennom sikkerhetskontrollen på Terminal C. Jeg var en av de heldige som fikk støvsugt både ThinkPad-en og hele min PhotoTrekker II, men de fant heldigvis ikke noen sprengstoffrester (det var vel for mange år siden jeg var i den bransjen - 13 år for å være eksakt). Inne i avgangområdet var en enkel arkitektur med varmgråe farger benyttet og det fantes et større taxfree-område og en hyggelig kafé. Der fikk jeg den siste smaken av Tyskland med en Laugenbrezel
laugenbrezel.gif


Ut til flyet ble busset og så var vi klar for avgang til Säve
CabinView.jpg


Så et par terminalbilder som er selvforklarende
Terminal.jpg


Terminal.jpg


Inn i mellom de to bildene ovenfor fikk vi også sett litt på Göteborg og en biff hos Jensen's. Rett etter fem bare det ut til Landvetter og vår siste leg for denne turen. Men det ble da tid for å titte gjennom bilder for Robs neste bokprosjekt og inn i mellom krydre det med bilder av noen få ankommende fly - søndags kveld på GOT er definitivt ikke spennende.

Q400_at_gate.jpg

En ankomst rett utenfor hvor vi satt og nøyt en brun med bobler fra Tsjekkia. Legg merke til at svenskene ikke helt har forstått forskjellen på marshal og marshaller.

OH-SAK.jpg

En sak er pushet - OH-SAK

Og da de tre siste bildene fra turen

CabinView.jpg

Dette er hva jeg så fra sete 10A ombord på epledrikken

ViewOverGothenburg.jpg

Klokka var nå nesten 20:30 - et siste glimt av Göteborg mellom skyene.

Nya_Ullevi.jpg

Ikke helt sant da, jeg fikk da også Nya Ullevi med.

Så til konklusjoner fra turen:
- Brüssels Airlines var et hyggelig bekjentskap.
- Mye har skjedd på BRU siden jeg pendlet dit i 2000-2001.
- Jeg er riktig glad jeg har fått med meg Tempelhof - fremdeles et levende live.
- Berlin er en super by å reise til hvis man ønsker seg storbyferie - det lille ekstra blir det hvis man kan språket også.
- Deutsches Technikmuseum Berlin er et must for de som er flyinteressert.
- Luftwaffenmuseum på Gatow var en skuffelse selv om de hadde interssante fly utstillt - forfallet var skremmende på de stakkarne som stod ute i vær og vind.
- At Tegel ikke er innlemmet i Berlins U+S-banenett taler ikke til flyplassens fordel, selv Scönefeld er bedre stelt i så henseende.
- Air Berlin skuffer aldri.
- Säve - Göteborg City Airport - det var Harry det, riktig ute på bondelandet. Selv om avstanden er kortere inn til sentrum enn fra Landvetter, så tok det oss over 90 minutter fra vi var landet til vi var inne på Ericson-teminalen. Kan absolutt ikke anbefales.
- Landvetter da, hvorfor ha en så stor flyplass med så lite trafikk?
- Widerøe - kom på tid, gikk på tid, litt turbulenser i luften, ekstremt liten cola for salg (1,5 dl), ingen epledrikk/appelsindrikk om bord som de reklamerer for, landet litt før tid og rask bagasjehåndtering.

Med andre ord en hendelsesfull oval helg - og førstereisgutten klarte seg bra. Planer om en tur som inkluderer Croydon - the mother of all passenger airports - ble diskutert over bordet på Landvetter.
 
Og hvis det er noen som lurer på hvorfor museet heter Luftwaffenmuseum der Bundesweher og ikke bare Luftwaffemuseum er grunnen enkel. Det er et museum for alle flyvåpnene som har vært i alle de tyske statene som har eksistert siden 1914 - keiserdømmet, Weimar-republikken, Det tredje riket, DDR og BRD. De gjør det på en delvis vellykket måte. Personlig synes jeg det blir for mye gjenstander og for lite historiske sammenhenger. Jeg savner veldig integrasjonen av Luftstreitkräften/Luftverteidigungskräften der NVA inn i NATOs stående tyske styrker. Den var bare overfladisk dekket. Kanskje sårene er for rå enda?
 
Så var det å skrive Bunderwehr rett da ;)

Og det var an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor und zwischen
 
Back
Top